بسیاری از جنگنده‌ها و هواپیما‌های نظامی ایرانی به منحرف‌کننده موشک‌های حرارتی و راداری مجهزند و با این امکانات به مأموریت اعزام می‌شوند.

لزوم به کار گیری چف و فلر برای فرار از موشک‌های حرارتی و راداریبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از راه‌های فرار جنگنده‌ها از چنگ موشک‌های حرارتی و راداری چف و فلر است. مهمترین راه انهدام پرنده‌‍‌ها توسط پدافندهای هوایی، به‌کارگیری موشک‌های حرارتی و موشک‌های راداری است. البته استفاده از موشک‌های دوش‌پرتاب حرارتی مانند استینگر و ایگلا که عموما توسط گروهک‌های تروریستی به‌کار گرفته می شود، بعضا  جنگنده‌ها و خصوصا بالگردها را دچار مشکل کرده است.
متخصصان این حوزه با توجه به ضرورت به‌کارگیری تجهیزاتی که بتواند از اصابت موشک‌ها به هواپیماهای نظامی و بالگردها جلوگیری کند بر آن شدند که موشک‌های راداری و حرارتی را با همان چیزی که بر اساس آن به دنبال هواپیما یا بالگرد حرکت  می‌کند، منحرف کنند.

به این صورت که محفظه‌هایی در جنگنده‌ها، بالگرد‌ها و هواپیماهای سنگین ترابری و نیمه‌سنگین تعبیه شد که خلبان از این محفظه‌ها، فلر(شراره) را برای انحراف موشک‌های حرارتی و چف (باریکه) را برای منحرف کردن موشک‌های راداری پرتاب می‌کند. کار این شراره‌ها و باریکه‌ها در وهله نخست کاری بزرگ برای دفاع از جان خلبان و حفظ هواپیما از اصابت موشک در وهله دوم است.

به علت توانایی شاخص چف و فلر در انحراف موشک‌ها، برخی کشورها برای در امان ماندن روسای جمهور و سران کشور، چف و فلر را روی هواپیماهای مخصوص جابه‌جایی سران نصب می‌کنند.

هم‌اکنون بسیاری از جنگنده‌ها و هواپیما‌های نظامی ایرانی به منحرف‌کننده موشک‌های حرارتی و راداری مجهزند و با این امکانات به ماموریت اعزام می‌شوند.

در ادامه فیلمی از پخش شعله‌های منحرف کننده فلر برای گمراه کردن موشک‌های حرارتی در هواپیما  سی-130 مشاهده می‌کنید.



انتها پیام/
چف و فلر فرشته نجات جان خلبان و هواپیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرج
۰۱:۱۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
هیچی اف۱۴ نمیشه کاش ارتقا پیدا بکنه معکوس سازی بشه چقدر زیباست ممنون