یکی از وزرای میانمار در سفر به بنگلادش و بازدید از اردوگاه پناهجویان اعلام کرد بازگشت مسلمانان روهینگیایی به کشورشان در اولویت قرار دارد.

مقام ارشد میانمار به آواره‌های روهینگیایی گفت بازگشت آن‌ها به کشور در اولویت استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یکی از وزرای میانمار که در روز چهارشنبه برای بازدید از اردوگاه‌های مسلمانان روهینگیایی به بنگلادش رفته بود به آن‌ها اطمینان داد که بازگشت آن‌ها به کشورشان در اولویت قرار دارد. این نخستین سفر یک مقام میانماری به بنگلادش برای بازدید از اردوگاه‌های پناهجویان است. سازمان ملل متحد حملات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیایی را «پاکسازی قومی» توصیف کرده بود.

گفته می‌شود این مقام میانماری که مسئول نوسازی ایالت راخین است در اردوگاه کوتوپالانگ در بنگلادش با ۵۰ پناهجویی که به تازگی وارد این اردوگاه شده اند، دیدار کرد.

یک مقام وزارت خارجه بنگلادش گفت: کشورش قصد داشت به این وزیر میانماری نشان دهد تا چه حد برای میزبانی از پناهجویان تحت فشار است.

این مقام میانماری قرار است روز پنجشنبه با وزیر خارجه بنگلادش ملاقات کند. بنگلادش خواستار بازگشت سریع پناهجویان به کشور خودشان است و امید بر این است که بازدید وزیر میانماری از اردوگاه پناهجویان روند بازگشت آن‌ها به کشورشان را تسریع کند. اما برخی از پناهجویان روهینگیایی از ترس اینکه باز هم تحت فشار و سرکوب قرار بگیرند از بازگشت به میانمار که اغلب جمعیت آن بودایی است امتناع می‌کنند.

وقتی از این وزیر میانماری درباره حق شهروندی مسلمانان روهینگیا که تاکنون به رسمیت شناخته نمی‌شد پرسیدند، گفت: «ما در تلاش هستیم تا این حق را برای آن‌ها میسر کنیم».

با اینکه حملات ۲۵ اوت ارتش میانمار علیه مسلمانمان روهینگیایی که در میانمار اقلیت به حساب می‌آیند به کشته شدن مردم و سوختن خانه هایشان منجر شد و صد‌ها هزار نفر را از کشورشان فراری داد، ارتش میانمار می‌گوید این حملات کاملاً قانونی بوده است.

میانمار و بنگلادش در ماه نوامبر برای بازگرداندن پناهجویان به میانمار ظرف دو ماه به توافق رسیدند، اما هنوز هم این اتفاق نیفتاده است و آواره‌های روهینگیایی همچنان وارد بنگلادش می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار