دونالد ترامپ که به محض ورود به کاخ سفید، آمریکا را از توافق تجاری ترنس پسیفیک خارج کرد، پس از آغاز جنگ تجاری با چین تصمیم گرفته است مجددا به این توافق بپیوندد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از یو اس ای تودی، به تازگی گزارش شده است که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا به تعدادی از قانونگذاران و سناتورهای آمریکایی گفته که خواهان پیوستن مجدد به پیمان «ترنس پسیفیک» است؛ پیمانی که وی سال گذشته میلادی و به محض ورود به کاخ سفید آمریکا را از آن خارج کرد.

بر اساس این گزارش، این تصمیم روز پنجشنبه دونالد ترامپ برای پیوستن مجدد به پیمان ترنس پسیفیک حتی مشاوران نزدیک او را هم در شوک فرو برد؛ به گونه ای که حتی آنها هم نمی دانند دونالد ترامپ چه قدر در پیوستن دوباره به این شراکت مصمم است. به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا این تصمیم را پس از جنگ تجاری ایجاد شده میان آمریکا و چین و نگرانی از آسیب رسیدن به اقتصاد کشور گرفته است.

تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه که روز پنجشنبه با ترامپ گفتگو کرده و به او گفته بودند که آغاز جنگ تجاری آمریکا با چین به صنعت کشاورزی آمریکا آسیب می رساند، اعلام کردند که به رئیس جمهور آمریکا گفته اند که همکاری با کشورهای عضو ترنس پسیفیک می تواند چین را تحت فشار قرار دهد.

ترامپ پنجشنبه شب هم در حساب توییتر خود نوشت: فقط در صورتی به توافق ترنس پسیفیک مجددا ملحق می شویم که اصلاحاتی در این توافق در مقایسه با آن توافقی که در دولت باراک اوباما حاصل شد، ایجاد شود. ما در حال حاضر با 6 کشور عضو این پیمان روابط دوجانبه داریم.

ترامپ اوایل سال 2017 میلادی –یعنی اندکی پس از ورود به کاخ سفید—آمریکا را از توافق تجاری ترنس پسیفیک خارج کرد و بارها به خاطر چنین اقدامی مورد انتقاد مقامات آمریکایی واقع شد. این پیمان در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به امضا رسیده بود. ترامپ در دوره رقابتهای انتخاباتی هم بارها وعده داده بود که آمریکا را از شراکت ترنس پسیفیک خارج خواهد کرد.

پیمان تجاری ترنس پسیفیک توافقی است که میان 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام به جز چین -- که 40 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهند-- حاصل شده است.

در هفته های اخیر به دنبال تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه های وارداتی روی محصولات چینی و واکنش متقابل پکن به این اقدام واشنگتن، نگرانیهایی از احتمال آغاز جنگ تجاری میان این دو کشور بوجود آمده است.


انتهای پیام/

درخواست ترامپ برای پیوستن مجدد آمریکا به پیمان تجاری ترنس پسیفیک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار