برداشت گل محمدی از سطح هشت هزار هکتار باغ‌های گل در استان فارس آغاز شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با آغاز فصل برداشت گل محمدی در فارس بازار تولید گلاب و محصولات فرآوری شده از این محصول خوش عطر رونق گرفته است.

صادقی رییس ستاد گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس با هشت هزار هکتار سطح زیر کشت، ۴۵ درصد سطح زیر کشت و تولید گل محمدی کشور را به خود اختصاص داده است.

صادقی با بیان اینکه پارسال ۵۰۰ هکتار به عرصه گل محمدی فارس افزوده شده است، افزود: پیش بینی میشود امسال ۱۵ هزار تن از گلزار‌های گل محمدی استان برداشت شود.

وی اظهارداشت: فارس با عملکرد تولید یک و نیم تن گل دیم در هکتار و دو و نیم تن گل آبی در هکتار، رتبه اول تولید گل محمدی کشور را داراست.

رییس ستاد گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس گفت: با شروع زمان برداشت گل محمدی که از نیمه فروردین شروع شده است، فعالیت بیش از ۱۰۰ کارگاه صنعتی با گلابگیری آغاز و پیش بینی میشود که امسال ۲۰ میلیون لیتر گلاب تولید شود.

محمد رئیسی رییس اتحادیه تولید کنندگان گل میمند گفت: امسال پیش بینی می‌شود میمند با داشتن هزار و ۴۰۰ هکتار گلستان گل محمدی بیش از چهار هزار تن گل محمدی تولید کند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود بیش از هزار تن گل مازاد بر کارگاه‌های تولیدی در میمند تولید شود و به شهر‌های کاشان و سایر نقاط کشور ارسال شود.

رئیسی اظهارداشت: با وجود ۸۰ کارگاه صنعتی و سنتی در فصل برداشت گل، چهار هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰ هزار تن گلاب تولید شود که از این مقدار ۴۰ درصد برای مصرف داخلی و مابقی به حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می‌شود.

رییس اتحادیه تولید کنندگان گل میمند تصریح کرد: کاهش قیمت گل نسبت به پارسال، خوب نبودن بازار صادرات گلاب و ماندن گلاب تولیدی کارگاه‌های گلاب گیری روی دست تولیدکنندگان از مشکلات امسال تولیدکنندگان گل و گلاب میمند است که می‌تواند به تولید این منطقه خسارت وارد کند.

دهقانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد گفت: این شهرستان با داشتن بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار، بزرگ‌ترین تولیدکننده گل محمدی آبی استان است و پیش بینی می‌شود امسال بیش از هفت هزار تن گلبرگ برداشت شود.

وی افزود: پارسال ۲۰۰ هکتار افزایش سطح گلزار‌ها بواسطه توسعه کشت جایگزین انجام گرفته است.

بخش میمند، دشت گل فیروز آباد و دشت گل دیم داراب به عنوان وسیع‌ترین گستان دیم محمدی جهان، قطب تولید گل محمدی استان و کشور به شمار می‌روند.

برداشت گل محمدی از اواخر فروردین در میمند آغاز می شود و تا اوایل خرداد ادامه دارد.

بخش میمند در شهرستان فیروزآباد که به شهر گل و گلاب معروف است در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/ر

برداشت گل محمدی از گلستان های فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار