رئیس صندوق بین‌المللی پول درباره تأثیر افزایش بدهی‌های برخی کشورها بر اقتصاد دنیا هشدار داد.

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به بحران بدهی‌های جهانیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، اعلام کرد افزایش بدهی‌های کشورهای آسیایی و آفریقای، با توجه به طرح راه ابرایشم جدید، خطرات زیادی را برای اقتصاد بین‌الملل به همراه دارد، زیرا کشورهای کوچکتر میزان بدهی‌های خود را برای بازپرداخت بدهی‌های قبلی افزایش می‌دهند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول به بسیاری از کشورها و در ابتدا به چین درباره استفاده بیش از حد از شرکت‌های غیرسودآور و پروژه‌های زیربنایی هزینه‌بر هشدار داد. این صندوق اعلام کرد در موقعیت کنونی اقتصاد جهانی که بی‌ثباتی سیاسی و اختلالات تجاری آن را تهدید می‌کند، انباشت بدهی، استراتژی‌ محتاطانه اقتصاد کلان نیست.

کریستن لاگارد اعلام کرد پروژه راه ابریشم جدید ممکن است تهدیدی برای انباشت فوری بدهی‌ها در بسیاری از اقتصادهای منطقه‌ای باشد. او خاطرنشان کرد این طرح ممکن است نگرانی های مربوط به پایداری مالی اقتصادهای کمتر متنوع در آسیای مرکزی و جنوب شرقی را باعث شود.

لاگارد که در یک کنفرانس مشترک در پکن حضور داشت با یی ژانگ، رئیس جدید بانک مردم چین، دیدار کرد. رئیس صندوق بین‌المللی پول در این دیدار هشدار داد: اولین چالش پیش روی ما اینست تا به این اطمینان خاطر برسیم که طرح راه ابریشم تنها زمانی که لازم است بکار گرفته شود. تجربیات جهانی نشان می‌دهد که همواره خطر بالقوه شکست پروژه‌ها و سوء استفاده از بودجه وجود دارد.

لاگارد در ادامه افزود: یکی از خطرات اصلی اینست که تلاش‌های چین برای ایجاد و تقویت روابط تجاری خود با اروپا، آفریقا و بقیه کشورهای آسیایی می‌تواند منجر به غرق شدن بیشتر کشورهای ضعیف در بحران بدهی‌ها شود. این در حالی است که ماموریت اصلی صندوق بین‌المللی پول ایجاد اطمینان از ثبات مالی در سراسر دنیا است و کشورهای جهان سوم مهمترین دغدغه این صندوق هستند.

طرح راه ابریشم ، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم دریایی است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده‌ است. هدف این طرح تقویت همکاری‌های اقتصادی در سراسر آسیاست. 

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار