پایگاه اینترنتی رای الیوم در گزارشی از خشم اندیشمندان و فرهیختگان مصری در قبال تجاوز سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه خبر داد.

رأی الیوم: فرهیختگان مصری از تجاوز نظامی به سوریه به خشم آمدندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، تجاوز سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه خشم اندیشمندان و فرهیختگان مصری را برانگیخت.

این پایگاه اینترنتی در مطلبی به قلم «محمود القیعی» نوشت: در حالیکه که سوریه قهرمان مورد تجاوز سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس قرار گرفت سکوت بر محافل عمومی در مصر سایه انداخته و این در حالی است که این تجاوز خشم اندیشمندان و فرهیختگان مصری را برانگیخته است.

حسن نافعه استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در این باره گفت: «بسیار ساده لوح است کسی که فکر می‌کند ترامپ می‌خواهد به خاطر قربانیان تسلیحات شیمیایی، بشار اسد رئیس جمهور سوریه را مجازات کند.

آنچه در سوریه می‌گذرد تبدیل شدن به کارگاهی برای ایجاد یک نظم نوین جهانی و منطقه‌ای و سنجش صلابت موضع روسیه و همچنین طرح‌هایی است که می‌خواهند با آن حزب الله و حضور ایران را در این کشور مورد هدف قرار دهند. این اقدامات مقدمه‌ای برای امضای معامله قرن است.

وی تصریح کرد: ترامپ ماجراجو، قطعا بازنده خواهد بود. نافعه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: حمله آمریکا مواضع روسیه و ایران را هدف قرار نداد و همچنین توانایی‌های راهبردی نظام سوریه را تضعیف نکرد بلکه آبروی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نجات داد. دستاورد‌های عملی که نظام سوریه بدست آورده است متکی به تسلیحات شیمیایی نیست، زیرا آمریکا منتظر نتایج تحقیقات برای حمله نظامی خود به سوریه نشد.

وی تاکید کرد: این بازی براساس همین قواعد به ضرر مردم و ملت‌های عربی ادامه خواهد یافت.

«رفعت سید احمد» اندیشمند مصری و رئیس مرکز پژوهش‌ها و تحقیقات «یافا» درباره تجاوز سه گانه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه گفت: «بزرگواری و مجد از آن مردم صبور و مقاوم سوریه است و ننگ و عار برای اعرابی است که با این سه کشور همدست شدند».

«سید احمد» درباره این حمله خیانتکارانه افزود: به اذعان خود دشمن این حمله شکست خورد یعنی همانطور که خودشان گفتند این حمله محدود بود، اما انتقام گیری از عاملان این حمله واجب است و این مسئولیت تمامی اعراب است.

وی با طرح پرسشی در این باره افزود: چه کسی از این حمله حمایت کرد و تامین مالی آنرا برعهده گرفت و زمینه تجاوز را به سوریه فراهم کرد.

سید احمد در پایان اظهارات خود با اشاره به سخنی از خداوند کریم که در سوره آل عمران می‌فرماید: «ولا تهنوا ولا تحزنوا وانتم الاعلون إن کنتم مؤمنین» نوشت: سست نشوید و غمگین نگردید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!.

عبدالمنعم رمضان یکی از شعرای مصر در این باره گفت: آمریکا، فرانسه و انگلیس از تمایل کشور‌های عربی یعنی عربستان سعودی، قطر و امارات برای نابودن کردن مراکز متمدن و فرهنگی قدیم یعنی «قاهره، بغداد و سوریه» سوء استفاده می‌کنند.

عبدالمنعم رمضان افزود: آنچه اکنون در سوریه اتفاق افتاده است توطئه کشور‌های عربی است که عربستان، امارات و قطر آن را مدیریت و هدایت می‌کنند.

وی در ادامه این مطلب افزود: متاسفانه بغداد ویران شد و قاهره نیز پایمال شد و اکنون نوبت نابودی دمشق است. عبدالمنعم رمضان تصریح کرد: برخی از فرهیختگان مصری برای بدست آوردن جوایز این کشور‌های عربی (بوکر و دیگر چیزها) در این توطئه مشارکت دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، فرانسه ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار