به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دنیای هوافضا در طول قرن گذشته پیشرفت های خیره کننده و غیر قابل تصوری داشته است. از سفر با قطار رسیدیم به پرواز با هواپیما از یک نقطه از جهان به نقطه ای دیگر در دور دست و در کسری از ثانیه.سفر هوایی چنان مرسوم و عادی شده است که امروزه انسان ها هنگام پرواز حتی به این موضوع فکر نمی کنند که به مدت چندین ساعت در ارتفاع چند هزار پایی معلق شده اند. هواپیماهایی امروزه ساخته شده اند که بسیار معمولی به نظر می رسند اما هواپیماهایی نیز وجود دارند که با دیدن آن ها مات و مبهوت باقی خواهید ماند.
۱- ایرباس بلوگا
هواپیمای ترابری ایرباس بلوگا (Airbus Beluga) یک هواپیمای غول پیکر است که به خاطر شباهتش به نهنگ بلوگا (نهنگ سفید) این نام برای آن انتخاب شده است. هنگام ساخت این هواپیما افکار و هدف های بزرگی در ذهن سازندگان آن بوده است و این هواپیما در واقع برای چالش برانگیز بودن ساخته شده است. فاصله میان دو بال انتهایی این هواپیما نزدیک به ۴۵ متر بوده و طول آن نیز بیش از ۵۶ متر است. این هواپیمای باربری غول پیکر برای حمل بارهای سنگین و حجیم طراحی شده و در کشورهای فرانسه و آلمان برای خطوط سر هم کردن قطعات مورد استفاده قرار می گیرد.
اولین هواپیمای بولگا در سال ۱۹۹۴ به پرواز درآمد و در سال های بعد از آن ۴ فروند دیگر نیز از این هواپیما ساخته شد. در سال ۲۰۱۴، ایرباس فاش کرد که برنامه هایی برای توسعه این ناوگان و ساخت یک نمونه جدید از هواپیمای بولگا با نام «BelugaXL» دارند اما گفته می شود که این برنامه در سال ۲۰۱۹ عملی خواهد شد.
۲- پروتئوس
شکل این هواپیمای عجیب و غریب طوری است که انگار یک بچه طراحی آن را بر عهده داشته است اما پروتئوس (Scaled Composites Proteus) با ظاهر ملخ مانند خود کارهای بزرگ و قابل توجهی می تواند انجام دهد. این هواپیما برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ به پرواز درآمد. در سال ۲۰۰۰ این هواپیما توانست به ارتفاع ۶۳٫۲۴۵ پایی برسد و حتی توانست یک محموله یک تنی را به ارتفاع ۵۵٫۹۹۴ پایی برساند. اگر چه این هواپیمای جالب ظاهری عجیب و غریب و ظاهراً کم هزینه دارد اما از تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده کرده و بیشتر در صنعت هوافضا و تحقیقات و برنامه های ناسا به کار گرفته می شود.
۳- هواپیمای آواکس
هواپیمای بوئینگ ای-ص سنتری که با نام «آواکس» (AWACS) تیز شناخته می شود یک هواپیمای غول پیکر جاسوسی است که برای پایش هوایی استفاده شده و در نیروی هوایی ایالات متحده، سازمان ناتو، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا، نیروی هوایی فرانسه و نیروی هوایی پادشاهی عربستان فعالیت می کند. این هواپیما ظاهری بسیر شبیه هواپیماهای معمولی دارد تا این که به رادار چرخان گنبدی روی آن می رسیم. ساخت یک فروند از این هواپیما بیش از ۲۷۰ میلیون دلار هزینه داشته و تنها ۶۸ فروند از آن ها تاکنون در جهان ساخته شده است.
۴- بوئینگ ایکس ۳۲
بوئینگ ایکس ۳۲ یکی از هواپیماهایی بود که به منظور انجام عملیات های تهاجمی ناگهانی بدون امکان کشف شدن طراحی شده بود. دو نمونه اولیه از این هواپیمای جمع و جور ساخته شده بود که یکی برای تست بلند شدن و دیگری برای بررسی قابلیت های مافوق صوتش ساخته شد. قرار بود در نهایت این دو هواپیما در قالب یک هواپیمای جنگی واحد ترکیب شوند اما این هدف هیچگاه محقق نشد. این هواپیماها اکنون در موزه نگهداری می شوند و اعتبار خود را از دست داده اند.
۵- هندلی پیج ویکتور
کمپانی هواپیماسازی هندلی پیج این هواپیمای غول پیکر را در دهه ۱۹۵۰ ساخت. هدف اصلی از ساخت این هواپیما این بود که از آن برای انداختن بمب هسته ای استفاده شود. روی هم رفته سه مدل از این هواپیماها ساخته شد: بمب افکن، شناسایی و سوخت رسان. این بمب افکن ها می توانستند بمبی به وزن ۵۰۰ کیلوگرم را با خود حمل کنند. ساخت این هواپیماها در سال ۱۹۸۲ متوقف شد اما شایعاتی وجود دارد که از بازگشت این هواپیماها خبر می دهند.
۶- هایپر ۳ ناسا
سازمان ناسا این هواپیمای عجیب و غریب را در مرکز تحقیقات هوایی کالیفرنیا و در طی یک پروژه کم هزینه ساخت. هایپر ۳ (Hyper III) یک هواپیمای بدون سرنشین کنترل از راه دور است که کناره ها و قسمت تحتانی آن کاملاً مسطح بوده و همین موضوع به آن شکل زیبا و غیرمعمولی داده است. بدین ترتیب این هواپیما بیشتر ظاهر یک هواپیمای کاغذی به خود گرفته است. تنها باری که این هواپیما به پرواز درآمد در سال ۱۹۶۹ بود که توسط یک هلی کوپتر به ارتفاع ۱۰٫۰۰۰ پایی برده شد. هایپر ۳ در این ارتفاع رها شده و به مدت ۳ دقیقه، ۵ کیلومتر مسافت را پیموده و سپس مانند یک هواپیمای کاغذی به زمین نزدیک شده و فرود آمد.
۷- دی لاکنر اچ زد
اگر به خاطر فاصله چند سانتیمتری پاها با چند پروانه عظیم الجثه نبود، بدون شک هر کسی دوست داشت سوار یکی از این پرنده های موسوم به «دی لاکنر اچ زد» (De Lackner HZ) شود. ایده ساخت این پرنده عجیب وغریب توسط چارلز اچ زیمرمن ارایه شده و در کمال ناباوری به خوبی کار کرد. این پرنده به عنوان یک هلی کوپتر شخصی توسط نیروهای نظامی پیاده مورد استفاده قرار می گرفت و هر کسی پس از یک دوره آموزشی کوتاه ۲۰ دقیقه ای می توانست هدایت آن را بدست بگیرد. بعد از این که تصادفات و سقوط های بسیاری با این پرنده گزارش شد این پرنده جالب از برنامه توسعه ارتش ایالات متحده خارج شد. تنها ۱۲ فروند از این پرنده ساخته شده و اکنون تنها یک فروند از آن ها باقی مانده است که آن هم در موزه ای در ویرجینا قرار دارد.
۸- ایمس- درایدن ۱
سازمان ناسا هواپیمای موسوم به «ایمس- درایدن ۱» را در بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ ساخت و همانند هایپر ۳ در مرکز تحقیقات پروازی این سازمان در کالی آزمایش شد. ساختار نازک و کم عرض بدنه هواپیما و بال های آن، ایمس- درایدن ۱ باعث می شد که پرواز آن غیرممکن به نظر برسد اما بیش از ۷۵ پرواز تحقیقاتی توسط این هواپیما صورت گرفت. به دلیل شکل ظاهری خاصش، هدایت کردن آن در زوایایی خاص مشکل بود و درست مانند بسیاری دیگر از هواپیماهای این فهرست دیگر آن را تنها در موزه ها می توان پیدا کرد.
۹- هواپیمای ایکس ۳۶
ناسا برای ساخت یک هواپیمای چابک تحقیقاتی در سال ۱۹۹۷ به سراغ پروژه هواپیمای ایکس ۳۶ رفت و طی ۳۰ پرواز آزمایشی با کنترل از راه دور از این هواپیما را به شکل نهایی اش رساند. تحرک این هواپیما فوق العاده بود و نتیجه آن بسیار بهتر از انتظارات بود. بودجه ی ۲۱ میلیون دلاری به ساخت هواپیمایی منجر شده بود که در نهایت بازنشسته شد. ظاهر زیگ زاگی این هواپیما چیزی بود که در هواپیمای دیگری دیده نشده است.
۱۰- مک دانل ایکس اف- ۸۵ گوبلین
کمپانی هواپیماسازی مک دانل گوبلین با ساخت ایکس اف-۸۵ گوبلین توانست سازنده کوچکترین جنگنده ملخ دار جهان لقب بگیرد. از این هواپیما با عنوان «پارازیت» یاد می شد زیرا ایکس اف-۸۵ توسط بمب افکن های دیگر حمل شده و در صورت مورد حمله قرار گرفتن رها می شدند. اولین نمونه از این هواپیما در سال ۱۹۴۸ به پرواز درآمده و البته کارآیی چندانی نیز نداشت. پروژه تحقیقاتی ساخت این هواپیما .۱ میلیون دلار هزینه در بر داشته اما ساخت آن عملاً هیچ سودی نداشت.
۱۱- سیکورسکی ایکس وینگ
نمی توان گفت این پرنده هواپیما بوده یا هلی کوپتر. کمپانی سیکورسکی این پرنده غول پیکر را به سفارش سازمان ناسا ساخت. این پرنده دارای سیستم روتوری ۴ تیغه ای بود که به یک هواپیمای ایکس وینگ اضافه می شد. سیکورسکی ایکس وینگ مانند هلی کوپتر از زمین بلند شده و سرعت یک هواپیما را داشت. نمونه اولیه این پرنده در سال ۱۹۸۶ ساخته شده اما هیچگاه به پرواز درنیامد و دو سال بعد کل پروژه آن کنسل شد.
۱۲- استیپا-کاپرونی
لوئیجی استیپا یک طراج هواپیمای ایتالیایی بود که ایده ساخت هواپیمای عجیب موسوم به «استیپا-کاپرونی» (Stipa-Caproni) را همراه با کاپرونی تحقق بخشید. این هواپیما به «بشکه پرنده» معروف شده و برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ به پرواز درآمد. اما مشکلات ایرودینامیکی که به دلیل طراحی خاص آن وجود داشت باعث شد که موتورهای آن از قدرت کافی برای بلند کردن و نگه داشتن آن در هوا عاجز بمانند. از این رو نیروی هوایی سلطنتی ایتالیا این پروژه را نادیده گرفت.
۱۳- ووت وی-۱۷۳
هواپیمای ووت وی-۱۷۳ که با عنوان «نان شیرینی پرنده» نیز شناخته می شود ساختاری تماماً به شکل بال داشته و دو موتور پیستونی نیز روی آن نصب شده بود. نیروی دریایی ایالات متحده بر روی این پروژه سرمایه گذاری کرده و هواپیمای مذکور در سال ۱۹۴۲ به پرواز درآمد. در آن دوران مردمی که در نزدیکی محل ساخت و توسعه این هواپیما زندگی می کردند بارها اعلام کردند که یک سفینه فضایی را با چشم خود در آسمان دیده اند. نان شیرینی پرنده در نهایت در سال ۱۹۴۷ از سرویس خارج شد.
منبع:روزیاتو
انتهای پیام/
خواسته باشن می تونند!!!!