مکرون: نمی‌توانیم توافقی را که خودمان امضا کردیم پاره کنیم

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت، وقتی توافقی امضا می‌شود نمی‌توان هر زمان که خواست آن را پاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از فرانس ۲۴، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «وقتی توافقی را امضا می‌کنیم نمی‌توانیم هر وقت که بخواهیم آن را پاره کنیم.»

در جریان نشست خبری عصر سه شنبه مکرون با ولیعهد سعودی در پاریس، یک خبرنگار به زبان عربی پرسید: «آقای رئیس جمهور، شما به این موضوع اشاره کردید که هماهنگی زیادی بین دو کشور فرانسه و عربستان در موضوعات متنوعی وجود دارد، و به طور اخص در حوزه مبارزه با تروریسم، مقابله با ایران، اوضاع سوریه و اوضاع یمن، و همچنین دوستی بین دو کشور و دو ملت. شما اشاره کردید یک اختلاف کوچک درباره توافق هسته‌ای ایران وجود دارد و ولیعهد محمد بن سلمان در گذشته اعلام کرده است که این توافق از سوی ایران رعایت نشده است و فعالیت ایران بر اساس یک ایدئولوژی صورت می‌پذیرد. رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرده است که از این توافق خارج می‌شود. موضع فرانسه درباره این توافق چیست؟ آیا از آن خارج می‌شوید یا تلاش می‌کنید آن را اصلاح کنید؟ شما شرایط را برای پایان دادن به این هژمونی ایران چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه مانع ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای- که به ضرر کشور‌های منطقه و در راستای منافع این کشور قرار دارد- می‌شوید؟»

رئیس جمهور فرانسه پاسخ داد: «فرانسه امضا کننده این توافق در ژوییه ۲۰۱۵ است و همین طور آمریکا. فرانسه بر این باور است و مشاهده کرده که ایران توافق هسته‌ای را رعایت کرده است. من خودم با رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که مسئول نظارت در این باره است، ملاقات کردم. من خودم بعد از دیدار با رئیس جمهور ترامپ، از رئیس آژانس خواستم که برخی بازرسی‌ها را در حوزه‌های دانشگاهی در ایران تقویت و تشدید کنیم. واقعیت این است که آنچه بین طرفین توافق امضا شد، امروز نمی‌توانیم بگوییم که رعایت نشده است. اما آیا این توافق تمام موارد مرتبط با ایران را پوشش می‌دهد. پاسخ منفی است.»

وی ادامه داد: «نخست اینکه این توافق پاسخی برای بعد از سال ۲۰۲۵ ندارد. این موضوعی است که باید درباره آن کار کنیم برای اینکه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شویم. اما تا ۲۰۲۵ ما نظارت کاملی بر برنامه هسته‌ای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم که تا به امروز هیچ نکته‌ای وجود نداشته است که بگوییم این توافق رعایت نشده است. اما باید با برنامه بعد از ۲۰۲۵ و با کار درباره موشک‌های بالیستیک تکمیل شود که امروز وجود ندارد و عربستان سعودی در جریان کامل آن قرار دارد. من امیدوارم و خواستار آن هستم که ساز و کار جدیدی راه اندازی شود و تحریم‌های دیگری در ارتباط با این فعالیت اعمال شود. همین طور باید یک راهبرد جمعی برای محدود سازی توسعه طلبی ایران حاصل کنیم؛ در این رابطه مواردی که به عراق، یمن و سوریه مرتبط است و البته بی ثبات سازی در لبنان را باید مد نظر قرار دهیم. این مباحثاتی است که در پیش داریم و کار‌هایی است که خواستار انجام آن هستم. آیا باید برای انجام کارآمد این امور به برجام پایان بدهیم؟ از دید من پاسخ منفی است. سوال من این است که درباره بخش هسته‌ای گزینه جایگزین ما چیست؟ ما نمونه کره شمالی را در پیش رو داریم. کره شمالی همه گفتگو‌ها را قطع کرد و راهکاری برای پیگیری هم وجود نداشته است. این کشوری است که بیش از هر کشور دیگری متحمل تحریم‌های بین المللی شده است و با این حال موفق شده است تا حد شلیک موشک‌هایی که به تازگی شاهد آن بوده ایم پیشروی کند؛ بنابراین اگر ما از برجام خارج شویم، در بخش هسته‌ای هیچ تضمینی نداریم که ایران به کارش در این زمینه ادامه ندهد.»

مکرون در ادامه افزود: «من با سخنان ولیعهد محمد که الان بیان شد موافقم. من فکر می‌کنم قدرت کشور‌های بزرگی که می‌خواهند از حقوق بین الملل دفاع کنند این است که وقتی توافقی را امضا می‌کنند نمی‌توانند بگویند خودمان آن را رعایت نمی‌کنیم. این اصل واضح حقوق بین الملل است و شما نمی‌توانید به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به نام کشورتان توافقی را امضا کنید و بگویید حقوق بین الملل را رعایت می‌کنید و در حالیکه یکی از اصول این حقوق محترم شمردن پیمان هاست، بگویید که من این یا آن پیمان را وقتی مطابق میل و منافعم نباشد، پاره می‌کنم. این ایده خوبی نیست. من بر این اساس می‌گویم اعلام موضع آمریکا امری مطلوب نیست، اما در عین حال نمی‌گویم که وضع موجود درباره ایران رضایت بخش است. پاسخ من روشن است. اول اینکه یک فرآیند آمریکایی در جریان است که به رئیس جمهور مربوط نمی‌شود و موضوعی بین رئیس جمهور و کنگره است که چند ماهی به طول می‌انجامد. دوم اینکه من عقیده دارم که این توافق هسته‌ای باید با توافقی برای بعد از سال ۲۰۲۵، موشک‌های بالیستیک و مساله فعالیت منطقه‌ای ایران تکمیل شود.»

انتهای پیام/

سخنان رئیس جمهور فرانسه درباره برجام

برچسب ها: برجام ، فرانسه ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
همه دنیا با ما دشمن شدن .
آخرین اخبار