رئیس اداره هواشناسی شهرستان خوانسار گفت:بارش‌های فصل بهار در سال 97 جبران کننده کمبود بارش سال زراعی نیست، پیش‌بینی دمای بلند مدت یک تا دو درجه نسبت به میانگین بلند مدت در فصل بهار را خواهیم داشت.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیر امینی  امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال زراعی جاری تا کنون 146.5 میلی‌متر باران در خوانسار به ثبت رسیده که نسبت به مشابه آن در سال زراعی گذشته با  458.5 میلی‌متر بارش، کاهش 68 درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت (30 سال) 303 میلی‌متر بوده که 52 درصد کاهش داشته‌ است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان خوانسار گفت: بارندگی‌ها تا نیمه نخست اردیبهشت‌ماه به صورت رگباری و در ارتفاعات به صورت برف می‌بارد.

وی با بیان این که وضعیت دمای هوا  تا اردیبهشت‌ماه روند کاهشی دارد، خاطرنشان کرد: در فصل بهار بارش‌ها کمتر از حد نرمال است و همین کاهش بارندگی در سال زراعی سبب شرایط خشکسالی ایدئولوژی و یا همان بلند مدت شده است.

امینی با بیان اینکه در صورتی که شهروندان الگوی مصرف آب را را رعایت کنند  شرایط مخاطره آمیز در تابستان را نخواهیم داشت، ادامه داد: در 24 ساعت گذشته در ایستگاه هواشناسی خوانسار 6.7 میلی متر باران به ثبت رسیده است.

وی اذعان داشت: بارش‌های بهاری در مناطق کوهستانی پراکنده می‌بارد و خوانسار نیز به دلیل کوهستانی بودن بارش‌ها به صورت متفاوت است، در 24 ساعت گذشته طبق آمار ایستگاه هواشناسی در روستای قودجان 19.5 میلی‌متر، روستای ویست 12 میلی‌متر،  رحمت آباد 4 میلی متر و در روستای دوشخراط 2 میلی‌متر باران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان خوانسار تأکید کرد: شهر خوانسار دارای اقلیم آب و هوایی متفاوت است،  سامانه بارش باران تا چهارشنبه به صورت رگباری می‌بارد و دما  تا شش  درجه کاهش می‌یابد.

وی عنوان داشت: برای جلوگیری از سرما زدگی درختان  به کشاورزان  توصیه می‌شود در باغات میوه دود ایجاد کنند.

امینی تصریح کرد: از عصر جمعه سامانه بارشی جدیدی از غرب وارد کشور می‌شود و از روز یکشنبه هفته آینده بارش‌ها در خوانسار آغاز می‌شود که با کاهش دما مواجه هستیم.

وی یادآور شد: بارش‌های فصل بهار  در سال 97 جبران کننده کمبود بارش سال زراعی نیست، پیش‌بینی دمای بلند مدت یک تا دو درجه نسبت به میانگین بلند مدت در فصل بهار را خواهیم داشت.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان خوانسار اضافه کرد: در سال زراعی جدید پدیده وزش بادهای شدید تا حد 122 کیلومتر در شهرستان وزیده است که بی سابقه بوده و احتمالا در فصل تابستان امسال با پدیده وزش باد شدید همراه با گرد و خاک مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به این که اقلیم خوانسار سرد است به صورتی که  فصل زمستان سرد  و تابستان خنک است، متذکر شد:  در سال زراعی جاری دما به منفی 21 درجه رسید، و در سال زراعی گذشته  منفی 15 درجه به ثبت رسیده است.

امینی ابراز داشت: دی‌ماه سردترین ماه فصل زمستان است، اما ماکسیمم درجه هوا به 21 درجه رسید و  خوانسار دی ماه گرمی را تجربه کرد.

وی در پایان بیان کرد: در فروردین ماه سال 97 میزان 40 میلی‌متر بارندگی داشتیم که در فروردین ماه سال گذشته 65 میلی‌متر بارش به ثبت رسیده است که نشان دهنده کاهش بارندگی در بهار 97 است. 

 

انتهای پیام/م

 

وضعیت بارشها در خوانسار

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۵:۰۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
اگر از مهر تا اسفند بارش باران نباشه واقعا وضعیت قرمز میشه و از مرحله بحران خارج میشیم و میریم تو خط
قرمز به نظر من مردم که هم شون صرفه جویی نمیکنن از طرفی هم وضعیت اب بحرانی و از طرفی هم 2 درجه نسبت به سال گذشته گرم تر شده احتمال داره زمستان هم باران زیادی نیاد یا اصلا شاید باران نیاد
پیشنهاد میکنم اب را جیره بندی کنید تو کرج و تهران تو ساعت اداری اب بدید و ساعت غیر ادارات فقط
3 ساعت اب بدید که مردم کارشون رو برسن و اعلام کنید هشدار فایده ندارن چون کامل اب قطع بشه همه میریزن بیرون از تشنگی تا مهر ماه جیره بندی کنید اب رو هم صرفه جویی میشه هم اب از دست نمیره هم مردم درک میکنن که با فرهنگ سازی درست اب و انرژی رو مصرف کنن ،،، تا مهر ماه جیره بندی کنید اب رو
آخرین اخبار