وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی و تولید در کشور، نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی نشان از اهمیت این موضوع در سال جدید دارد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تولید در کشور با دو مشکل اصلی مواجه است، اذعان کرد: امروزه تولید در کشور با فهم غلط واژه ها از تولید و ذینفعان صاحب قدرت که منافع آنها با تولید اشتراکی ندارند، روبه رو است.
شافعی افزود: سال هاست در کشور تعریف شفافی از تولید ارائه نشده و حمایت از تولید بیشتر رنگ و بوی رانت خواری دارد و حمایتی از صنایعی صورت گرفته است که هیچ جایگاهی در تولید کشور ندارد.
وی ابراز کرد: حال این سوال مطرح می شود که تولید داخلی نیازمند چه حمایتی است و چگونه می توان اقدامی جهت افزایش تولید و اشتغالزایی انجام داد؟.
شافعی تصریح کرد: حمایت از تولید داخلی نباید به انحصار طلبی منجر شود، به طوریکه وضع تعرفه های سنگین برای برخی از کالای های وارداتی، تنها منجر به افزایش درآمد دولت میشود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی تنها از منظر تقاضا صورت می گیرد، بیان کرد: اقداماتی در جهت حمایت از مصرف کننده صورت گرفته است که به تنهایی کافی نیست و باید برای تقویت تولید کنندگان از طریق مالیات و حق بیمه عرضه را نیز توانمند ساخت.
وی با بیان اینکه هماهنگی میان کارشناسان اقتصادی و فعالان این حوزه وجود ندارد، گفت: موازی کاری میان کارشنان اقتصادی و فعالان این حوزه مشکلات فراوانی را به وجود آورده و باعث توسعه ناهمگون در تولید شده است.
شافعی با بیان اینکه اختلاف نظرهای سیاسی به تولید ملی ضربه می زند، تصریح کرد: کنار گذاشتن این اختلاف نظرها در کشور می تواند منجر به افزایش تولید و بهبود شرایط اقتصادی شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت باید تصدیگری را کنار بگذارد، تاکید کرد: دولت مقتدر به این معنی نیست که تمام بودجه را صرف هزینه های خود کرده و دولت را بزرگ کند؛ بلکه دولت باید توسعه گر باشد و با ایجاد برنامه و استراتژی و سیاست کارآمد اقتصاد را سامان دهد.
شافعی در پایان با بیان اینکه اقتصاد کشور نیاز به نقشه راه است،گفت: برنامه ریزی بلندمدت در اقتصاد کشور اهمیت بسزایی در تولید کشور دارد و برای عبور از شرایط فعلی، نیاز به برنامه ریزی است.
انتهای پیام/