حضور بولتن در سمت مشاورت امنیت ملی امریکا ممکن است پروسۀ تصمیم‌گیری ها در خصوص افغانستان و پاکستان را کند سازد، اما به هیچ وجه تغییری جدی در آن وارد نخواهد کرد.

حضور «جان بولتن» در امنیت ملی آمریکا چه تاثیری بر اوضاع افغانستان خواهد داشت؟به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، جان بولتن، سومین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، جانشین جنرال مک مستر می شود؛ جنرالی که در افغانستان فعالیت کرده بود و شناختی قوی از اوضاع این کشور داشت.

در رسانه های امریکایی از جان بولتن ۷۰ ساله به عنوان سیاستمداری یاد می شود که بیشتر دیدگاه های پرخاشگرایانه در مسایل جهانی دارد. بسیاری، او را همفکر ترامپ می خوانند که بیشتر بر شعار «اول امریکا» تاکید می ورزد.

اما گزینش آقای بولتن در سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید چه تاثیری بر رویکرد امریکا در افغانستان دارد؟

تحلیلگران افغانستانی می گویند آقای بولتن برخلاف مک‌مستر که شناختی عینی از افغانستان و منطقه دارد، چندان از واقعیت‌های موجود در آن کشور شناخت ندارد.

به اعتقاد کارشناسان، موجودیت آقای بولتن در سمت مشاورت امنیت ملی امریکا ممکن است پروسۀ تصمیم‌گیری ها در خصوص افغانستان و پاکستان را کند سازد، اما به هیچ وجه تغییری جدی در آن وارد نخواهد کرد.

با این حال، آقای بولتن چند هفته پیش در مراسمی در واشنگتن گفت که با آنکه مردم امریکا از ادامۀ جنگ و حضور نظامی آمریکا در افغانستان خسته شده اند، اما به گفتۀ وی آمریکا به دلیل تهدید طالبان، داعش و القاعده نمی‌تواند افغانستان را به حال خود رها کرده و از این جنگ پا پس بکشد.

جان بولتن همچنین بر این باور است که بنیادگرایان در داخل پاکستان از قبل کنترل شاخۀ استخبارات نظامی را در دست گرفته اند و به باور وی یک دلیل قانع کننده برای ادامۀ حضور آمریکا در افغانستان، مبارزه علیه گروه های تروریستی مستقر در پاکستان و از همه مهمتر جلوگیری از دستیابی آنان به تسلیحات هسته‌ای پاکستان می باشد. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.