عضو شورای شهر تهران گفت: شکاف بخش هزینه‌ها و درآمد‌ها باعث استقراض شهرداری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در گزارش هزینه و درآمد شهرداری در ۶ ماه نخست سال ۹۶ اظهار کرد: خزانه دار باید هرماه گزارش هزینه درآمد را به اطلاع مردم برساند، همچنین شورا موظف است ۶ ماه یک بار گزارش تجمیعی به سمع و نظر مردم برساند.

رسولی افزود: ۷۳ درصد از بخش درآمد‌ها در ۶ ماه نخست سال ۹۶ محقق شده است و این رقم در بخش مصارف ۸۹ درصد است، این همان شکافی است که باعث استقراض شهرداری شده است.

خزانه‌دار و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در 6 ماه نخست سال 96 در بخش منابع‌ حاصل از دارایی‌های مالی شاهد وابستگی شهرداری به وام و منابع استخراجی هستیم، گفت: 42 درصد منابع 6 ماهه نخست اداره شهر و شهرداری از این محل تأمین شده است و عملکرد در بخش هزینه‌ها نشان می‌دهد شهرداری برای اداره شهر قرض گرفته است، اما این استقرار در مسیر توسعه شهر مطرح نشده است.

رسولی درباره حساب‌های درآمد هزینه شهرداری تهران عنوان کرد: شورای پنجم و شهردار منتخب از شهریور ماه آغاز به کار کردند و بخش عمده این گزارش مربوط به عملکرد شهردار پیشین‌ است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در عملکرد 6 ماهه خود به تأمین منابع در سقف 89 هزار و 500 میلیارد ریال اقدام کند و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل کند، اما در 6 ماه نخست 96 شهرداری تهران توانست با تحقق 73 درصد منابع، مبلغ 65 هزار و 676 میلیارد ریال را در بخش درآمدها‌ داشته باشد و مبلغ 72 هزار و 262 میلیارد ریال هزینه کند.

رسولی تحقق 73 درصد منابع و 89 درصد مصارف بودجه مصوب را نشانگر آن دانست که شهرداری آنچنان که باید در مسیر انضباط و اجرای دقیق بودجه تلاشی نکرده است و این روند نمونه‌ای است از آنچه که در 12 سال گذشته بر منابع و مصارف شهرداری گذشته است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران در بخش عملکرد درآمد گفت: در این بخش شهرداری تهران در 6 ماه نخست با کسری عملکردی 23 هزار و 824 میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده است که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش درآمدها است.

وی افزود: این در حالی است که شهرداری مکلف به تأمین 39 درصد منابع از این محل بوده است، اما تنها توانسته مبلغ 14 هزار و 841 میلیارد ریال معادل 23 درصد از منابع 6 ماه نخست خود را از محل درآمدها تأمین کند.

رسولی خاطرنشان کرد: با کسری عملکرد 17 درصدی در این بخش مواجه بوده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی‌ها و سرمایه‌ها که عمدتاً به عوارض تغییر کاربری، واگذاری مازاد تراکم مجاز و فروش اموال و املاک شهرداری شاهد عملکرد 25 هزار و 547 میلیارد ریالی هستیم که نسبت به مصوب شورا با کسری عملکرد 8 درصدی مواجه است، گفت: در بخش منابع حاصل از دارایی‌های مالی شاهد وابستگی شهرداری به وام و منابع استقراضی‌ هستیم‌. شهرداری در این بخش با مازاد عملکرد 29 درصدی نسبت به مصوب شورا روندی غیر قابل انکار مبتنی بر استقراض‌ را ثبت کرده و 27 هزار و 550 میلیارد ریال در 6 ماهه نخست سند غیرقابل انکاری بر این مسئله است.

عضو شورای شهر تهران درباره بخش عملکرد هزینه 6 ماهه سال 96 گفت: در این بخش شهرداری تهران با کسری عملکردی 10 هزار و 238 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب داشته است. عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی پروژه‌ها و هزینه‌های توسعه شهر است.

وی افزود: این در حالی است که شهرداری مکلف به هزینه 44 درصد منابع در این محل بود تنها مبلغ 22 هزار و 814 میلیارد ریال، معادل 22 درصد از منابع را در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه کرده و ما با کسری عملکرد 15 درصدی در این بخش مواجه بودیم.

رسولی اذعان کرد: این بدان معناست که علی رغم آن که شهرداری برای اداره شهر دست به استقراض زده است، اما این استقراض در مسیر توسعه شهر مطرح نشده است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بخش مصارف هزینه‌ای که عمدتاً به نگه‌داشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر شهرداری اختصاص می‌یابد، گفت: 29 هزار و 739 میلیارد ریال یعنی 38 درصد کل مصارف شهرداری در 6 ماه نخست سال 96 به این امر اختصاص یافته است.

وی افزود: در بخش مصارف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان هزینه‌های توسعه شهر و اجرای پروژه‌های عمرانی شاهد عملکرد 22 هزار و 814 میلیارد ریالی شهرداری هستیم.

رسولی خاطرنشان کرد: این رقم در مقایسه سرانگشتی‌ با مصارف هزینه‌ای در همین دوره نشانگر این است که مدیران وقت شهرداری برای توسعه و عمران شهر 6 هزار و 925 میلیارد ریال کمتر از هزینه‌های جاری خرج کرده‌اند، این اعداد حقایق تلخی را نمایان می‌کند.

وی با بیان اینکه در بخش مصارف تملک دارایی‌های مالی یا همان هزینه‌های بازپرداخت وام‌ها، تسهیلات و دیون 26 هزار و 709 میلیارد ریال بوده است، تأکید کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بود در عملکرد 6 ماهه خود نسبت به تأمین منابع در سقف 89 هزار و 500 میلیارد ریال اقدام کند و به همین میزان مصارف خود را تنظیم کند، اما در 6 ماه نخست سال 96 شهرداری تهران توانست با تحقق 73 درصد منابع مبلغ 65 هزار و 676 میلیارد ریال کسب و مبلغ 79 هزار و 262 میلیارد ریال هزینه کند.

رسولی ادامه داد: این ارقام بیانگر آن است که شهرداری در 6 ماه نخست مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط مالی و بودجه‌ای را طی نکرده است، بر همین اساس در تفاضل‌ منابع و مصارف 6 ماهه نخست سال 96 شاهد 13 هزار و 586 میلیارد ریال اختلاف مصارف هستیم، این مازاد مصارف در حالی رخ داده است که شهرداری در مدت زمان 6 ماه نخست سال 96، 42 درصد منابع که معادل 27 هزار و 550 میلیارد ریال از محل منابع حاصل از دارایی‌های مالی است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه گزارش‌دهی حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری در راستای شفاف‌سازی و اجرای قانون آغاز شده است، گفت: این اقدام باعث تقویت زمینه‌های انضباط مالی‌ و حاکم شدن قانون در رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری می‌شود، همچنین شهروندان را از روند مالی شهری و آنچه در بخش مالی شهرداری می‌گذرد، آگاه می‌سازد.

وی در پایان اصحاب رسانه، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی روند 6 ماهه نخست سال 96 دعوت کرد تا از این طریق نسبت به روشنگری‌ و شفاف‌سازی کمک شود. همچنین در دوره مدیریت نجفی 4 گزارش درآمد هزینه را به سمع و نظر شهروندان رسانده‌ایم که بررسی این روند با عملکرد شورای چهارم نیز می‌تواند مبیّن بسیاری از مسائل باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.