مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا از پیشنهاد افزایش 10درصدی قیمت بلیت قطار تا تابستان امسال خبر داد.
به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رجبی مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در نشست خبری امروز خود(دوشنبه 20فرورودین)، با بیان اینکه در سال 96، 95 هزار مسافر جابهجا شده است، گفت: امسال در جابهجایی مسافران نسبت به سال 95 رشد 5.4 درصدی داشتهایم.
وی با اشاره به نوسازی و بازسازی 40 واگن فرسوده، تصریح کرد: در نوروز 97 توانستیم تعدادی واگن جدید از شرکتهای داخلی وارد کنیم.
رجبی با تأکید بر اینکه در آستانه سال 97 تدابیری را برای افزایش قیمت بلیت در نظر گرفتهایم، گفت: تمامی فعالیتهای این شرکت حمل و نقل ریلی بر اساس نرخ تورم و نرخ دلار و ارز است به طوری که بیش از 45 درصد از هزینههای رجا ارزی است و در برخی از ناوگانها این هزینهها تا 65 درصد نیز میرسد، بنابراین تا تابستان امسال 10 درصد بر نرخ بلیت قطار اضافه میشود.
وی یادآور شد: سعی خواهیم کرد با پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی برخی از هزینهها را کاهش دهیم به طوری که تمام تلاش خود را خواهیم کرد در نوسازی و بازسازی ناوگانها از تولیدات داخلی استفاده کنیم.
رجبی در ادامه به راهاندازی قطارهای گردشگری اشاره کرد و گفت: قطار تهران – شمال و تهران – سرخه را امسال راهاندازی خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه در آستانه نوروز توانستیم باشگاه مشتریان را فراهم کنیم، افزود: امسال رکورد صدور بلیت را در ثانیه شکستیم به طوری که 141 بلیت در هر ثانیه در زمان پیش فروش ایام نوروز به فروش رساندیم.
وی اظهار کرد: سعی خواهیم کرد در برخی از مقاطع و ایام که بازار سفر راکت است تخفیفات ویژهای را برای مشتریان داشته باشیم.
رجبی با اشاره به راهاندازی قطار تهران – شیراز به صورت هر روز، گفت: سعی کردهایم قطار 4 تخته لوکسی را یک روز در میان در مسیر قم – مشهد فعال کنیم.
مدیرعامل شرکت رجا، افزود: سهم فروش بلیتهای قطار توسط آژانسها 61 درصد توسط سایت رسمی رجا 15 درصد، و توسط سایر وبسایتهای فروش بلیت 21 درصد بوده است.
وی اظهار کرد: در دوره بهار تخفیفات فروش بلیت تا 30 درصد نیز خواهد رسید.
رجبی با اشاره به اینکه 14.7 میلیون نفر را توانستیم در سال 96 جابهجا کنیم، گفت: در سال 95 میزان جابهجایی مسافران 14.2 میلیون نفر بوده که میزان جابهجایی مسافران در سال 95 نسبت به سال 96، 3.8 درصد بوده است.
مدیرعامل شرکت رجا، افزود: در سال 96، 17 درصد از ناوگان فرسوده را کاهش دادیم، اما با این میزان در رشد جابهجایی مسافران موفقتر بودهایم.
وی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان ریلی 28.5 سال بوده است، گفت: با تمهدیدات اندیشیده شده و ورود ناوگان جدید سعی خواهیم کرد میانگین عمر ناوگان را به کمتر از 27 سال برسانیم.
رجبی با تأکید بر اینکه 120 میلیارد تومان از سازمان تأمین اجتماعی جهت خرید ناوگان خرید و بازسازی واگنها کمک گرفتهایم، گفت: با پرداخت بدهی دولت به شرکت، بخشی از زیانهای وارد شده در سالهای گذشته جبران خواهد شد.
مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه برای توسعه شبکه ریلی جدید از جمله راهاندازی خط راهآهن تهران – کرمانشاه نیازمند خرید ناوگان جدید هستیم، گفت: 38 ناوگان جدید در سال 96 به این بخش وارد شد.
وی درباره قطارهای حومهای، گفت: 65 درصد از هزینههای عملیاتی این قطارها ارزی است و این درحالی است که نمیتوانیم از مسافران پول بیشتر دریافت کنیم در نتیجه باید از نهادهای دولتی و استانها کمک بگیریم که متأسفانه در این زمینه با شرکت رجا همکاری نمیکنند.
رجبی افزود: مسیرهای ورامین، پرند، کرج و مسیرهای اهواز – بندر امام تمامی مسافرانشان کارمند و کارگر هستند که ما نمیتوانیم با این میزان قیمت بلیت کار کنیم در نتیجه باید راهآهن در بخشهای دیگر برای توسعه شهری به رجا کمک کند.
مدیرعامل شرکت رجا افزود: بسیاری از قطارها نیازمند بازسازی هستند به طور مثال قطارهای سیمرغ عمر بالای 30 سال دارند و بازسازی آنها نیازمند 800 میلیون تومان اعتبار است که در این زمینه دولت همکاری نمیکند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه قبرستانی از واگنهای فرسوده و قدیمی درست کردهایم، گفت: بین 260 تا 270 واگن فرسوده شبکه ریلی ما را اشغال کردهاند که متأسفانه در این زمینه همکاریهای لازم را انجام نمیدهند که ما ماندهایم با این واگنها چه کنیم.
رجبی با بیان اینکه 210 واگن رجا با مشارکت بخش خصوصی داخلی بازسازی شده است، افزود: طی قراردادی که با یک شرکت آلمانی منعقد کردهایم 20 دستگاه گیربکس تأمین میشود که قیمت هر یک از آنها بیش از 400 هزار دلار است.
مدیرعامل شرکت رجا در ادامه به بهرهبرداری از قطار تهران – همدان اشاره کرد و گفت: قطار تهران – کرمانشاه به زودی به طور کامل افتتاح میشود و قطار تهران – رشت نیز در اواخر خرداد ماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
رجبی تصریح کرد: برای توسعه حمل و نقل ریلی استانهای کرمانشاه و همدان نیازمند توسعه ناوگان جدید هستیم.
وی از مذاکرات انجام شده با کشور ترکیه جهت راهاندازی قطار بینالمللی تهران – استانبول خبر داد و گفت: با وزارت خارجه جهت تأمین امنیت کشور ترکیه مذاکراتی انجام شده که بعد از تأیید امنیت آنها راهاندازی میشود.
رجبی افزود: در حال مذاکره برای راه اندازی قطار تبریز – وان هستیم که با توجه به علاقهمندی بسیاری از مسافران بعد از آرام شدن منطقه این قطار نیز راهاندازی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه از سوی دولت به این شرکت و بنده تأکید شده است که قطارهای حومهای به هیچ عنوان متوقف نشوند، گفت: قیمت بلیت قطارهای حومهای نیازمند افزایش 6 تا 8 برابری است و ما نمیتوانیم این میزان افزایش قیمت را از مسافران دریافت کنیم.
وی افزود: قطارهای تهران_ خواف، طبس و تهران، گرگان به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و باید جایی هزینههای تحمیلی به رجا در بحث قطارهای حومهای برداشته شود.
رجبی در ادامه با بیان اینکه آماده کردن هر قطار با عمر بالای 30 سال نیازمند 800 میلیون تومان اعتبار است گفت: هماکنون یکی از مهمترین چالشهای ما با راهآهن آن است که باید قطارهای بالای 30 سال از ریل خارج شود که هریک از آنها حدود 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این تصمیم اقتصادی به صلاح کشور نیست.
وی افزود: باید همین امروز دعوا با راهآهن را شروع کنیم، چرا که حدود 50 درصد قطارهای رجا از مسیر خارج میشود.
مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه براساس برنامه، شرکت رجا تا تابستان 97 پس از 10 سال از زیان انباشته شده کاسته خواهد شد و از شمول ماده 141 خارج میشویم، گفت: به زودی با تهاتر بدهی رجا به دولت بخشی از بدهیها و مطالبات جبران میشود.
وی اظهار کرد: براساس برنامهریزیهای صورت گرفته سرمایه رجا از 135 میلیارد تومان کنونی به 1100 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه سازمان حمایت طی 8 ماه، اسناد مالی را بررسی کرد و برای سال 94 و 95، 164 میلیارد تومان زیان دهی را تأیید کرد، گفت: حدود 160 میلیارد تومان نیز زیان برای سال 96 احصاء شده که باید هرچه سریعتر تأیید شود.
رجبی، با بیان اینکه مجموع میزان زیان دهی شرکت رجا حدود 500 میلیارد تومان است، گفت: راهآهن جمهوری اسلامی ایران هم تصدیگری و هم بهرهبرداری میکند که ما با این مسئله مشکل داریم.
وی گفت: هم اکنون نمیتوانیم با راهآهن رقابت کنیم، زیرا که این شرکت اراده کند اجازه فعالیت را به ما نخواهد داد.
مدیرعامل شرکت رجا، گفت: میانگین اجاره یک روزه لوکوموتیو حدود 2000 دلار است و این در حالی است که راهآهن حدود 3000 دلار از رجا بابت اجاره روزانه لوکوموتیو دریافت میکند.
رجبی با بیان اینکه چالش اصلی امروز با راهآهن زیانده بودن رجا است، تصریح کرد: سعی کردهایم تعدادی واگن جدید را از طریق شرکتهای واگنسازی داخلی به کشور طی دو سال گذشته وارد کنیم.
مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه برای واگنهای دسته دوم چینی و اروپایی بررسیهایی را انجام دادهایم، گفت: در اروپا وقتی واگنی بازسازی میشود، میتواند کیلومترها سفر کند و ما واگنهایی را پیدا کردیم که 40 سالشان است اما شبیه واگنهای نو هستند.
وی افزود: برای ورود واگن دسته دوم طبق قانون مجوز داریم و ما واگنهایی را در کشور آلمان پیدا کردیم که شبیه ترانستهای ایران هستند.
وی یادآور شد: عمر این واگنها زیر 20 سال بوده و برای سرعت 200 کیلومتر مناسب است، در حالیکه واگنهای کنونی شبکه ریلی حداکثر سرعت 160 کیلومتری دارند.
رجبی تأکید کرد: در بحث واگنهای دسته دوم با توجه به اینکه شفافیت برنامه راهآهن را نمیدانیم نمیتوانیم ریسک کنیم.
مدیرعامل شرکت رجا در ادامه افزود: در راستای فعالیتهای انجام شده قراردادهایی را با جهاد دانشگاهی و شرکتهای خصوصی جهت ایجاد BOT در بخش حمل و نقل ریلی منعقد کردهایم که در ماههای آینده آن را اجرایی خواهیم کرد.
در ادامه این مراسم ابراهیم بای سلامی مدیرعامل هگتا با بیان اینکه در بخش جابهجایی مسافران ریلی توانستیم رتبه بسیار بالایی را بین کشورهای آسیایی و اروپایی کسب کنیم، گفت: رجا در بخش حمایت از کالاهای ایرانی طی 2 سال گذشته علیرغم محدودیتهای مالی بسیار توانسته 122 واگن مسافری را به بخش ریلی و مسافری اضافه کند.
وی افزود: 80 واگن فرسوده را با استفاده از توان و نیروی داخلی نوسازی و بازسازی کرده است.
سلامی تأکید کرد: ما توانستیم استفاده از توان ملی و کالای ایرانی را به مفهوم واقعی در شرکتهای داخلی خود اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه شرکتهای حمل و نقل ریلی ایریکو، پارس و پلور سبز در سالهای گذشته به طور کامل تعطیل شده بودند، گفت: ما توانستیم با مدیریت و استفاده بهینه از توان داخلی رجا این شرکتها را دوباره به چرخه حمل و نقل ریلی بازگردانیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در بخش ساماندهی و ارتقای جایگاه توسعه ملی توانستیم از ورشکستگی بسیاری از شرکتها جلوگیری کنیم، افزود: جهت توسعه و چالاک کردن این شرکتها ما از مدیران قدرتمند استفاده میکنیم.
وی افزود: یکی از اصلیترین استراتژیهای ما در این شرکت در سال جدید آن است که زیانده بودن را ممنوع کردهایم و در این راستا تأمین اجتماعی و دولت بهترین کمک را خواهند کرد.
سلامی با بیان اینکه سعی خواهیم کرد به سمت داوری شرکتها حرکت کنیم، گفت: در همین زمینه از رویکرد و تکنولوژیهای نوین به حد اداره شرکتها استفاده خواهیم کرد و ما از استانداردهای بینالمللی در این زمینه استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه حدود 400 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم، گفت: البته رجا هم مبلغی را به دولت بدهکار است که ما سعی کردهایم با مدیریت و برنامهریزیهای انجام شده بخشی از این مطالبات و بدهیها را تهاتر کنیم.
سلامی با بیان اینکه چهار مولفه اصلی را در برنامههای خود پیاده خواهیم کرد، گفت: این برنامهها عبارت است از سیاست گذاری راهبرد در برنامه ریزیها، مدیریت و اجرای شایسته سالاری و سیاستهای هم افزایی را اجرایی خواهیم کرد.
مدیرعامل هگتا، اظهار کرد: متأسفانه کارخانههایی که در گذشته تعطیل شده و با اعتصاب روبهرو بودند، توانستیم با حمایتهای گسترده آنها را فعال کنیم و تمامی این شرکتها را ساماندهی کنیم.
وی در پایان گفت: با برنامه ریزیهای انجام شده برای ورود شرکت رجا به بورس، اقدامات لازم جهت استفاده بهینه از منابع را انجام دادهایم و از ریاست جمهوری جهت توجه بیشتر به صنعت حمل و نقل ریلی کمک میخواهیم.
انتهای پیام/