مشاور معاون اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر راهبرد «همه برای سلامت» گفت: نباید نظام سلامت صرفا در انحصار متخصصان باشد.

نظام سلامت نباید فقط در انحصار متخصصان باشدبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین ملک افضلی، مشاور معاون اجتماعی وزارت بهداشت،  در نخستین مجمع سلامت استان خراسان رضوی در مجتمع آموزشی پژوهشی سپید عنوان کرد: در سال‌های ابتدای انقلاب به دلیل شیوع بیماری‌های واگیردار، عمده فعالیت مسئولان وزارت بهداشت حول محور ریشه کنی بیماری‌هایی از قبیل فلج اطفال و کزاز و امثال آن بود بنابراین  سراغ مباحث اجتماعی سلامت نرفتند.
 
وی اظهار کرد:، امروز معضل بیماری‌های واگیردار در کشور حل شده و با مساله‌ای با عنوان آسیب‌های اجتماعی در حوزه سلامت مانند انواع سرطان‌ها و سوانح رانندگی مواجه هستیم که دیگر با فناوری پزشکی قابل حل نیست.
 
ملک افضلی گفت: باید راهبرد «همه برای سلامت» را به کار گیریم و نظام سلامت را اجتماعی کنیم، زیرا نظام سلامت دیگر نمی‌تواند در انحصار متخصصان باشد و باید در کنار آن بسیج سلامت به صورت سازمان یافته شکل گیرد.
 
مشاور معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: باید ظرفیت‌هایی را که خارج از فناوری پزشکی است شناسایی و توانمند کرد و از آن‌ها برای ارتقای سلامت جامعه بهره برد.
 
وی اظهار کرد: این امر که از آن به عنوان طب پیرامونی یاد می‌شود، هدف معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و درمان است.

راه‌اندازی مجامع سلامت جدی گرفته شود

مشاور معاون اجتماعی وزارت بهداشت  گفت: ساز و کار اجتماعی شدن سلامت هم راه اندازی مجامع سلامت است که راه اندازی آن‌ها باید از محلات و مناطق کم برخوردار مانند حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها آغاز شود.
 
 ملک افضلی افزود: به دنبال سازماندهی اجتماعی شدن سلامت هستیم که لازمه آن این است که مردم در این زمینه توانمند شده و خود برای حل مشکلات وارد عمل شوند.
 
وی با تاکید بر تامین سلامت فعالیت‌های اجتماعی اظهار کرد: برای تحقق این امر باید رفع تبعیض کرده و درآمدزایی کنیم که همه این مسائل در طب پیرامونی مطرح شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.