آغاز برداشت گندم از مزارع جنوب فارس

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از برداشت گندم از مزارع جنوب استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ صادقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در جشن برداشت گندم در شهرستان‌های مهر و لامرد گفت: امسال ۲۵۰هزار هکتار سطح زیرکشت استان به کشت گندم اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم استان فارس در جنوب فارس و شهرستان‌های مهر و لامرد آغاز شده است، افزود: با توجه به وسعت زیاد و اقلیم های مختلف استان برداشت تا مهرماه در شهرستان‌های شمالی استان ادامه خواهد داشت.

صادقی با بیان اینکه پارسال از ۳۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی فارس ۹۷۰ هزار تن گندم برداشت شد، ادامه داد: کمبود بارندگی در سال زراعی جاری باعث شد سطح زیر کشت این محصول به ۲۵۰ هزار هکتار کاهش یابد و تقریبا کشت دیمی نداشته باشیم؛ اما با وجود این با رعایت تاریخ کشت، استفاده از بذر اصلاح شده و مناسب، تغذیه گیاهی مناسب و کاهش بیماری‌های گیاهیٰ برداشت گندم نسبت به سال گذشته در فارس کاهش نمی‌یابد.

صادقی گفت: امسال نیز چون سال‌های گذشته پیش بینی می‌شود مرودشت با حدود ۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم بزرگترین تولیدکننده این محصول در استان باشد.

وی بیان داشت: متوسط برداشت گندم در استان فارس چهار تن از هر هکتار است.

صادقی همچنین در مورد قیمت خرید گندم گفت: امسال ۱۴۰ مرکز خرید در سراسر استان این محصول را به قیمت هر کیلو ۱۳۵۰ تومان (قیمت پارسال) خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در صورت اعلام نرخ جدید قیمت گندم از طرف دولت، ما به تفاوت قیمت به کشاورزان پرداخت می‌شود، افزود: کشاورزان حداکثر یک هفته پس از تحویل محصولاتشان به مراکز خرید مراجعه و پول خود را دریافت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی فارس با بیان اینکه فارس، در سال‌های گذشته تولید کننده عمده و اول این محصول در کشور بود، بیان داشت: با وجود خشکسالی‌های اخیر و بحران آب، پیش بینی می‌کنیم همچون پارسال پس از استان‌های خوزستان و گلستان سومین تولیدکننده این محصول باشیم.

قاسمی رئیس جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: تخلف برخی مراکز خرید در مخلوط کردن گندم با خاک و ماسه در سال گذشته، موجب شد تا امسال همه مراکز خرید را به دوربین‌های مدار بسته مجهز کنیم تا در کنار نیروی انسانی کار نظارت بر این مراکز با دقت بیشتری انجام شود.

قاسمی افزود: در مدت برداشت گندم در فارس ۸۰۰ دستگاه کمباین در مزارع فعالیت دارند.
انتهای پیام/ر

 برداشت گندم در فارس آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار