رئیس جمهور روسیه در پیامی خطاب به اعضای اتحادیه عرب گفت مسکو آماده همکاری با آن‌ها به منظور بهبود شرایط سوریه و عراق است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت مسکو آماده است به منظور کمک به بهبود شرایط سوریه و عراق با اتحادیه عرب همکاری کند. وی همچنین متذکر شد باید به حق حاکمیت کشورهای عرب احترام گذاشت.

پوتین روز یکشنبه در پیامی خطاب به 22 کشور عضو اتحادیه عرب گفت: «روسیه به منظور تامین امنیت منطقه آماده همکاری‌های چندجانبه با اتحادیه عرب است.»

رئیس جمهور روسیه گفت شکست گروه تروریستی داعش در بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه موجب بهبود روند سیاسی و بازسازی این کشورها پس از جنگ خواهد شد و بحران انسانی در این دو کشور را نیز حل و فصل خواهد کرد.

پوتین اعلام کرد مبارزه با تروریسم در منطقه حائز اهمیت است و در مقابل، «احترام بی قید و شرط» به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عرب نیز مهم است. وی افزود پیش از یافتن «راه حلی اساسی» برای بحران فلسطین، دستیابی به صلح بلندمدت در خاورمیانه غیر ممکن است.

پوتین اظهارات خود را در حالی بیان کرده است که نمایندگان اعضای اتحادیه عرب برای تشکیل بیست و نهمین نشست خود وارد عربستان سعودی شده اند. وی همچنین این سخنان را یک روز پس از حمله هوایی به سوریه به بهانه انتشار گزارش‌های ادعایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در غوطه شرقی دمشق، اظهار کرده است.

سوریه این ادعاها را تکذیب کرده و به بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی اجازه داده است برای بررسی این شایعات وارد دوما شوند. حمله هوایی علیه سوریه در حالی انجام شد که این بازرسان تحقیقات خود را آغاز نکرده بودند. پوتین این اقدام را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند و گفت این اقدام تنها به بی‌ثباتی در سوریه کمک می‌کند.

روسیه، همراه با ایران و ترکیه، روند صلح خاورمیانه را آغاز کرد. در ماه ژانویه، روسیه از کنگره گفتگوی ملی سوریه میزبانی کرد. بیش از 1500 فرستاده از گروه‌های مختلف سوریه به این نشست دعوت شدند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار