رسانه‌های دولتی سعودی گزارش دادند عربستان در حال بررسی ایجاد یک زباله‌دان هسته‌ای در مرز قطر است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از هاآرتص، روز دوشنبه رسانه‌های دولتی سعودی گزارش دادند این کشور ممکن است پیشنهاد حفر یک کانال دریایی در امتداد مرز خود با قطر را مورد بررسی قرار دهد. در این صورت، شبه‌جزیره کوچک قطر به جزیره کاملی تبدیل خواهد شد. رسانه‌های سعودی همچنین اعلام کرده اند در پی این اقدام، تنها مرز زمینی عربستان و قطر به پایگاهی نظامی و محل انباشت زباله‌های اتمی تبدیل خواهد شد.

هنوز  به طور رسمی با این پروژه موافقت نشده است و موانع بسیاری بر سر اجرای آن قرار دارد. با این حال، این پیشنهاد، بیانگر ادامه روابط سرد میان قطر و چهار کشور عربی، شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین است.

این چهار کشور، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده اند. قطر این اتهام را رد و اعلام کرده است هدف از طرح آن، تضعیف حق حاکمیت  کشورش  است.

تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، روز دوشنبه با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در واشنگتن دیدار و گفتگو کرد. قرار است وی روز سه شنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نیز ملاقات کند.

روزنامه‌های سبق و الریاض عربستان روز دوشنبه دو گزارش بسیار مشابه منتشر و اعلام کردند بر اساس این پیشنهاد، عربستان سعودی در بخشی از مرز مشترک خود با قطر  پایگاهی نظامی مستقر خواهد کرد و بخش دیگری از مرز قطر به محلی برای تخلیه زباله‌های اتمی راکتورهایی تبدیل می شود که عربستان در آینده از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

پیش از این، روزنامه سبق در تیتر نخست خود نوشته بود پروژه احداث کانال «قطر را به جزیره» تبدیل خواهد کرد و انجام آن 12 ماه به طول می‌انجامد.

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی، نخستین مقام بلندپایه‌ای بود که درباره این طرح ابراز نظر کرد. وی در چند پیام در صفحه کاربری توییتر خود ادعا کرد این پروژه «نشان دهنده شکست قطر در مدیریت و حل بحران خود است». مقامات دولتی قطر تاکنون درباره این مسئله اظهار نظر نکرده اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان سعودی ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار