دبیر روابط عمومی دانشجویان مقیم فلسطین گفت: یکی از اصل های مهم مردم فلسطین «مقاومت» است و 60 درصد مردم فلسطین با مقاومت مسلحانه در برابر دشمن موافقند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اسامه حورانی امروز در دانشگاه اصفهان با اشاره به مساحت و موقعیت جغرافیایی کشور فلسطین اظهار کرد: در بین مردم فلسطین دین غالب اسلام است و یازده درصد مسیحی و تعداد خیلی کمی یهودی نیز وجود دارد. همچنین جایگاه تولید حضرت عیسی در فلسطین است.

وی افزود: مسئله فلسطین به وعده بالفور که در سال 1917 صادر شده می‌گردد؛ بر این اساس که در منطقه فلسطین یک کشور برای یهودیان شکل بگیرد. بعد از این واقع ارتش انگلستان به فلسطین حمله کرد و در تاریخ 1918 کل فلسطین به اشغال در آمد.

دبیر روابط عمومی دانشجویان مقیم فلسطین ادامه داد: از تاریخ 1917 تا 1948 مردم چند قیام بر ضد ارتش انگلستان را شکل داده‌اند؛ از جمله در سال 1919 قیام دیوار البرات و قیام فراگیر مردی در 1936 تا 1939 نیز شکل گرفت.

وی افزود: هدف انگلستان طی این جریان‌ها با رویکرد قیومت بر فلسطین، برقراری دموکراسی در فلسطین بوده است؛ ولی در واقع یک خیانت به فلسطین بوده است و سبب شکل‌گیری رژیم صهیونیست در این منطقه بوده است. برای آزادسازی فلسطین ارتش سوریه، لبنان، عراقی و مصر وارد جنگ شدند که به خاطر مشکلات سیاسی که پیش آمد به نتیجه مطلوبی ختم نشد.

حورانی گفت: از سال 1948 و پیشنهاد سازمان ملل دوره «نکبت» فلسطین شروع شد و جنگ دولت‌هایی عربی سوره، لبنان، عراق، اردن و مصر با هدف حمایت از فلسطین بر ضد دشمن و طی‌ این جریانات بخش‌هایی از فلسطین آزاد شده بود ولی به دلیل اتفاقات پشت پرده و توافقات با دولت‌های استعماری آتش‌بس رخ داد و در این مدت گروه‌های صهیونیستی توانستند خود را باز تولید و تجدید قوا کنند.

وی افزود: اسرائیل در جنگ 1948 کرانه‌های باختری که زیر نظر اردن و غزه که از توابع مصر بوده است پس گرفت.

دبیر روابط عمومی دانشجویان مقیم فلسطین ادامه داد: در سال 1949 بین عرب‌ها و صهیونیست‌ها صلح نامهٔ ردس شکل گرفت؛ همچنین در سال 1967 میلادی رژیم صهیونیست به کشورهای عربی حمله کرد و جولان را از سوریه گرفت. در این جنگ شش روزه که جنگ «نکست» به معنای شکست خوردگی نامیده شده است بخش‌های زیادی را از منطقه فلسطین به تصرف در آمد و شهرهای اصلی مثل قدس گرفته شد.

وی ادامه داد: حرکت‌های مقاومتی از جمله جنش فتح در سال 1966 و اواخر ده هفتاد جنبش جهاد اسلامی که سال 1968 به صورت عملی وارد مقاومت شد و همچنین در سال 1987«انتفاضه» اول به معنای قیام سراسری یا همان «انتفاضه سنگ» در سراسر فلسطین اشتغالی شروع شد.

حورانی خاطر نشان کرد: در سال 1993 سازش اسلو بین سازمان آزادی‌بخش فلسطینی و رژیم صهیونیستی امضا شد و طبق آن رژیم صهیونیستی از طرف گروهی به رسمیت شناخته می‌شد؛ دیدگاه ما درباره سازش اسلو سازش با رژیم صهیونیستی است که خیلی از حقوق مردم فلسطین را پایمال کرده است.

وی افزود: خیلی از جنبش‌های فلسطینی مخالف اسلو بودند و همچنین گروهی بیانیه‌ای را صادر، و تأکید کردند که مقامت تنها راه ما است و سازش با رژیم صهیونیست کاری پیش نمی‌برد.

 دبیر روابط عمومی دانشجویان مقیم فلسطین ادامه داد: وارد شدن شارون نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیست به مسجد الاقصی سبب قیام مردم فلسطین و انتفاضه دوم شد؛ همچنین خیلی از گفتارهای صلح در اسلو با شکست روبه رو شده بود و این سبب ورود مردم به انتفاضه دوم شد.

 وی ادامه داد: از جمله اقدامات بعد انتفاضه دوم جنگ رژیم صهیونیست در سال 2006 با لبنان، و جنگ بر ضد نوار غزه بوده است.

حورانی اظهار کرد: پناهندگان فلسطینی در غزه، کشورهای عربی به تعداد پنج و 600 هزار نفر، اردن به تعداد سه میلیون و دیگر کشورها به تعداد 700 هزار هستند؛ ولی در کل جمعیت مردم فلسطین در سال 2017 دوازده میلیون نفر است.

وی افزود: یکی از اصل‌های مهم مردم فلسطین «مقاومت» است و 60 درصد مردم فلسطین با مقاومت مسلحانه در برابر دشمن موافق هستند. اصل دوم اصل «برگشت» است و کسانی که بیرون رفته‌اند باید باز گردند و اصل سوم ما «شهر قدس» است که آن را پایتخت فلسطین می‌دانیم و حتی اگر همهٔ ما جان خودمان را در مسیر این اعتقاد بدهیم باز روی آن پا فشاری خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.