معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: پارسال ۲۱۴ هزار راس دام سبک در استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مهدی مهرزاده معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR یک بیماری مهلک در بین دام سبک است که می‌تواند در دام‌هایی که واکسینه نشده اند تا ۸۰ درصد تلفات ایجاد کند.

مهرزاده اضافه کرد: عمده خطر این بیماری ویروسی در زمان بروز در حیات وحش است که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به ذخایر ژنتیک حیات وحش وارد سازد.

وی با بیان اینکه این بیماری بعد از تماس با دام و یا محیط آلوده ایجاد می‌شود، گفت: به دلیل فرهنگ دامپروری و خرید و فروش بی ضابطه دام، تراکم دام اهلی و نوع چرای آن، به راحتی می‌تواند از دام اهلی به حیات وحش (بزکوهی و کَل) منتقل شود، لذا اقدامات پیشگیرانه در مناطق در مجاورت حیوانات آزاد زی بسیار اهمیت دارد.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ، یکی از بهترین روش‌های مبارزه با این بیماری، واکسیناسیون دام‌های اهلی است به همین منظور از دامدارانی که در مجاورت زیستگاه‌های طبیعی این نوع حیوانات هستند، خواسته می‌شود برای انجام واکسیناسیون به موقع اقدام کنند.

انتهای پیام/

واکسیناسیون دام ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار