وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در نشست خبری مشترک به اظهارنظر درباره تحولات سوریه پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت حمله سه جانبه غربی‌ها به سوریه روند صلح را نابود کرد.

لاوروف تأکید کرد: روسیه، ایران و ترکیه از تداوم مذاکرات و اصلاحات قانونی در سوریه حمایت می‌کنند. پس از این حمله نشستی بین روسیه، ترکیه و ایران صورت گرفت تا تمایل خود را به تداوم مذاکرات در سوریه و به ویژه اصلاحات قانونی نشان دهیم. حمله سه جانبه غربی‌ها به اهداف مشخص در سوریه فقط اماکنی را که ادعا می‌شد حاوی مواد شیمیایی است، هدف قرار نداد بلکه روند مذاکرات ژنو را نیز نابود کرد. ما در این چارچوب به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و نتایج نشست سوچی استناد می‌کنیم. آقای دی میستورا نیز بر اساس رعایت اصل حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه این نتایج را تأیید کرد.

او افزود: بر تشکیل یک کمیته قانونی با حمایت سازمان ملل و کشور‌های ضامن آتش بس در سوریه اصرار داریم.

لاوروف گفت: برخی از کشور‌ها مشارکت در بازسازی سوریه را پیش از دستیابی به یک سری امتیازات رد کرده اند. روسیه و سازمان ملل به این نتیجه رسیده اند که تنها راه حل بحران سوریه، راه حل سیاسی است.  

او افزود: نباید رنج‌ها و مصیبت‌های مردم سوریه را سیاسی کرد. معارضان سوری نباید هیچ طرفی را به حمله نظامی به سوریه تشویق کنند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد بحران سوریه باید از طریق سازمان ملل و به صورت بیطرفانه حل و فصل شود. حمله سه جانبه غربی‌ها به سوریه مأموریت دی میستورا را پیچیده کرد.

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز در این نشست خبری گفت: یک هفته بسیار پرخطر را در عرصه تحولات سوریه سپری کردیم. ساز و کار نظامی مشترک بین مسکو و واشنگتن در اجتناب از خطر‌ها نقش داشت.  

دی میستورا با بیان این که در شرایط تنش سیاسی، به تنش زدایی سیاسی علاوه بر تنش زدایی نظامی نیاز داریم، افزود: من امیدوارم این امر با گفتگو‌های بیشتر تقویت شود. حال، در خصوص فرایند سیاسی از آنچه که از زبان لاوروف و شویگو شنیدم خوشحال شدم. علی رغم آنچه که هفته گذشته اتفاق افتاد، فدراسیون روسیه همچنان به ادامه فرایند سیاسی متعهد است. درسی که ما می‌توانیم بگیریم این است که اگر یک فرایند سیاسی وجود داشته باشد می‌توان از همه این نوع بحران‌ها اجتناب کرد.

او افزود: نیازمند کاهش تنش‌ها و بحران در سوریه هستیم. روسیه به تقویت روند سیاسی برای حل بحران سوریه پایبند است. سازمان ملل خواهان اجرای تحقیقات در دوما بدون هیچ گونه مانع تراشی است.

دی میستورا همچنین اعلام کرد سازمان ملل در حال فشار آوردن به بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی است تا در دومای سوریه "به وظیفه خود عمل کنند".

انتهای پیام/

نشست خبری مشترک لاوروف و دی‌میستورا

برچسب ها: سوریه ، روسیه ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار