وزرای خارجه ایران و برزیل ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد گفت‌وگو قرار دادند.

رایزنی وزرای خارجه ایران و برزیل در برازیلیابه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد سفرش به چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی در برزیل به سر می‌برد، با «آلویسیو نونس» همتای برزیلی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار ظریف با همتای برزیلی زمینه‌های مختلف همکاری تجاری و اقتصادی از جمله انرژی، شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزی و دارو مورد بررسی قرار گرفت.

همکاریهای مشترک برای صدور فرآورده های نفتی ایران به برزیل و تبادل هیاتهای فنی به منظور استفاده ایران از مرکوسور به کمک برزیل به منظور ایجاد روابط سازمانی با آن بازار از جمله موضوعات دیگر مطرح شده در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار خواستار ایجاد توازن تجاری بین دو کشور با حضور شرکتهای ایرانی در برزیل شد. ایشان همچنین خواستار رفع مشکلات بانکی و ایجاد یک کانال بانکی برای تسهیل مراودات تجاری و اقتصادی بین دو کشور گردید.

طرفین در ادامه در خصوص آخرین تحولات برجام، مسائل منطقه ای، گردشگری، ایجاد خطوط کشتیرانی و هوایی نیز گفتگو و تبادل نظر کردند.

ظریف پیش از برزیل نیز در سفر به سنگال با مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه، رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

وزیر خارجه کشورمان همچنین امروز (سه‌شنبه) در همایش تجاری مشترک ایران و برزیل در محل کنفدراسیون ملی صنایع برزیل با حضور تجار و بازرگانان 2 کشور طی سخنانی با بیان اینکه دست شرکت‌های برزیلی را برای ورود به بازار ایران می‌فشاریم، عدم وجود ارتباطات بانکی بین ایران و برزیل را یکی از موانع مهم توسعه روابط خواند و گفت: انتظار داریم دولت برزیل و بخش­‌های اقتصادی در این خصوص چاره­‌ای بیندیشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در این سفر یک هیأت تجاری و اقتصادی از تجار، بازرگانان و کارآفرینان ایرانی همراهی می‌کند.

ظریف در ادامه این سفر به اروگوئه و نامیبیا نیز خواهد رفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت خارجه ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار