مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نیازمند حرکت علمی در حوزه ی قرآن هستیم،بخش‌های مشترک فقهی و غیر فقهی هم در این زمینه باید تفکیک شود.

نیازمند حرکت علمی در حوزه ی قرآن هستیمبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت‌الله  اعرافی،مدیر حوزه های علمیه کشور پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی که در سالن همایش قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد،اظهار کرد: قرآن کریم کتابی است که چراغ آن هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود و نوری ابدی و دریای مواجی است که تشنگان را سیراب کرده و سرچشمه نجات انسان است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم بر فراز عصر و نسل‌ها سیر می‌کند افزود: قرآن کریم نور و آب حیات و راه و جاده گشوده برای بشریت است که وی را به سعادت و عاقبت‌به‌خیری می‌رساند.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: مراحل گوناگونی از تفسیر قرآن کریم در جهان اسلامی را پشت سر گذاشتیم و در مرحله‌ای حوزه علمیه قم وارد تفسیر قرآن و علوم قرآنی شدند، در جمهوری اسلامی به برکت انقلاب اسلامی در حوزه قرآن گام‌های بزرگی برداشته‌شده است.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی سبب شده درزمینهٔ قرآن کریم اقدامات اساسی و بزرگی انجام شود که بی‌نظیر است، درزمینهٔ تفسیر قرآن کریم باید به شکل موضوعی عمل شود و بیش از 30 محور تفسیر تخصصی باید پایه‌ریزی شود و در این زمینه حوزه علمیه و جامعه المصطفی اقداماتی انجام دادند اما در مرحله نخست راه قرار داریم، بخش‌های مشترک فقه و غیر فقه باید تفکیک شود و در حوزه قرآن نیازمند حرکت علمی هستیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: در سه دهه گذشته درزمینهٔ تفسیر قرآن کریم اقداماتی انجام‌شده است ولی همچنان نیازمند اقدامات اساسی هستیم، فقه همیشه در دادوستد اصول و منطق فقهی بوده و از اصول غنی بهره گرفته و اگر در تفسیر قران بخواهیم جامع‌تر پیش برویم فهم و اصول ناظر به تفسیر را مهم بشماریم.

آیت الله اعرافی گفت: قرآن کریم کتابی در حاشیه نیست بلکه کتابی جریان ساز است که وظیفه‌داریم آن را در متن زندگی جهان اسلام بیاوریم و اگر قران کریم در متن زندگی قرار داشت مزدوران در منطقه وابسته به قدرت‌های شیطانی نبودند و نابود می‌شدند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم باید در متن زندگی همه مسلمانان قرار بگیرد، افزود: به‌عنوان گفتمان انقلاب اسلامی اعتقاد داریم که قدس باید آزاد شود و برای آن‌همه هزینه‌ها را خواهیم پرداخت و مدافع آزادی همه کشورهای اسلامی هستیم.

انتهای پیام/ ش

برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در قم

برچسب ها: قرآن ، حوزه علمیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار