وزیر خارجه روسیه از اتحادیه اروپا خواست از دنبال کردن رویکرد قرار دادن کشورهای سابق عضو اتحاد جماهیر شوروی در شرایط انتخاب میان این اتحادیه و مسکو خودداری کند.

انتقاد لاوروف از رویکرد اتحادیه اروپا در قبال روسیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از اتحادیه اروپا خواست از دنبال کردن رویکرد قرار دادن کشورهای سابق عضو اتحاد جماهیر شوروی در شرایط انتخاب میان این اتحادیه و روسیه خودداری کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: اتخاذ رویکرد قرار دادن این کشورها در شرایط انتخاب میان روسیه و اتحادیه اروپا کاملا نادرست و غیرقابل‌قبول است.

لاوروف  تاکید کرد در پیش گرفتن چنین رویکردی اساسا ماهیت سیاسی دارد. او در ادامه افزود: به عنوان نمونه کشور ارمنستان نشان داده است در گسترش روابط خود با دیگر کشورها بدون تفکر اقدام نمی‌کند و در نتیجه این یک سیاست موفق و مفید برای کشوری است که آن را در پیش گرفته است.

لاوروف موضع ارمنستان را در روابطش با اتحادیه اروپا، با تاکید بر شناخت حقوق و آزادی خود در دیگر فرایندهای ارتباطی، مورد تقدیر قرار داد. او در ادامه افزود: طبیعتا مسئله حائز اهمیت این است که اطمینان حاصل شود حقوق کشورهایی از جمله ارمنستان، آذربایجان و دیگر کشورهای عضو برنامه مشارکت اروپای شرقی نقض نمی‌شود، منافع آنها مورد تبعیض قرار نمی‌گیرد و اتحادیه اروپا منطق خود را، که پیش از این و در سال 2014 تحولات اوکراین را هدف قرار داده بود، کنار بگذارد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: در پیش گرفتن چنین رویکردی از سوی اتحادیه اروپا، به مثابه اختصاص امکان توسعه همکاری همه جانبه با سایر همسایگان تنها برای یک کشور است. مسکو نسبت به آینده روابط میان اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خوش‌بین است زیرا بروکسل با اتحادیه اقتصادی اورسیا همکاری دارد.

بنا به اعلام وزیر خارجه روسیه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا سه سال پیش جامعه اروپا را دعوت به همکاری کرد اما اتحادیه اروپا از پذیرش اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان یک شریک برابر به دلایل سیاسی خوداری کرد. لاوروف گفت: اتحادیه اروپا این تعصب خود را کماکان حفظ کرده است.

وزیر خارجه روسیه در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تمایل به برقراری ارتباط مستمر میان کارشناسان دو طرف در حال افزایش است و گام اول، حرکت به سمت توافق بر سر مسائل نظارتی و تنظیمی خواهد بود. او تاکید کرد: به اعتقاد من این اولین گام است تا همکاران اروپایی ما برای همکاری با کمیته اقتصادی اوراسیا، که در حال حاضر توسط شهروندان ارمنستانی هدایت می‌شود، ترغیب شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار