به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخبار متعددی کمبود 84 هزار معلم برای 97، تعیین تکلیف پرداخت معوقات معلمان طرح خریدخدمات آموزشی و شائبه اجرای چراغ خاموش سند 2030 در کتاب های درسی سپری شد.
سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پروش، طی نامهای در تاریخ ۲۱ فرودین ماه ۹۷ به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، با اشاره به استخدام ۳۸۰ هزار نفر طی سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ بهعنوان معلم در وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: بیش از ۳۷۰ هزار نفر طی پنج سال آینده در این وزارت بازنشسته میشوند و ادامه فعالیت بزرگترین دستگاه اجرایی کشور را بهطورجدی مورد تهدید قرار میدهد.
در سال تحصیلی آتی با استقرار کامل ساختار ۱۲ ساله نظام جدیدآموزشی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر دانشآموز در دوره ابتدایی و شاخههای فنی وحرفهای وکاردانش به دانش آموزان اضافه خواهد شد که افزایش نیاز به ۲۴ هزارنفر معلم جدید را به همراه دارد، علاوه برآن با احتساب بازنشستگی ۶۰ هزار نفر از کارکنان آموزشی، کمبود حدود ۸۴ هزار نفر معلم قطعی است که این وضعیت، چالشهایی جدی برای آموزش و پرورش در مهرماه ۹۷ ایجاد خواهد کرد.
علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره وضع پرداخت معوقات معلمان طرح خرید خدمات آموزشی عنوان کرد: آخرین مبلغی که برای پرداخت معوقات این معلمان واریز شده است 70 میلیارد تومان بود که این کار در بهمن ماه سال 96 انجام شد.
وی ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته صرف تسویه حساب معوقات معلمان خرید آموزشی تا مهر 96 شد، البته وضعیت پرداخت معوقات در استانهای مختلف متفاوت بود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: باقیمانده مطالبات معلمان خرید خدمات آموزشی تا پایان سال 96 مانده است که در تلاش هستیم این معوقات تا پایان خرداد 97 واریز شود.
امیری نیا، معاون دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی، درباره علت و هدف از حذف کلمات ذکرشده در چاپ سال ۹۶ اظهار کرد: با توجه به درخواست مکرر دبیران سراسر کشور مبنی بر ابهام و پیچیدگی تصاویر شاعرانه درس «سپیدهدم» در انتقال مضمون و برداشتهای متعدد دبیران و انعکاس نامناسب مطالب به دانش آموز، تغییراتی در درس انجام شد در واقع دلیل حذف این شعر را گروه کارشناسی زبان و ادب فارسی ابهام و دشواری محتوایی ذکر کرده است.
وی بیان کرد: در مواجهه با کتاب درسی و تغییرات انجام شده باید دیدکلی به کتاب داشته باشیم به گونهای که در کتابهای فارسی پایه دهم و یازدهم نکتههای فراوانی درباره ارزشها و نگرشهای دینی وجود دارد.
حسین خنیفر، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: معلم خوب باید در ابعاد مختلف فعالیتهایش توجه لازم را داشته باشد و مطالب را دسته بندی کرده، از ابعاد ارتباطات غیر کلامی استفاده کند.
وی ادامه داد: مملکت داری و تعلیم و تربیت را می توان یک هنر و جزو سخت ترین فعالیت ها دانست، چرا که همواره در شرایط بحران و رفاه، آموزش یکی از سه اولویت انسان ها در تمام دنیا محسوب می شود.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان هدف این دانشگاه را تربیت معلم قیمتی دانست و عنوان کرد: رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت کردن معلم در نظام صحیح تربیت معلم است.
مهراله رخشانیمهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، بیان کرد: استفاده از ظرفیت تبصرههای بودجه به افزایش اعتبارات کمک می کند و امسال با توجه به تبصره ۵ بند (ب) توانستیم ۲۰۰میلیارد اعتبار دریافت کنیم و حتی این امکام وجود داشت که بتوانیم اعتبار بیشتری حتی تا ۱۰۰۰میلیارد از این محل دریافت کنیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به بند (ه) تبصره ۹ در آموزش و پرورش گفت: ساماندهی املاک و تغییر کاربری و نقل و انتقالات در این تبصره وجود دارد که از ظرفیت بالایی برخوردار است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس عنوان کرد: اکنون استانهای سیستان و بلوچستان، زنجان و تهران از محل منابع خود ساخت مدارس سبز را انجام دادند و به تدریج باید در سراسر کشور این موضوع را دنبال کنیم همچنین رقم ۱۴میلیارد تومان برای مطالعه مدیریت و طراحی مدرسه سبز در نظر گرفتیم که به استان ها اختصاص خواهیم داد.
عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پروش تهران، با اشاره به اینکه نقش دانش آموزان در پیشرفت برنامه های مدرسه بسیار با اهمیت است، اظهار کرد: باید نقش دانش آموزان را در سیاستگذاری های مدارس پررنگ تر کنیم.
وی ادامه داد: علاوه بر شرکت دانش در اجرای فعالیت های مدرسه، باید فضا به گونه ای باشد که توسعه مشارکتها در امور مدرسه برای مردم فراهم شود.
مدیرکل آموزش و پرورش تهران اجرای این برنامه را نشانه ای از حضور پررنگ دانش آموزان در تعلیم و تربیت دانست و گفت: معلمان باید به تقویت فضای مشارکتی و ایجاد حس مسئولیت در دانش آموزان کمک کنند و صرفا معلمان نقش آموزش های نظری را نداشته باشد.
مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره چالشهای تلفیق دانشآموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: وجود تفاوتهای فردی واقعیت است و بر این اساس آموزش و پرورش باید حساس باشد و بتواند در این شرایط برنامهریزی کند.
وی با اشاره به اینکه ماموریت آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای زندگی است، ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین، رساندن فرد به مراتبی از حیات طیبه و زندگی پاک فردی و اجتماعی از جمله اهداف نظام تعلیم و تربیت محسوب میشود؛ آموزش و پرورش باید علاوه بر توجه به تفاوتها، ساختار و محتوای نظام را با توجه به جمعیت مخاطب تنظیم کند.
قدمی با بیان اینکه 140 هزار دانش آموز را تحت پوشش داریم، تصریح کرد: 75 هزار دانش آموز در مراکز خاص تحصیل میکنند که از این تعداد 55 هزار نفر بهره هوشی 50 تا 70 دارند.
انتهای پیام/
خیلی از بچه ها از جمله خودم تو آزمون قبول شدیم و برای جای تک ظرفیتی سه نفر دعوت به مصاحبه شدیم نفر دوم شدم و قبول نشدم
چون فقط یک نفر میخواستن
اگه کمبود نیرو هست چرا از بقیه افرادی که با کسب نمرات بالا دعوت به مصاحبه شدن استخدام نمیکنید ؟؟
چرا ظرفیتا اینقدر محدوده
چرا بازنشسته ها بکار گرفته میشن ولی تحصیلکرده های جوان نه؟؟؟
لطفا پیگیری بفرمایید
چرا وقتی کلی جوون تحصیل کرده در کشور خودمون وجود داره باید از بازنشسته ها و ...استفاده کرد و کمبود نیرو رو اینجور جبران کرد
لطفا کمی از وقت برنامتون رو به تحصیلکرده هایی اختصاص بدید که امسال در آزمون استخدام اموزش و پرورش شرکت کردن و با کسب نمرات خوب دعوت به مصاحبه شدن
متاسفانه علی رغم نیاز آموزش پرورش به معلم ولی پذیرش در بیشتر رشته محل ها فقط1 وبه ندرت2نفر بود
به همین دلیل تعداد زیادی از قبول شده های مرحله اول در مرحله دوم پذیرفته نشدن.
لطفا صدای ما رو به گوش وزیر محترم آموزش پرورش برسونید و بگید حالا که نیرو کمه ظرفیت پذیرش رو افزایش بدن و بقیه بچه هایی رو که دعوت به مصاحبه شدن رو هم استخدام کنن
ممنونم