معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح ترافیک جدید با دو هفته تأخیر از 15 اردیبهشت ماه اجرا می‌شود.

15 اردیبهشت تاریخ جدید اجرای طرح ترافیک 97 در تهران

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، با اشاره به اینکه طرح ترافیک با دو هفته تاخیر از روز ۱۵ اردیبهشت ماه اجرا می‌شود، اظهار کرد: طی 11 روز 100 هزار نفر(یعنی تقریبا روزانه 10 هزار نفر) برای دریافت طرح ترافیک ثبت نام کردند که این رقم قابل تأمل است.

پورسید آقایی هدف اصلی طرح ترافیک را کاهش مطلوبیت استفاده از ماشین شخصی دانست و گفت: سال گذشته 129 هزار خودرو وارد طرح ترافیک شدند و امسال با تلاش‌های بسیار این رقم به 103 هزار خودرو کاهش یافته است.

وی از پایان کار نصب دوربین‌های خروج خبر داد و گفت: دقت دوربین‌های ورود هم تست شده است و نرم افزارهای جدیدی برای تغییر نحوه ثبت اطلاعات لحاظ شده است.

پوسید آقایی آینده طرح ترافیک جدید را آینده‌ای روشن دانست و گفت: این طرح مورد تایید شورای شهر، شورای ترافیک، وزارت کشور، فرمانداری، استانداری و پلیس راهور است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام آمادگی برای اجرای این طرح گفت: کد‌های جریمه تست شده اند، همچنین تمام سهمیه‌ها ابلاغ شده است و برای اجرای طرح در سطح شهر مشکلی نداریم.

وی افزود: آشنایی مردم با این طرح در اجرای طرح ترافیک مهم است، همچنین بخشی از دستگاه‌ها هنوز سهمیه‌ها را توزیع نکرده اند.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه سهمیه‌ها ۴۰ درصد کاهش یافته اند، افزود: همچنین جانبازان در ارائه برخی مدارک موفق نشده‌اند که علت تاخیر در اجرای این طرح همین عوامل است.

وی خاطر نشان کرد: تاخیر در اجرای این طرح به این منظور است که بهانه‌ای برای دیر وارد کردن اطلاعات در سامانه نباشد، چراکه این زمان به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.

پورسید آقایی هدف از کاهش سهمیه ها، ساعتی شدن عوارض ورود و خروج و معاینه فنی برتر را کاهش تردد خودرو در مراکز شهر دانست و گفت: در این صورت آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد و هر خودرو کمتر معادل یک هوای بهتر برای همه است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران وضعیت حمل و نقل عمومی را مناسب دانست و گفت: روزانه بیش از ۵ میلیون سفر انجام می‌شود و ۲ میلیون نفر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فاصله زمانی رسیدن قطار‌ها به خطوط مترو ۴ دقیقه است، گفت: تعداد قطار‌ها را افزایش داده ایم، به همین علت ازدحام در ایستگاه‌های مترو کاهش یافته است و کسانی که تا به حال به علت ازدحام از مترو استفاده نمی‌کردند از این پس می‌توانند با خیالی آسوده از مترو بهره ببرند.

پورسید آقایی افزود: اگر بتوانیم ۵۰ هزار نفر از ۱۰۳ هزار نفری که امکان تردد در طرح را دارند به استفاده از حمل و نقل عمومی قانع کنیم، ترافیک در مراکز شهر نصف می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با اجرای طرح ترافیک قیمت تمام شده برای کسانی که روزانه طرح خریداری می‌کنند، کاهش می‌یابد، گفت: این هزینه برای کسانی که از سهمیه خاص استفاده می‌کنند گران‌تر شده است.

وی رویکرد اصلی این طرح را کاهش استفاده از ماشین‌های شخصی به جز در مواقع ضروری دانست و گفت: هزینه استفاده از خودرو شخصی آنقدر گران می‌شود که استفاده از حمل و نقل عمومی ترجیح افراد شود.

پورسید آقایی از تکمیل ۱۰ کیلومتر جنوبی خط ۶ مترو تا اول مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که قول تکمیل این خط را تا پایان سال ۹۷ داده بودیم.

وی امسال را فصل شکوفایی برای توسعه مترو دانست و گفت: بخش‌هایی از خط ۷ مترو نیز تا پایان اردیبهشت تکمیل می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تا پایان سال ۵۵۰ اتوبوس را از محل درآمد عوارض طرح ترافیک به بخش اتوبوسرانی اضافه می‌کنیم، گفت: در همین راستا دولت قول افزایش ۱۰۰۰ اتوبوس را تا پایان سال داده است، با این حساب تا پایان سال یک هزار و ۵۵۰ دستگاه اتوبوس به اتوبوسرانی تهران اضافه خواهیم کرد.

پورسید آقایی افزود: این در حالی است که در ۶ سال گذشته هیچ اتوبوسی به اتوبوسرانی تهران اضافه نشده است.

وی با اشاره به شکایتی که مبنی بر افزایش قیمت تمام شده طرح ترافیک جدید به دیوان عدالت شده بود، گفت: یک نفر به دیوان عدالت شکایت کرده است، اما این به آن معنا نیست که دیوان عدالت تصمیم به لغو این طرح بگیرد.

پورسید آقایی با تاکید بر اینکه هر شهروندی می‌تواند به دیوان عدالت شکایت کند، گفت: وظیفه دیوان عدالت رسیدگی به شکایات است، اما بررسی شکایتی که از مصوبات شورا شده، پیچیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ما مجری مصوبات شورا هستیم، گفت: برای تمام مصوبات شورا استدلال منطقی داریم از جمله زمانی که باید مسائل اقتصادی را در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه ورود تاکسی‌هایی که مجاز به ورود به محدوده طرح ترافیک هستند، رایگان است، افزود: برای ورود به محدوده طرح ترافیک آژانس‌ها موظف به پرداخت ۵۰ درصد و تاکسی‌های اینترنتی و مسافرکش‌های گذری موظف به پرداخت ۱۰۰ درصد مبلغ هستند.

پورسید آقایی خاطر نشان کرد: این اقدام به خاطر آن است که اولویت اول افراد برای تردد در محدوده طرح ترافیک تاکسی و اولویت دوم آن‌ها آژانس‌ها باشد، بر این اساس اولویت آخر شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک استفاده از ماشین‌های شخصی می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اگر تمام موارد را رایگان می‌کردیم اولویت‌ها از بین می‌رفت، گفت: رانندگان آژانس به شورای شهر درخواستی مبنی بر اینکه تخفیف آن‌ها نیز مانند خبرنگاران ۹۰ درصد باشد داده اند که شورای شهر به آن رسیدگی می‌کند و در صورت نیاز مصوبه را تغییر می‌دهد.

وی با بیان اینکه در طرح جدید تبعیض‌ها برطرف شده است، گفت: کارت شناور در این دوره نخواهیم داشت و در طرح جدید همه افراد و نهاد‌ها یک نرخ را پرداخت می‌کنند.

پورسید آقایی با بیان اینکه سهیمه جانبازان ثابت مانده است، گفت: سهمیه باقی نهاد‌ها ۴۰ درصد و شهرداری تهران ۵۰ درصد کاهش یافته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در صورت خوب پیش رفتن این طرح گام بعدی برداشتن سهمیه‌ها است، گفت: در حال حاضر به جز خبرنگاران، معلولان و بیماران خاص که ۱۰ درصد و جانبازان که رایگان هستند، پرداخت طرح ترافیک توسط سایر گروه‌ها تفاوتی با هم ندارند.

وی با تاکید بر اینکه پلیس راهور دوربین‌های موجود در طرح ترافیک را به صورت اتفاقی تست و همه را تایید کرده است، گفت: در طرح ترافیک جدید مجوز سیار خواهیم داشت که هیچ نقشی در قیمت‌ها ندارد و پرداخت کسانی که این مجوز را دارند مشابه و بر اساس دوربین خواهد بود.

پورسید آقایی درباره تفاوت کارت شناور و مجوز سیار گفت: کسانی که کارت شناور داشتند در طول سال با همان کارت قادر بودند ۱۰۰ خودرو را هرچند بار در طول روز در محدوده طرح بیاورند، اما با مجوز سیار اشخاص باید پول مستندات دوربین را بپردازند و تنها تغییر شماره سهمیه‌ای خودرو امکان پذیر است.

معاون حمل و نقل و خودرو شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مردم عادی نباید یک میلیون تومان برای حساب طرح ترافیک بپردازند، گفت: تنها دستگاه‌های اجرایی که سهمیه دائمی دارند مکلف به پرداخت یک میلیون تومان هستند.

وی افزود: جانبازان، معلولان، خبرنگاران و کسانی که اقدام به خرید طرح ترافیک روزانه می‌کنند نباید یک میلیون تومان بپردازند، کسانی که روزانه خرید طرح ترافیک میخرند باید ۳۶ هزار تومان بپردازند.

پورسید آقایی با بیان اینکع افراد می‌توانند روز جمعه برای طرح ترافیک روزانه پیش خرید کنند، گفت: باید به ازای هرروز ۳۶ هزارتومان و سهمیه ۴۰ هزار تومانی را بپردازند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تا کنون ۳ هزار و ۲۳۵ خبرنگار برای طرح ترافیک ثبت نام کرده اند، گفت: تیمی را برای ارزیابی مدارک خبرنگاران تشکیل داده ایم.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار سهمیه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: سهم نهاد‌ها را از ۱۰۵ سهم در سال ۹۶ به ۶۳ طرح کاهش داده‌ایم، همچنین سهمیه طرح ترافیک روزانه را از ۲۰ به ۴۰ هزار مورد افزایش داده ایم.

پورسید آقایی مسئولیت نهایی اجرای طرح ترافیک جدید را با معاونت حمل و نقل شهرداری تهران دانست و گفت: من تمام مسئولیت آن را می‌پذیرم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درآمد طرح ترافیک در سال ۹۷ را ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کرد و گفت: این رقم مانند سال گذشته است.

وی افزود: معاینه فنی برتر در راستای کاهش آلودگی هوا بود و امروز شاهد صف‌های طولانی برای دریافت معاینه فنی برتر هستیم که با هزینه‌های کمتری بتوانند وارد طرح شوند.

پورسید آقایی گفت: هر شخصی که در این حوزه شکایتی داشته باشد باید به کمیسیون ماده ۷۷ شکایت خود را اعلام کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه با توجه به اینکه‌ مرکز شهر معنای خود را از دست داده است و در حال حاضر تراکم ترافیک همه جا هست، آیا برای گسترش محدوده طرح ترافیک برنامه‌ای دارید؟، گفت: در برنامه کلان قصد اضافه کردن محدوده را داریم، همچنین برای ایجاد طرح در یک سری از معابر ترافیکی برنامه های ویژه ای داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
شرایط طرح جدید چیه؟
آخرین اخبار