جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در نشستی در مجلس سنا گفت که برنامه هسته‌ای ایران نگرانی همیشگی واشنگتن است.

متیس: برنامه هسته‌ای ایران نگرانی همیشگی ماست/ واشنگتن نمی‌داند چه کسی مسئول حمله شیمیایی در سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این کشور حضور یافتند.

جیمز متیس در گزارش بودجه نظامی سال ۲۰۱۸ به کمیسیون نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد: وجود بازدارندگی هسته‌ای ضروری است. مهم است که در این مسیر به سلاح‌های متعارف اعتماد نکنیم.

وی مدعی شد: آمریکا به پایان دادن به جنگ داخلی سوریه از طریق فرآیند ژنو متعهد است. ارتش ما برای همکاری با هم پیمانان آماده خواهد شد. با هدف حفظ برتری در رقابت‌های نظامی، به تقویت توانمندی خود ادامه خواهیم داد.

وزیر دفاع آمریکا در این نشست به چالش‌های هسته‌ای پیش روی آمریکا اشاره کرد و گفت: «با آنکه تحولات اخیر موجب ایجاد تحرکات مثبت شده‌اند، تحرکات هسته‌ای کره شمالی صلح و امنیت منطقه را تهدید کرده  و در سازمان ملل، با محکومیت جهانی کشورها مواجه شده است.»

وی درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز مدعی شد: بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران همچنان از نگرانی‌های حل‌نشده ما است چرا که به هر حال تروریسم هسته‌ای، در سراسر جهان، تهدیدی قابل توجه است.»

جیمز متیس  به قانون کاتسا اشاره کرد و خواستار اختیار صدور معافیت‌های تحریمی ذیل این قانون به دولت ترامپ شد و گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ روز ۲ آگوست ۲۰۱۷ با امضای کاتسا، آن را به قانون تبدیل و تحریم‌های جدیدی برای مقابله با اقدامات ایران، روسیه و کره شمالی اعمال کرد. منتظر همکاری با کنگره برای رفع تبعات امنیت ملی این قانون هستیم، اما این مسئله هم مهم است که ما از اختیار کافی برای صدور معافیت برخوردار باشیم، در غیر این صورت ممکن است ما نتوانیم در راستای منافع کشورمان عمل کنیم و یک بار اضافی را به شریکان و متحدان‌مان تحمیل کنیم.» 

وزیر دفاع آمریکا در خصوص راهبرد کشورش در سوریه گفت: «درباره سوریه، هم دولت اوباما و هم دولت فعلی اعلام کردند که نقش ما در این کشور شکست داعش است و به جنگ داخلی این کشور کاری نخواهیم داشت.»

وی اضافه کرد: «شلیک موشک‌های ما در سال گذشته نیز  به داخل سوریه ارتباطی نداشت و  آن حمله به خاطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی بود.»

 جیمز متیس در پاسخ به سوال یک قانونگذار آمریکایی در خصوص قصد دولت ترامپ برای اقدام نظامی در سوریه به بهانه وقوع حمله شیمیایی ادعایی در این کشور گفت: «نمی‌خواهم به جزئیات تصمیم احتمالی فرمانده کل قوا (رئیس‌جمهور) در پاسخ به این حمله [شیمیایی] بپردازم.»

وزیر دفاع آمریکا سپس درباره راهبرد کشورش در سوریه گفت: «اول از همه، ما به اینکه جنگ سوریه را از طریق روند ژنو پایان دهیم متعهد هستیم. این مذاکرات تا کنون به موفقیت نرسیده‌اند چون روسیه دائماً در این تلاش‌ها مانع‌تراشی کرده است. اما این به معنی آن نیست که ما دست از تلاش بکشیم. ما با جامعه بین‌الملل برای فعال کردن مذاکرات ژنو و اطمینان یافتن برای پایان این جنگ همکاری می‌کنیم.» 

وی اضافه کرد: «راهبرد ما همانند سال گذشته این است که مسیر این جنگ را به صلحی با وساطت سازمان ملل پیش ببریم و همزمان، پایمان را تا موقع خفه کردن داعش روی گردن داعش فشار دهیم!»

او در ادامه حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما» در سوریه را غیر قابل قبول دانست اما اذعان کرد که واشنگتن هنوز شواهدی در این خصوص به دست نیاورده است. وی مدعی شد: «چندین مورد از این حملات در سوریه اتفاق افتاده‌اند. در بسیاری از موارد، ما نیروهای میدانی در آنجا نداریم، بنابراین، علی‌رغم شاخص‌های فراوانی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود داشت مبنی بر اینکه در آنجا از گاز کلرین یا سارین استفاده شده، نمی‌توانم به شما بگویم که ما ادله‌ای در اختیار داشتیم. در صورتی که همانند دفعه قبل تصمیم به اقدام نظامی در سوریه در پاسخ به این حمله شیمیایی بگیریم کنگره را از این موضوع مطلع خواهیم کرد.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین درباره احتمال حمله به سوریه، گفت این کشور هنوز تصمیمی برای اقدام نظامی علیه سوریه نگرفته است. وی سپس افزود: پس از این جلسه، در نشست شورای امنیت ملی شرکت می‌کنم و گزینه‌هایمان درباره سوریه را به ترامپ ارائه می‌کنم.

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در اظهارتی در کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ایران به نفوذ خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد. آن‌ها توانمندی‌های فضایی، سایبری، موشکی و دریایی متعارف خود را ارتقا داده‌اند که تهدیدی مستقیم برای منافع و متحدان ما در منطقه است.

انتهای پیام/

اظهارات متیس و دانفورد  در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا

برچسب ها: آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
همه تان برید از نگرانی بمیرید که ایران قدرتمند شده وپوزه شما را به خاک مالیده
آخرین اخبار