موشک‌های هوشمند ترامپ با سامانه پدافند سوریه که متعلق به چتد دهه قبل است، شکار شد/ حمله مثلث شرارت به سوریه یک آزمایش بود که با شکست مواجه شد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی ابعاد حملات نظامی غرب به سوریه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی ابعاد حملات نظامی غرب به سوریه موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 25 فروردین ماه بود که با حضور کمال دهقانی فیروزآبادی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا برگزار شد.

زارعی در ابتدای برنامه با اشاره به اتهام زنی غرب به دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه اظهار کرد: دلیل آمریکا و اروپا برای انجام این جنایت مبنی بر دو ادعاست که یکی از آنها استفاده دولت سوریه از مواد شیمیایی در دومای دمشق بوده و دیگری مبنی بر این است که حملات آنها برای مهار دولتی بوده که عامل مشکلات بسیاری در منطقه است.

وی ادامه داد: هر دو ادعای آنها پوچ و باطل است، چرا که هیچ سند معتبری مبنی بر این که در دوما از مواد شیمیایی استفاده شده باشد وجود ندارد و گروه تحقیق روسیه نیز پس از بررسی و رصد بیمارستان ها هیچ نشانه ای از حمله شیمیایی پیدا نکرد.

زارعی تصریح کرد: از طرف دیگر می گویند می خواهیم دولتی را مهار کنیم که مقابل مردم قرار دارد و این در حالی است که سوریه در برابر گروه های تروریستی که خود آنها در سازمان ملل از این گروه ها تحت عنوان نیروی تروریستی نام برده اند ایستاده است، بنابراین دلیلی ندارد که پاداش کار مثبت سوریه را با حمله نظامی بدهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهداف این حمله بیان کرد: جان بولتون حدود یک ساعت پس از حمله نظامی غرب به سوریه در حساب توییتر خود نوشت که هدف این حمله نمادین، ایران بود .

وی ادامه داد: آنها با حضور ایران و هر کشور مخالف با تروریست مشکل دارند، چرا که در واقع جریانی که توانسته تروریسم را مهار کند محور مقاومت است، چرا که اگر این کار به آمریکایی ها واگذار می شد، اصلا امکان تحقق نداشت.

زارعی تاکید کرد: آمریکایی ها سالیان پیش در جریان مبارزه در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در عراق ۴۷۰۰ کشته دادند و نتوانستد کاری کنند و با امضای یک قطعنامه بین المللی از عراق خارج شدند، تروریستی که آن زمان آمریکا را به زانو درآورد یک دهم تروریسمی است که امروز توسط محور مقاومت مهار شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهداف محور مقاومت گفت: مقاومت تنها با تروریسم مخالف نیست، بلکه با اشغال منطقه توسط آمریکا نیز مخالف است، به این خاطر این نیروی پیروز می تواند از ظرفیت خود برای رفع سلطه آمریکا و هم پیمانانش تلاش کند، لذا آمریکا می خواهد آنان را مهار کند.

کمال دهقانی فیروز آبادی در ادامه برنامه با اشاره به قوانین بین المللی اظهار کرد: اگر بخواهیم به این موضوع از دیدگاه حقوق بین الملل بنگریم سوریه عضو سازمان ملل و دارای حاکمیتی قانونی است، همچنین این کشور در کنار دیگر کشورهای عضو شورای امنیت صندلی دارد، اما حاکمیت آن توسط کشورهای نظام سلطه به رسمیت شناخته نمی شود.

وی افزود: کشورهایی مانند عربستان و انگلیس همواره به داعش کمک کرده و به حاکمیت قانونی سوریه دست اندازی کرده اند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: طبق منشور سازمان ملل اگر قرار باشد تا علیه کشوری اجماع صورت بگیرد باید با حضور همه کشورهای عضو شورای امنیت قطعنامه صادر شود و سه کشور به صورت سرخود نمی توانند به حاکمیت مملکتی دست اندازی کنند و این اقدام به شدت محکوم است.

فیروز آبادی با اشاره به همکاری انگلیس و فرانسه با آمریکا در این حمله ادامه داد: کشوری در جهان نیست که چنین نقض حاکمیتی را محکوم نکرده باشد و در انگلستان رهبر حزب کارگر حمله نظامی به غرب سوریه را محکوم کرده و گفته که این امر استقلال انگلستان را زیر سوال می برد، چرا که تابع سیاست های آمریکا شده است.

وی ادامه داد: همچنین در فرانسه رهبر یک حزب راست گرا این امر را محکوم کرده است، لذا این اقدام به هیج وجه مورد قبول افکار عمومی نیست.

دهقانی اذعان کرد: کشورهایی که مانند عربستان، رژیم صهیونیستی و انگلستان که از این جنایت دفاع کردند تکلیفشان مشخص است و ضعف خود را نشان دادند.

در ادامه سرتیپ محمد عباس معاون دانشکده نظامی سوریه در ارتباطی تلفنی در تحلیل ابعاد حمله نظامی آمریکا به غرب سوریه گفت: اهداف آمریکا مراکز نظامی، علمی، پژوهشی و شاید عزم و اراده ملت و نیروهای مسلح سوریه بوده است.

وی افزود: در واقع این حمله حرکتی نمایشی برای تضعیف پایگاه های نظامی و پیشرفت های علمی در حمص بود.

معاون دانشکده نظامی سوریه تصریح کرد: آنها می خواهند تروریست را حمایت کنند و به بهانه ائتلاف ضد تروریسم با مبارزه گران علیه تروریست بجنگند.

وی با اشاره به عملکرد مناسب پدافند هوایی سوریه و مقابله با موشک های شلیک شده ادامه داد: من به عنوان شاهد عینی در سپیده دم امروز دیدم که چگونه پدافند هوایی سوریه موشک های آمریکا را در هوا شکار می کرد، تا جایی که آنها نتوانستند به حریم ما نزدیک شوند.

محمد عباس اضافه کرد: مردم با نظاره این صحنه هلهله و آواز شادی سر داده و در پشت بام ها نماز شکر به جای آوردند.

وی تاکید کرد: چرا موشک های هوشمند ترامپ با سامانه پدافند ما که متعلق به چند دهه قبل است شکار شد؟ پس تکنولوژی ترامپ کجا رفت؟ آیا این امر برتری پدافند سوریه را نشان نداد؟ آمریکایی ها بسیار خشمگین هستند که نتوانستند به هدف خود برسند.

در ادامه زارعی با اشاره به این امر که آیا احتمال حمله بعدی توسط آمریکا وجود دارد و یا خیر گفت: اگر هدف آنها محقق شده باشد حمله بعدی در کار نیست و اگر چنین نباشد حملات بعدی ممکن است رخ دهد.

وی افزود: بر خلاف ادعاهای ظاهری آمریکا هدف حملات، خالی کردن سوریه از نیروهای مقاومت است و در واقع می خواهند تا سوریه به کانونی جدید برای مبارزه با تروریسم تبدیل نشود.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: مساله آنها ایران نیست و هر کشور و نیرویی که طی ۷ الی ۸ سال اخیر به نابودی پروژه تروریسم کمک کرده، طبق سیاست آمریکا باید از سوریه برود و برخی دیگر که نمی روند نیز باید به برنامه های ایالات متحده متعهد شوند.

وی با اشاره به اهداف این حمله ادامه داد: این حمله یک آزمایش بود که با شکست مواجه شد، چرا که نه تنها پیچ و مهره های این مقاومت شل نشد، بلکه انسجام بیشتری به خود گرفت، چرا که ملت سوریه و محور مقاومت مصمم هستند تا تروریسم را به صورت کامل نابود کنند.

زارعی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که حمله آمریکا به غرب سوریه برای آنها جواب نداده، لذا باید خود را برای یک موج جدید از حملات آماده کنیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه حمله ائتلاف آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه با هدف سیاسی و به صورت نمادین و تاکتیکی بود گفت:در حال حاضر امنیت منطقه به نفع آمریکا نیست. منطق اردوغان در ابراز خوشحالی در حمله به سوریه منافقانه بود، ترکیه در این ماجرا موضع غیرمسئولانه ای را اتخاذ کرده است به طوری که اساساً آمریکایی ها قرار بود در چهارچوب ناتو عمل کنند، تمام اعضای ناتو قرار بود در ماجرای حمله به سوریه سهم داشته باشند، اکثر اعضای ناتو با این حمله مخالف بودند، حمله به سوریه به لحاظ اخلاقی و حقوقی مشروع نبود.

زارعی با اشاره به اینکه هدف آمریکا از حمله به سوریه ایجاد فشار روانی بود، گفت : آنها جهان را در برابر این پرسش قرار دادند که آیا در سوریه مقاومت باید بماند یا آنجا را ترک کند، حمله آمریکا به سوریه در ادامه حمله اسرائیل بود.

وی با اشاره به اینکه اگر ایران در منطقه نبود، ثبات منطقه برهم می خورد اظهار کرد: اگر ایران نبود ترکیه، لبنان و سوریه در دست تروریست ها بود، آمریکا می‌خواهد نفوذ ایران را در منطقه از بین ببرد.

دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه هدف آمریکا در حمله به سوریه مقابله با مردم سالاری در منطقه،  مقابله با کشورهای محور مقاومت و تامین منافع مادی و امنیت اسرائیل بود اظهار کرد:  امروز 90 درصد سوریه در دست دولت است، آمریکا پول، عزت و شرف کشورهای مرتجع منطقه را می دوشد و منافع خود را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس در منطقه به صورت مستقیم با آمریکا همکاری می کند گفت: آمریکا از یک طرف می گوید که امنیت را حفظ می کند و از طرف دیگر سلاح می فروشد و با اقداماتش در کشورهایی مثل عراق، سوریه و افغانستان جنگ داخلی به راه می اندازد، لذا ایالات متحده آمریکا اهداف خاص خود را پیگیری می کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا هیچ وقت دست از کارهایش بر نمی دارد، ادامه داد: در غوطه شرقی و دوما تروریست‌ها سرنگون شده‌اند، آمریکا باقی مانده تروریست‌ها را از معرکه نجات داده و آنها را برای تامین منافع خود حفاظت خواهد کرد؛ امروز در کشورهای مرتجع منطقه غفلتی وجود دارد، به طوری که عزت و شرف خود را با آمریکا معامله می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یک‌جانبه گرایی سیاستی است که آمریکا دنبال می کند اظهار کرد: آمریکا بدون داشتن مدرک و بدون مصوبه شورای عالی امنیت به صورت ائتلاف سه جانبه به سوریه حمله کرد .

دهقانی فیروز آبادی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ائتلافی را می‌پذیرد که منطق عقلایی داشته باشد افزود : ائتلاف جمهوری اسلامی ایران و روسیه ائتلافی است که از دولت قانونی سوریه حمایت می‌کنند، لذا ایران راه حل بحران را گفت‌وگو می داند، بنابراین مشکلاتی که در منطقه وجود دارد باید با گفتگو حل شود.

محمد عباس نایب رئیس دانشکده علوم نظامی سوریه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکا می خواهد جنگ فرسایشی را ادامه دهد ‌گفت : آنها می‌خواهند ادبیات مقاومت را در یک نقطه جغرافیایی مشغول نگه دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۰۸:۰۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
مرگ بر اردوغان ، این رذل افکار توسعه طلبانه و ناسیونالیستی دارد.
آخرین اخبار