زرافشان گفت: آموزش معلمان برای پایه دوازدهم از تیرماه آغاز می‌شود، همچنین تامین فضا و تجهیزات برای این منظور مورد توجه است.

تلاش برای تربیت دانش ‌آموزان کارآفرین در آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اصحاب رسانه صبح امروز در ساختمان شهید بهشتی برگزار شد.

در این نشست زرافشان با اشاره به ارتقای مدیریت آموزشگاهی عنوان کرد: این موضوع در سند تحول مورد توجه قرار گرفته است و ارتقای مدیریت در نهایت به ارتقای مدرسه می انجامد، در این راستا برنامه های متعددی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تعالی مدیریتی از جمله برنامه‌های ارتقای مدیریتی است، ادامه داد: برنامه تعالی زمینه مشارکت همه ارکان مدرسه را در مدیریت فراهم کرده است؛ همچنین ارتقای کیفیت مدیریت مدرسه در برنامه تعالی دنبال می شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برنامه انتخاب و انتصاب مدیران اشاره و تصریح کرد: برنامه ای در سال ۹۴ با رویکرد استفاده از فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفت و برای مدیرانی که در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ قصد جابه جایی دارند از طرح جدید انتخاب و انتصاب مدیران استفاده می‌شود که تاکنون برای ۳۰۶۰مدرسه، ۱۱هزار مدیر نام نویسی کرده اند.

زرافشان اظهار کرد: یکی از رویکردهای آموزش و پرورش ، مشارکت بیشتر فرهنگیان دربرنامه هاست که در این راستا برنامه ریزی شده است.

وی طرح سنجش صلاحیت مدیران از دیگر برنامه دانست و گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است تا با به کارگیری روش های تعیین صلاحیت مدیران، افراد شایسته تری را برای مدیریت انتخاب کنیم البته در حوزه مدیریت برنامه های دیگری هم آموزش و پرورش دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از دیگر مواردی که مورد توجه داریم، ارتقای آموزش های مهارتی های است که خوشبختانه سال گذشته خوبی را پشت سر گذاشتیم.

ایجاد دفاتر کاردانش در شهرک های صنعتی

زرافشان بیان کرد: تاکیدات مقام معظم رهبری و انتظارات رئیس جمهوری از دانش آموزان را مورد توجه قرار دادیم تا از ظرفیت سایر دستگاه‌های کشور برای این منظور بسته فایده است و امسال هم توسعه کیفی آموزش های مهارتی را داریم.

وی به اختصاص بودجه برای تجهیز هنرستان ها اشاره و عنوان کرد: ۵۲۰میلیارد تومان سال گذشته برای خرید تجهیزات داشتیم همچنین از محل فروش دو درصد گاز تامین اعتبار داشتیم علاوه بر این موارد سال گذشته ردیف اختصاصی برون سپاری برای شاخه کاردانش با اعتبار ۶۰۰میلیارد در نظر گرفته شد.

زرافشان تصریح کرد: ایجاد دفاتر کاردانش در شهرک های صنعتی از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده در سال گذشته بود که دستورالعمل آن در سال ۹۶ به استان ها ارسال شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره طرح ایران مهارت گفت: این طرح با مشارکت سازمان فنی و حرفه ای از سال گذشته کلید خورد و اجرای آن با حضور هشت نماینده از استان های کشور به طور آزمایشی آغاز شد که اجرای این طرح تکمیلی برای درس کار و فناوری در دوره اول متوسطه است البته فعالیت هایی در سال های قبل با این رویکرد داشتیم.

زرافشان به تغییر رویکرد کارمند پروری به کارآفرین پروری اشاره  و عنوان کرد: با مشارکت دانشگاه کارآفرینی دانشگاه تهران دوره های کارآفرینی را برای دانش آموزان مورد توجه قرار دادیم؛ همچنین مربیانی را برای آموزش تربیت کردیم تا در نهایت این طرح، ایده های دانش‌آموزان منجر به ایجاد بازارچه های کسب و کار می شود؛ مراکز رشد کارآفرینی از دیگر برنامه هاست که در چند استان از جمله خراسان رضوی انجام شده است.

آموزش نیرو‌های انسانی برای استقرار در  پایه دوازدهم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به سند راهبردی کشور در امور نخبگان اشاره و اظهار کرد: در این سند راهبرد‌هایی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است و به دنبال تنوع بخشی استعداد‌ها و روش‌ها برای شناسایی استعداد‌ها پرداختیم که در این راستا توسعه کمی و کیفی پژوهش سرا‌ها را در دستور کار قرار دادیم تا از این طریق زمینه شناسایی دانش آموزان نوآور فراهم شود.

زرافشان ارتقای جشنواره‌ها مسابقات علمی و عملی را از دیگر برنامه‌ها در راستای توجه به استعداد‌ها برشمرد و گفت: به استانداردسازی این برنامه‌ها نگاه ویژه‌ای داریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از همکاری قابل توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و عنوان کرد: برگزاری المپیاد سلول‌های بنیادین با پیشنهاد جمهوری اسلامی در حال رایزنی است؛ همچنین در حوزه نانو پیگیر برگزاری هستیم.

وی به اجرای طرح شهاب هم اشاره و اظهار کرد: تا پایان پایه نهم زمینه سازی برای ایجاد استعداد‌های دانش آموزان فراهم شده است و در این طرح هم این فرآیند دنبال می‌شود که شروع آن از دوره ابتدایی بوده و پس از آن در سال‌های آتی هدایت می‌شود که امسال این طرح در دوره اول متوسطه دنبال می‌شود.

زرافشان به اشاره به سند راهبردی گفت: شناسایی استعداد‌های دانش آموزان در محیط‌های عادی انجام خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جاری مورد توجه است، گفت: برآورد و تامین نیروی انسانی از سوی معاونت نیروی انسانی انجام شد و کمبود‌هایی از طریق آزمون استخدامی، دانش آموختگان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و استفاده از نیرو‌های حق التدریس رفع می‌شود.

زرافشان آموزش نیرو‌های انسانی برای استقرار در پایه دوازدهم را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: از تیرماه آموزش معلمان برای پایه دوازدهم را خواهیم داشت؛ همچنین تامین فضا و تجهیزات برای این منظور مورد توجه است.

افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور

معاون آموزش متوسطه درباره افزایش سهم سوابق تحصیلی در کنکور، گفت: پیشنهاد افزایش چهل درصدی سهم سوابق را دادیم که در جلسه آینده با وزارت علوم قطعی خواهد شد.

وی درباره سهم پوشش تحصیلی در دوره متوسطه بیان کرد: یکی از برنامه های ویژه در آموزش و پرورش جذب کودکان بازمانده از تحصیل است؛ همچنین لیست تطبیق پایگاه اطلاعات ایران و ثبت احوال یا سامانه سناد انجام می شود و از همکاران درخواست می کنیم به طور موردی به این موضوع اشاره کنند.

معاون آموزش متوسطه درباره ضرورت حضور مشاور در دوره متوسطه عنوان کرد: این ضرورت در دوره ابتدایی هم مورد توجه خواهد بود اما با توجه به وجود هدایت تحصیلی در دوره متوسطه اول مشاوران به این دوره آمدند؛ به طور کلی محدودیت جدی در این پست داریم.

زرافشان از تلاش برای ایجاد سند جامع مشاوره خبر داد و عنوان کرد: در دانشگاه فرهنگیان رشته ای تحت این عنوان ایجاد شده است که به کاهش کمبودها کمک می کند.

وی درباره فرآیند هدایت تحصیلی گفت: شروع فرآیند از ابتدای سال تحصیلی آغاز شده و در بخش‌هایی از درس کار و فناوری به این موضوع پرداخته شده است اما با توجه به اینکه در سند تحول به این موضوع با رویکردی فرآیندی اشاره شده است این شیوه دنبال می‌شود.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: دستورالعمل شروع کار همانند سال گذشته خواهد بود و رویکرد ما انتحاب حداکثری برای حضور دانش آموزان در رشته های مورد علاقه است و توزیع مناسبی داشتیم؛ در رشته های مهارتی توزیع ۳۸درصدی را شاهد بویم؛ همچنین در رشته ریاضی توزیع ۱۱درصدی داشتیم و در دوره تجربی و انسانی توزیع دانش آموزان قابل قبول بود.

زرافشان در مورد ثبت نام اتباع خارجی گفت: سال گذشته، ۵۵۰هزار اتباع خارجی داشتیم و هنوز نمی توان آمار دقیقی از این موضوع داشت.

جذب ۳۲۰۰ هنر آموز از طریق آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش

وی ادامه داد: در آزمون استخدامی در مجموع ۱۷هزار و ۳۶۸هزار نفر پذیرفته می‌شوند که از این تعداد بخشی برای جبران کمبود نیرو خواهد بود؛ به عنوان مثال ۳۲۰۰ استادکار و هنر آموز از طریق آزمون جذب شوند.

معاون آموزش متوسطه درباره تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی در ‌آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشی از وظایف ما به فرهنگ‌سازی مربوط می‌شود، اظهار کرد: در تأمین تجهیزات مدارس سعی می‌کنیم از کالای داخلی استفاده شود، همچنین نمایشگاهی با عنوان ایران ساخت به همت معاونت علمی فناوری ریاست جمهور برگزار می‌شود که در این نمایشگاه بتوانید تجهیزات ساخت داخل را با تخفیف دریافت کنید.

وی درباره تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس عنوان کرد: با تغییر برنامه درسی و ادغام آزمایشگاه به دروس فیزیک، شیمی و زیست این درس کمی تضعیف شد اما در برنامه‌ریزی‌های جدید این مورد را به طور جدی دنبال می‌کنیم تا با تخصیص بودجه تمام مدارس از آزمایشگاه‌های مناسب برخوردار شوند و برای تحقق این هدف ردیف بودجه از طریق فروش 2 درصد گاز برای تجهیز سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

زرفشان درباره تجاری سازی دستاوردهای دانش‌آموزان و رایزنی‌هایی که با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انجام شده اظهار کرد: فرآیند‌های نوآوری که دانش‌آموزان انجام می‌دهند را تحت حمایت قرار می‌دهیم و به زودی سامانه‌ای برای ثبت ایده‌های نوآورانه دانش‌آموزی خواهیم داشت که پیش از این چنین امکانی وجود نداشته است، بعد از این مرحله تجاری‌سازی دستاوردها در دستور کار قرار می‌گیرد که در گام اول این تجاری‌سازی در حوزه نانوفناوری که قدمت بیشتری دارد دنبال خواهد شد و ایده‌ها به طور کنسرسیوم توسط معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دانش‌آموز و شرکت خریدار بیمه می‌شوند و در بازنگری فرآیند‌ها این موضوع را به طور جدی دنبال می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه درباره رسیدگی به مدارس شبانه‌روزی عنوان کرد: این پوشش تحصیلی در مدارس عادی در حال افزایش است، از طرفی مدارس شبانه‌روزی به عنوان راه‌حل پایانی مطرح می‌شود و اقداماتی برای جذب مشارکت دانش‌آموزان داریم؛ بر همین اساس در قانون بودجه امسال سهم اعتباری برای مدارس شبانه‌روزی افزایش پیدا کرده است.

زرفشان درباره رسیدگی به وضعیت ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی عنوان کرد: سعی داریم رفت‌و آمد دانش‌آموزان را تسهیل کنیم که در این مورد طرح روستا مرکزی راه‌حل قابل قبولی محسوب می‌شود؛ بنابراین امسال بودجه‌ ایاب و ذهاب را برای این طرح در نظر گرفتیم همچنین اعتبار مدارس شبانه‌روزی در تغذیه سه برابر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار