شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از شعرای بزرگ و مشهور ادبیات فارسی است که در اشعارش بیشتر به بیان معانی بلند انسانی و عرفانی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد عطار مردی صاحب فکر و ژرف بین و خوش ذوق است که باید در دریای مواج و متلاطم و بی کرانه شعرش به غواصی پرداخت و اشعار نغز او را که فراوان است و در عین حال فصیح‌ترین از حیث بیان معانی بلند انسانی و عرفان مقامی ارج نهاد.


شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در سال ۵۴۰ ه.. ق. متولد شد و در سال ۶۱۸ ه.. ق. در قتل عام نیشابور در فتنه مغول دار فانی را وداع گفته است.

اشعار وی در طول حدود ۸ دهه عمر با برکتش از سی سالگی تا هفتاد و اند سالگی سروده شده است.

این شاعر بزرگ پارسی گوی در قریه کدکن از توابع نیشابور دیده به جهان گشوده است و از قراین پیداست که در هنگام وفات در شهر شادیاخ (نیشابور فعلی) ساکن بوده است.

شیخ عطار داروخانه‌ای داشته که در آن به کار طبابت می‌پرداخته است و گفته می‌شود که تالیف دو کتاب معروف خود مصیبت نامه و الهی نامه را در همان داروخانه آغاز کرده است.

برخی مورخان کتب فراوانی بیش از یکصد جلد را به عطار نسبت داده اند که وی در خسرونامه از آن‌ها نام برده است.

آثار مسلم شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری مصیبت نامه، الهی نامه، مختارنامه، اسرارنامه، منطق الطیر، خسرونامه، دیوان غزلیات و قصاید، تذکره الاولیاء می‌باشد که سه رکن اصلی در آثار وی شامل زیبایی، عشق و درد است که از این سه رکن درد را رکن عمده و مایه ابتکار او باید دانست.
 

عطار شاعری که در شعرش به بیان معانی بلند انسانی و عرفانی می‌پردازد

مدح و سپاس امیران و پادشاهان در اشعار عطار وجود ندارد


خدابخش صفا دل شاعرنیشابوری در خصوص اینکه اشعار عطار بیشتر به چه موضوعی می‌پردازد گفت:: عطار تنها شاعری است که تمام اثار وی مدح و سپاس امیران و پادشاهان رانمی بینیم.

وی افزود: عطارفقط به دو موضوع می‌پردازد انسان وخدا، بویژه در غزلیاتش این موضوع بسیار برجسته است.

این شاعر نیشابوری می‌گوید:عطار در مصیبت نامه به انسان می‌پردازد که انسان برای رسیدن به حق چه مشکلاتی را باید از سر راه بردارد.

صفا دل افزود: در کتاب منطق الطیر می‌خواهد نشان بدهد که انسان‌های واقعی چه کسانی هستند می‌اید سرگذشت پرندگان را تمثیلی اورد که انسان‌های واقعی کسانی هستند که برای رسیدن به حق از هیچ تلاشی واهمه نداشته باشند.

وی گوید: منطق الطیر عطار نیشابوری حدود ۴۶۹۰ هزار بیت دارد که داستان سرگذشت پرندگانی است که به رهبری هد هد به دیدار سیمرغ می‌روند و هر کدان از پرندگان نماینده اجتماعی هستند که ما در ان زندگی می‌کنیم.



هفت شهر عشق را عطار گشت


 مهری امینی پژوهشگر عطار هم در خصوص اشعار عطار چه کمکی به زبان وادب فارسی می‌کندگفت: در عرفان سه خیز وجود داد یکی سنایی، عطار و مولوی و اگر آن دوتای اول نبودند از مولوی هم خبری نبود.

وی می‌گوید به همین دلیل است که شعری منسوب به مولوی است که می‌گویید:

هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

این پژوهشگر وعطار شناس همچنین در خصوص نقش عطار در فرهنگ وزبان فارسی گفت: اگر می‌خواهیم یک فرهنگ اخلاق و معرفتی را برای جامعه تعریف کنیم اشعار عطار می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

وی ادامه داد: چهار سفر اصلی در عرفان است که کل چهار سفر مثنوی عطار بر مبنای سفر اول است که رسیدن به حق است.


رونق عرفان اسلامی در اشعار عطار


مهدی نوروز استاد دانشگاه و عطار شناس هم در باره عطار می‌گوید: او با خلق هفت اثر برجسته از یک سو و سرودن ۴ مثنوی و یک دیوان شهر و مقدار زیادی رباعی باعث رونق عرفان اسلامی شد.

وی افزوده: از طرفی با بیان خلاقانه و عرفانی و قرآنی به شعر و زبان فارسی عمق و غنا بخشید و معرفی عارفان نامدار و شرح تحوال و اقوال آن‌ها در کتاب تذکره اولیا ء. به شناخت و شیوه زندگی بزرگان عارفان انجامید و از این باب نیز نقش والایی بنا کرد و اثر تذکره نویسان کتب عطار را سرمشق خود قرار دادند.
 
عطار شاعری که در شعرش به بیان معانی بلند انسانی و عرفانی می‌پردازد


حضوراندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان ایران وجهان در نیشابور


رئیس اداره ارشاد شهرستان نیشابور هم درباره برنامه‌های روز ملی عطارگفت: همه ساله در ۲۵ فروردین ماه که در تقویم ملی کشور به نام روز ملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری نامگذاری شده است، برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود.

محمد کرخی افزود: این ویژه برنامه‌ها از روز چهارشنبه ۲۲ فروردین با به صدا درآمدن زنگ عطار در دبیرستان عطار این شهرستان آغاز شد.

رئیس اداره ارشاد شهرستان نیشابور افزود: همزمان با سالروز مبعث یگانه خلقت پیامبر اعظم (ص) وروز ملی عطار نیشابوری در محل آرامگاه این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان مجموعه برنامه‌های فرهنگی وهنری شامل سخنرانی، منطق الطیر خوانی، شعر و موسیقی برای عموم مردم و عاشقان طریقت و عرفان ارائه می‌شود.

مقبره شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری وباغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری قرار گرفته است.

مقبره شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری توسط شخصی به نام قاضی القضاه یحیی بن صاعد ساخته شد و بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ مقبره از نوع سنگ سیاه و عمودی می‌باشد که اشعاری برروی آن حک گردیده است.
 
گزارش از سید موسی الرضا حسینی
 
انتهای پیام//ی. ح.
 
 
برچسب ها: شاعران ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار