کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا با فرستادن تعدادی ناظر نمی‌تواند نقشی در افکار عمومی عراق داشته باشد.

///مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دخالت آمریکا در انتخابات پارلمانی عراق، اظهار کرد: بدون شک آمریکا از هر ابزاری برای بقای نفوذش در عراق و یا تأثیرگذاری‌ در این کشور استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه انتخابات عراق از حساسیت خاصی برخوردار است، افزود: حضور یکپارچه مردم در مخالفت با طرح‌های غربی و برخی کشورهای عربی که در شکل‌گیری و هدایت داعش در عراق نقش داشتند، مشخص است و مردم این موضوع را نمی‌پذیرند.

نعیمی با اشاره به اینکه آمریکا و عربستان سعی دارند ردپایی از خود در انتخابات عراق به جای بگذارند و این نشان از یأس و ناامیدی آنها در تأثیرگذاری مستقیم است؛ ادامه داد: زمانی که آنها نمی‌توانند تاثیرگذاری مستقیمی در شرایط انتخاباتی عراق داشته باشند، به صورت غیرمستقیم و به بهانه‌های نظارت و یا کمک به برگزاری انتخابات، می‌خواهند در این کشور حضور پیدا کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عراق تا به امروز بیش از 8 انتخابات مختلف برگزار کرده است و مردم این کشور هم همواره نتایج آن را پذیرفته‌اند.

وی با تاکید براینکه شاید عراق تنها کشور عربی است که تجربه موفقی در برگزاری انتخابات پارلمانی و مردمی داشته است، متذکر شد: عراق در این زمینه دارای سابقه قابل قبولی است و رقابت‌های جناحی و حزبی در این کشور نشان می‌دهد که انتخابات از نگاه سیاستمدارانش سرنوشت‌ساز است.

نعیمی بیان کرد: تصور می‌کنم نقش آمریکا در انتخابات عراق تاثیر چندانی در تصمیم‌گیری مردم ندارد, چرا که ما قبلا چنین تجربه‌ای را از آمریکایی‌ها چه زمانی که حضور مستقیم نظامی داشتند و چه زمانی که مدعی بودند قیمومیت عراق را برعهده بگیرند، داشته‌ایم.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با اشاره به اینکه امروز و بعد از دوران داعش شرایط و افکار عمومی چندان به نفع آمریکا نیست، خاطرنشان کرد: نقش آمریکایی‌ها در تخریب و مانع شدن از آزادی عراق، تشکیل داعش و حمایت از تروریست‌ها برای همه روشن است، براین اساس می‌توان گفت که این‌ها تلاش‌های پایانی بعد از شکست سیاسی آمریکا در منطقه است و این کشور با فرستادن تعدادی ناظر نمی‌تواند نقشی در افکار عمومی عراق داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار