رئیس سرویس اطلاعاتی روسیه گفت اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای غربی، اقدامات در جهت مبارزه علیه تروریسم را تضعیف می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، رئیس سرویس اطلاعاتی روسیه گفت اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای غربی به حدی برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی مخرب است که می‌توان آن را کمک به گروه‌های تروریستی دانست.

سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعاتی روسیه، این اظهارات را پس از ملاقات با سه مامور اطلاعاتی روسیه که در میان دیپلمات‌های اخراج شده از روسیه بوده اند، بیان کرد.

سرگئی ایوانوف، مسئول روابط عمومی سرویس اطلاعاتی روسیه، گفت رئیس این نهاد «در گفتگوها با همکاران خود که به تازگی از کشورهای خارجی به روسیه سفر کرده اند متذکر شد چنین اقداماتی می‌تواند گردش اطلاعات امنیتی و رسیدن آن‌ها به آژانس‌ها و مردم روسیه را مختل و تلاش‌ها به منظور مقابله با تروریسم از جانب سرویس‌های ویژه را ناکام بگذارد.»

این سه فرد در میان 152 دیپلمات روس بوده اند که در پی مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روس، و دخترش در انگلیس از چند کشور غربی اخراج شدند. این افراد از کارشناسان مبارزه با تروریسم بوده اند و محل اقامت آن‌ها به طور رسمی به مقامات انگلیس گزارش شده بود.

روند اخراج دیپلمات‌ها از اواسط ماه مارس آغاز شد. انگلیس به بهانه مسمومیت سرگئی و یولیا اسکریپال، 23 دیپلمات روس را «عنصر نامطلوب» توصیف و آن‌ها را از خاک خود اخراج کرد. مقامات انگلیس ادعا کردند روسیه در این حادثه دخالت داشته است. اما تمامی درخواست‌های روسیه برای ارائه مدارک مربوط به این ادعا رد شده است.

آمریکا نیز به سرعت اقدامی مشابه انگلیس انجام داد و  60 دیپلمات روس را اخراج و کنسولگری روسیه در سیاتل را تعطیل کرد. تعدادی از کشورهای غربی دیگر نیز چند دیپلمات روس را اخراج کردند.

با این حال، روسیه روند اخراج دیپلمات‌هایش از کشورهای غربی را غیرقانونی خواند و اعلام کرد این اقدامات با عقل سلیم در تناقض است. مسکو با اخراج تعداد یکسانی از دیپلمات‌های این کشورها، به این اقدامات آن‌ها واکنش نشان داد و کنسولگری آمریکا در سنت پترزبورگ را تعطیل کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار