بر اساس گزارش‌ها، ارزش واحد پول روسیه به پایین‌ترین سطح خود در دو سال گذشته رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، در پی فشارهای اخیر واشنگتن که سرمایه‌گذاران را وادار به خروج از بازار روسیه می‌کند، ارزش واحد پول این کشور به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رسید. با این حال به گفته تحلیلگران، این شرایط موقتی خواهد بود.

روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا به 64 روبل و هر یورو به 80 روبل رسید. با این حال، بهای نفت که بار دیگر روندی صعودی به خود گرفته است، می‌تواند این کاهش را جبران کند.

فین مک‌لاگین، تحلیلگر اقتصادی، در گفتگو با بیزنس اینسایدر در این‌ باره گفت: «به نظر می‌رسد در صورتی که بهای نفت بالا باقی بماند، روبل بار دیگر می‌تواند در کوتاه مدت به جایگاه خود بازگردد.»

اما تاثیرات منفی تحریم‌ها علیه روسیه می‌تواند به روبل و بازار سهام این کشور لطمه وارد کند. میخائیل ماشچنکو، تحلیلگر سیاسی، به راشا تودی گفت: «سیاست خصمانه کشورهای غربی در قبال روسیه، سرمایه‌گذاران را در بلند مدت مجبور می‌کند از خرید اوراق بهادار در روسیه اجتناب کنند. علی‌رغم این‌که تعداد محدودی از شرکت‌ها تحت الشعاع این تحریم‌ها قرار می‌گیرند، بسیاری در بازار این مسئله را نشانه‌ای برای فروش تمامی سرمایه‌ها در روسیه می‌دانند؛ زیرا همانگونه که بهانه‌های جدیدی برای مشاجره با روسیه پدیدار می‌شود، ممکن است به فهرست سرمایه‌های ممنوعه در روسیه افزوده شود.»

این تحلیلگر افزود فروش اوراق بهادار پربازده روس موجب تغییراتی در بازار شده است که بر ارزش روبل تاثیر گذاشته است. یک تحلیلگر دیگر در این‌ باره گفت خطر دیگر برای اقتصاد روسیه، افزایش نرخ تورم است. وی گفت: «به باور من، افزایش تورم و کاهش اعتماد مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار می‌تواند نرخ رشد تولید ناخالص ملی این کشور در سال 2018 را به 0 برساند.»

با این حال، تحلیلگران اعلام کرده اند این مسئله موقتی خواهد بود و با افزایش شاخص بازارهای سهام روسیه، شرایط به وضع پیشین باز خواهد گشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار