رئیسی کیا گفت: در شرایط فعلی وزیر ورزش و جوانان هیچ برنامه عملیاتی برای خصوصی سازی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان صادق رئیسی کیا کارشناسی اقتصاد ورزش در گفت و گو با رادیو درباره خصوصی سازی در ورزش گفت:خصوصی سازی در تئوری یک روند واقعی است و برای آن اجرای سیاست های اصل ۴۴ را هم داریم اما برای عملی کردن آن هیچ برنامه‌ای نداریم. خصوصی سازی از تئوری به بعد تخریب شد و پوششی برای واگذاری بنگاه ها به مراکز قدرت و ثروتمندان شد. چون همه در هر جایگاهی با ورزش در ارتباط هستند اما همه با پالایشگاه و یا شرکت های خودروسازی ارتباط ندارند.

رئیسی کیا افزود: وزیر ورزش و جوانان در حال حاضر هیچ برنامه عملیاتی برای خصوصی سازی ندارد. جلسه شورای عالی ورزش حتی یک بار هم تشکیل نشده است. اگر می‌خواهند خصوصی سازی در ورزش عملیاتی شود باید عوامل مختلف را شناسایی و بررسی کنند که آیا هرکدام نقش کمک کننده دارند و یا نقش بازدارنده. اگر نقشه کمک ‌کننده دارند هم افزایی را افزایش دهند و یا اگر بازدارنده هستند آگاهی آن ها را برای افزایش همکاری بالا ببرند.

او اضافه کرد: متاسفانه ما در کشور نمی‌دانیم با ورزش قرار است چه کنیم.  نگاه دولت فعلی به ورزش ،  فرهنگی و اجتماعی است که مانع خصوصی سازی می شود  اما دولت قبل به ورزش به چشم یک اقتصاد نگاه می‌کرد. ما به باشگاه ها همانند شبکه های اجتماعی دولت نگاه می کنیم. هیچ برنامه کلانی برای ورزش نداریم. باید طرحی را آماده کنیم و برنامه مشخصی برای خصوصی سازی داشته باشیم تا باعث جذب سرمایه گذار در ورزش شود.

کارشناس اقتصاد ورزشی بیان کرد: یکی از ایرادات بزرگ ما نگاه فرهنگی به ورزش است در حالی که امروز ورزش اقتصاد است. یک باشگاه ورزشی ابتدا باید از نظر اقتصادی رشد کند و بر روی پایه ای قوی شکل بگیرد و کم‌کم بالا بیاید. مطمئناً با این شرایط اثرات فرهنگی و اجتماعی هم خواهد داشت.

رئیسی کیا با ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط خصوصی سازی در ورزش خاطر نشان کرد: وزارت ورزش باید خود را یک وزارتخانه اقتصادی بداند، دولت نیز باید به وزارت ورزش و جوانان به چشم یک وزارتخانه اقتصادی نگاه کند. با این وضعیت وزارت ورزش و جوانان بنیان اقتصادی تولید کنندگان وسایل ورزشی و فدراسیون‌ها را سر و سامان می دهد، سخنگوی آن ها نزد سازمان مالیات اداری می شود و مدافع آن ها در تامین اجتماعی در بخش بیمه و بازنشستگی می شود. دومین مشکل ما خلا قانونی است باید خلا قانونی حضور بخش خصوصی در ورزش را برطرف کنیم. باید تضمین کنیم که سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش به زیان ختم نمی شود.ضمن اینکه باید رقابت دولت و بخش خصوصی را در بخش تیمداری از بین ببریم.

او بیان کرد : دولت باید استادیوم های ورزشی را به بخش خصوصی واگذار کند، زیرساخت‌های لازم را به باشگاه های ورزشی بدهد و از آن ها مالیات دریافت نکند.ضمن اینکه لازم است روابط و هماهنگی سازمان ها تنظیم شود تا از موازی ‌کاری جلوگیری شود و همه همانند یک چرخ دنده اهداف ورزش را پیش ببرند.ورزش برای ایجاد نشاط لازم است.نشاط هم میزان بهره ‌وری را بالا می‌برد، بیماری ها را کاهش می دهد و هزینه‌های بیهوده برای درمان می کاهد. لازم است تعاملاتی بین وزارت ورزش وجوانان و ارگان های فرهنگی کشور برای سوق دادن مردم به ورزش ایجاد شود.

 

انتهای پیام/

 

اظهارات رئیسی کیا درباره خصوصی سازی درورزش 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار