بانک مرکزی ضوابط فعالیت صرافی­ ها را تعیین و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای واردات کالاها و خدمات را به بانک ­های عامل ابلاغ کرد.

تشریح عملیات مجاز صرافی ها/جزئیات تامین ارز برای واردات کالا ابلاغ شدبه گزارش گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران جوان ، بانک مرکزی در اطلاعیه شماره 8 اعلام کرد :در راستای اجرای تصویب ­نامه شماره 4353/ت/55300 مورخ 1397/1/22 هیأت وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله ضوابط فعالیت صرافی­ ها به شرح زیر به اطلاع عموم می­ رسد:

  1. عملیات مجاز صرافی­ها به شرح زیر است:
  2. انتقال ارز به دستور هر یک از بانکهای دارای مجوز ارزی
  3. خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیر نفتی از صادر کنندگان
  4. فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی

تمام صرافی­ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانکها انجام خواهد شد.

ضمناً تمام دارندگان ارز به صورت اسکناس می­ توانند نسبت به سپرده­ گذاری آن نزد بانکها اقدام کنند و بازپرداخت سپرده­ های مزبور و سود آنها توسط بانک مرکزی تضمین می­ شود.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی در اطلاعیه شماره 9 اعلام کرد:در راستای اجرای تصویب ­نامه شماره 4353/ت/55300 مورخ 1397/1/22 هیأت  وزیران مبنی بر تعیین سیاست های جدید ارزی بدین وسیله کلیات تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور را به شرح زیر به اطلاع عموم می­ رساند:
  1. تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور صرفاً پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امکان پذیر می­ باشد.
  2. انتقال ارز از طریق سیستم بانکی و یا صرافی­ های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد.
جزییات و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای واردات کالاها و خدمات، طی بخشنامه به بانک ­های عامل ابلاغ شده است. 

گفتنی است؛ واردات کالا و خدمت از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشمول بخش اول مجموعه مقررات ارزی می­‌باشد.

رفع تعهد ارزی واردکنندگان کالا و خدمت به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی منوط به ارائه پروانه ترخیص قطعی کالا و یا اصل صورت حساب‌های قطعی انجام کار و ارائه تأییدیه کارفرما (در موارد خدماتی) است.

چنانچه سررسید اعتبارات اسنادی، بروات اسنادی مدت‌دار که به مقصد مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی گشایش و ثبت شده­‌اند بعد از تاریخ 1397/1/21 باشد، تأمین ارز آنها پس از انجام ثبت خدمت در بانک عامل امکان‌­پذیر خواهد بود.

جزئیات و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای واردات کالاها و خدمات خدمات از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، طی بخشنامه به بانک­‌های عامل ابلاغ شده است.

 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار