سلاح ورزی گفت: صادرات به کشور‌های همسایه تحت تاثیر تعرفه‌های ترجیحی کاهش یافته است.

تبعیض در تعرفه‌های ترجیحی/ مواد شوینده و مرکبات صادراتی به پاکستان نسبت به چین ۷ برابر بیشتر عوارض پرداخت می‌کندحسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه، اظهار کرد: کشور ایران به دلیل داشتن مرز‌های گسترده با همسایه‌های متنوع از موقعیت مناسبی در منطقه برخودار است که امکان صادرات محصولات متنوعی شامل پتروشیمی، دارو، لوازم خانگی، صنعتی به بازار ۴۰۰ میلیونی برای آن فراهم شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره هزینه کم حمل و نقل برای صادرات به کشور‌های منطقه، تصریح کرد: موقعیت مناسب جغرافیایی به همراه دسترسی آسان به مسیر‌های ترانزیتی هزینه حمل و نقل را کاهش داده است و صادرات بسیاری از کالا توجیه اقتصادی دارد.

وی با بیان اینکه در صادرات به کشور‌های همسایه توفیق چندانی نداشته ایم، اذعان کرد: علیرغم ارتباطات سیاسی خوب و اشتراکات فرهنگی با کشور‌های همسایه، به دلیل ضعف در مذاکرات تجاری متناسب با این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها نتوانستیم روابط مالی و تجاری خوبی با همسایگان خود داشته باشیم.

سلاح ورزی با اشاره به وضع تعرفه‌های ترجیحی سنگین از سوی کشور‌های همسایه بیان کرد: بخشی از عدم توفیق در تجارت به وضع تعرفه‌های سنگین ترجیحی از سوی کشور‌های همسایه بر می گردد که امکان تجارت در شرایط برابر را از ایران سلب کرده است به طور مثال تعرفه ترجیحی برای صادرات مواد شوینده به کشور پاکستان برای بازرگانان ایرانی ۳۵ درصد است این درحالی است که این رقم برای تجار چینی ۵ درصد اعلام شده است و عملا کالای ایرانی نمی‌تواند در این بازار رقابت کند.

به گفته وی؛ طی دوساله گذشته میزان محصولات صادراتی به عراق به دلیل تعرفه‌های ترجیحی کاهش داشته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه صادراتی با کیفیت مناسب داشته باشد، بیان کرد:در بحث صادرات کشور نیاز به تغییر نگرش است، بر خلاف تصور مردم که محصولات مازاد بر تولید صادر می‌شوند، کالای تولیدی در کشور باید با رویکرد صادراتی تولید شود.

وی با بیان اینکه نقش دولت در افزایش صادرات نقش حیاتی است، تصریح کرد:دولت باید با ایجاد بهبود شرایط اقتصادی و تسهیل تولید میزان صادرات در کشور را افزایش دهد.

سلاح ورزی با اشاره وضع قوانین ترجیحی برای افزایش مبادلات تجاری تصریح کرد: قرارداد‌های تجارت ترجیحی توافقی بُرد بُرد است که دو کشور برای لیست مشخصی از کالا و خدمات، تعرفه‌ای یکسان در نظر می‌گیرند و با استفاده از ظرفیت یکدیگر صادرات و واردات متقابل انجام می‌دهند که به دلیل غفلت از این موضوع نتوانستیم روابط تجاری خوبی با کشور‌های همسایه برقرار کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پس از برجام هنوز مشکلات بانکی پابرجاست، تصریح کرد:اقداماتی از سوی وزرات خارجه، بانک مرکزی و وزرات صنعت معدن صورت گرفته است و راهکاری  مانند استفاده از یورو و واحد پولی کشور به جای دلار در نظر گرفته شده است.

سلاح ورزی در پایان با اشاره به موانع و قوانین سخت در صادرات کشور گفت:در قانون رفع موانع تولید آمده است که ارزش افزوده صادر کنندگان ظرف ۳۰ روز پرداخت شود که عملا در اجرا با قوانین دست و پاگیر این فرایند بیشتر زمان می‌برد و باعث کمبود نقدینگی برای صادر کننده می‌شود.

انتهای پیام/

صادرات در کشور با موانع زیادی روبه رو است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار