آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخبار و حواشی متعدد در حوزه تعلیم و تربیت سپری شد.

از حواشی حذف سمپاد و راه حل‌های جایگزین تا توصیه بر استفاده از پیام رسان‌های داخلیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ آموزش و پرورش  در هفته گذشته با اخبار متعددی همچون اما و اگرهای حذف سمپاد و استفاده از روش‌های جایگزین، تعیین تکلیف حذف کنکور  وچگونگی کسر حقوق فرهنگیان برای واریز به صندوق ذخیره  سپری شد.

استعداد درخشان بودن معیار خاصی ندارد

سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص این طرح بیان کرد: نخبه و استعداد درخشان بودن معیار خاصی ندارد و نیاز نیست که به کمک آزمون متفاوتی مانند آزمون مدارس تیزهوشان و سمپاد آن‌ها را شناسایی کنیم بلکه به کمک طرح شهاب آن‌ها شناسایی خواهند شد.

ستاری با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش طرح شهاب را پیگیری می‌کنند، اظهار کرد: بنیاد و وزارت آموزش و پرورش در کنار یکدیگر و برای به هدف رساندن طرح شهاب با یکدیگر فعالیت می‌کنند و وزیر جدید آموزش و پرورش آقای بطحایی هم کاملا بر این طرح اشراف دارد و هماهنگ با ما کار می‌کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص بودجه اختصاص یافته به طرح شهاب بیان کرد: بودجه اختصاص یافته به طرح شهاب برای آموزش به مربیان و معلمان است و صرف کارهای عملیاتی نخواهد شد؛ این بودجه هم از سوی بنیاد و هم از سوی وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شود و هرکدام از این نهاد نیمی از بودجه این طرح را تامین می‌کنند.

زمان حذف کنکور همچنان در ابهام است

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره نتیجه جلسه با سازمان سنجش گفت: هنوز با سازمان سنجش به نتیجه نرسیده ایم و وزارت علوم در حال تدوین جدول زمان بندی است اما در حوزه مربوط به آموزش و پرورش آمادگی کامل وجود دارد و جدول زمان بندی حذف کنکور پس از تصویب به اطلاع دانش آموزان خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال احتساب سنوات تحصیلی در کنکور مثل سال‌های گذشته خواهد بود و محل اختلاف آموزش و پرورش با وزارت علوم در تعداد دروس است.

وی افزود: آموزش و پرورش معتقد است باید تعداد دروس امتحان نهایی کم شود تا فشار کمتری به دانش آموزان وارد شود اما وزارت علوم معتقد است کاهش دروس اعتبار نمرات برای احتساب سنوات تحصیلی و حذف کنکور را با مشکل مواجه می کند.

شبکه تعاملی سینا اردیبهشت رونمایی می‌شود

مهدی علی اكبرزاده مدیر پروژه تولید برنامه های تلویزیون تعاملی وزارت آموزش و پرورش درباره پیشروی برنامه تلویزیونی تعاملی سینا که با هدف آشنایی خانواده ها و معلمان با آسیب‌های اجتماعی و مهارت های زندگی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: شروع آزمایشی این طرح از بهمن 96 در دستور کار قرار گرفت و برنامه‌های تولیدی و آرشیوی مختلفی در این شبکه بارگزاری شده است.

وی ادامه داد: اجرای رسمی برنامه های تلویزیون تعاملی از اردیبهشت ماه آغاز به کار خواهد کرد و بیشترین تولیدات مربوط به آشنایی خانواده ها با آسیب های اجتماعی، نحوه برخورد با آن و چگونگی روش های درمانی است.

علی اکبر زاده با اشاره به اینکه سطح آموزش های متفاوتی برای این تلویزیون تعاملی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: پایش مخاطبان را مورد توجه قرار داده ایم تا بر اساس اطلاعات کسب شده آموزش های بعدی در این شبکه را طراحی کنیم.

آخرین جزئیات از میزان کسورات حقوق فرهنگیان

علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در مورد میزان کسورات حقوق برای واریز صندوق ذخیره فرهنگیان که در گزارش نهایی تحقیق و تفحص نامشخص اعلام شده بود، اظهار کرد: میزان کسورات به طور متمرکز انجام نمی شود؛ هر استان این مبلغ را مشخص می کند و میزان کسر شده و مبلغی بین سه تا پنج درصد حقوق فرهنگیان است.

وی ادامه داد: برای انجام تحقیق و تفحص از ما خواسته شده تا مبالغ کسر شده را اعلام کنیم که نیاز به جمع آوری اطلاعات از استان ها داشتیم.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش بیان کرد: علاوه بر مسئله ذکر شده، آرشیو در هر وزارت خانه ای اطلاعات 10 سال گذشته را نگه داری می کند و با توجه به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان از سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام اطلاعات را در اختیار نداشت و این 2 عامل باعث شد تا چنین برداشتی در گزارش صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شود.

اجرای سنجش برای حدود یک میلیون و 300 هزار نوآموز در سال تحصیلی آینده

محمد حسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنائی درباره اجرای طرح سنجش اظهار کرد: طرح سنجش نوآموزان مانند سال‌های گذشته برای نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان انجام می‌شود و خانواده‌ها برای شرکت در این طرح باید به مدرسه مورد نظر مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اجرای طرح سنجش بعد از ابلاغ دستورالعمل ثبت نام سال تحصیلی جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت و در هر منطقه به تناسب جمعیت 2 یا 3 پایگاه سنجش در نظر گرفتیم.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنائی تصریح کرد: در سنجش نوآموزان ارزیابی قد، وزن، پوست و مو و آمادگی تحصیلی نوآموزان انجام می شود.

عظیم عراقی با اشاره به اینکه پیش بینی کردیم امروز حدود یک میلیون و 300 نوآموز تحت پوشش طرح سنجش قرار دهیم، اظهار کرد: از این تعداد حدود 350 هزار نفر مربوط به دوره پیش دبستانی و مابقی برای ورود به سال اول دبستان هستند.

صندوق ذخیره فرهنگیان به اصلاحات نیاز دارد

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و پیشنهاداتی که در گزارش تحقیق و تفحص از این صندوق مبنی بر نظارت بر عملکرد آن اشاره شده، اظهار کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان از سال 1374 شروع به فعالیت کرده است که از زمان تاسیس تا کنون دولتی یا خصوصی بودن این صندوق به طور شفاف مشخص نیست و همین ابهام باعث انحراف در روند فعالیت آن شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به این شرایط و به دلیل این ابهام پیشنهاد دادیم تا صندوق وضعیت خود از نظر دولتی یا خصوصی بودن را مشخص کند که امیدواریم وزارت آموزش و پرورش و هیئت امنای صندوق برای این موضوع پیش قدم شوند.

توسعه آموزش‌های مهارتی به کمک اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان

حامد علامتی، دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، با اشاره به اینکه نیازمند گام هایی هماهنگ برای ارتقای کیفیت در کارها هستیم، بیان کرد: هر ساله آیه شریفه ای را به عنوان چراغ راه و نقشه کار آینده در نظر می گیریم و امسال هم این کار را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان در دستاوردهای اتحادیه انجمن های اسلامی نقش بسزایی داشتند، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با سیاست گذاری شورای مرکزی گسترش آموزش های معرفتی و مهارتی مورد توجه قرار گیرد.

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان بیان کرد: تلاش داریم انجمن محوری را بالاتر از اتحادیه محوری دنبال کنیم.

استفاده از خدمات اورژانس اجتماعی برای دانش آموزان

حسن محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران، درباره تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی عنوان کرد: با بهزیستی همکاری های مختلفی داریم و یکی از این موارد، مشارکت اجتماعی دانش آموزان است.

وی ادامه داد: همکارانی که علاقه مند به مشارکت در موضوع آسیب های اجتماعی هستند، براساس این طرح برای دانش آموزان کلاس های خود طرحی را در نظر می گیرند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه در این طرح موضوعات مربوط به آسیب های اجتماعی بررسی می‌شود، گفت: در پایان دوره برای مشکل موجود به نتیجه نهایی می رسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار