زنبورداران خراسان جنوبی با بهره گیری از تنوع گیاهان دارویی این استان، 11 نوع عسل تولید می کنند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛در استان خراسان جنوبی 19 هزار کلنی زنبور عسل وجود دارد که 500 نفر برای بهره برداری از این کلنی ها فعالیت می کنند.


تعداد کلنی های زنبور عسل خراسان جنوبی با توجه به فصول مختلف  سال و شرایط آب و هوایی از 19 تا 23 هزار کلنی تغییر می کند.

علیمحمدی مدیر عامل شرکت بسته بندی عسل خراسان جنوبی گفت:در خراسان جنوبی بیش از 800 گونه گیاه دارویی وجود دارد که زنبورداران استان با بهره گیری از این تنوع گیاهی، 11 نوع عسل تولید می کنند.


وی افزود:عسل تولیدی خراسان جنوبی شامل عسل زرشک،عسل عناب، آویشن، گشنیز، یونجه، گون، اسطوخودوس، کلپوره، چهل گیاه، مرکبات و عسل کُنار است که گرانترین آنها عسل عناب و زرشک است و با قیمت هر کیلو 70 تا 80 هزار تومان فروخته می شود.


علیمحمدی گفت:عسل مرکبات و کنار در زمان کوچ کلنی های زنبور عسل خراسان جنوبی به استانهای غربی و جنوبی برداشت می شود.
مدیر عامل شرکت بسته بندی عسل خراسان جنوبی افزود:زنبورداران استان در یک سال گذشته 110 تن عسل تولید کردند که حدود 30 درصد آن معادل 33 تن، عسل زرشک و عناب بود.


وی گفت:80 تن از عسل تولید شده در سال 96 در خراسان جنوبی،پس از بسته بندی در تنها کارخانه عسل استان در بیرجند، در بازارهای داخلی و بازارهای کانادا، سوئیس، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس به فروش رسید که حدود 6 میلیارد تومان عاید زنبورداران خراسان جنوبی کرد.
علیمحمدی افزود:تلاش می کنیم خط تولید ظروف شیشه ای را برای بسته بندی مناسب عسل راه اندازی کنیم که این توسعه نیازمند 500 میلیون تومان اعتبار است.


مدیر عامل شرکت بسته بندی عسل خراسان جنوبی اظهار کرد:به دلیل خاصیت خورندگی عسل،هیچگاه نباید این ماده را در ظروف فلزی نگه داشت و ظروف پلاستیکی نیز کیفیت مناسب برای نگهداری عسل را ندارند.


وی گفت:ظروف شیشه ای مناسب ترین ظروف برای نگهداری و حفظ کیفیت عسل هستند.

انتهای پیام/غ

تولید 110 تن عسل در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل رفیعی
۲۰:۱۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
عسل عناب و زرشک در تهران از کجا تهیه نماییم
Germany
شیرین عزیزی
۰۱:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
ازکجا‌عسل زیکوه راتهیه کنیم