پنج شنبه بازار آبدانان، مکانی غیر بهداشتی و تنها مکان عرضه مواد خوراکی و غیر خوراکی در مسیر امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) که فروشندگان از نبود امکانات آن گله مند هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، پنج شنبه که می رسد مردم برای قرائت فاتحه به آرامستان شهر آبدانان که در جوار امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) است می روند. در مسیر امامزاده و در حاشیه جاده، دست فروشی ها بساط پهن کرده اند که این بازار و دست فروشی در این مسیر قدمتی 20 ساله دارد. بازاری که در روزهای پنج شنبه هر هفته مملو از جمعیت و ترافیک خودرو است.

مردم معتقدند که قیمت ها در این پنج شنبه بازار مناسب است. رضا یاری یکی از شهروندان آبدانانی است که در این باره به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ می گوید: قیمت های دست فروش ها در این مکان نسبت به مغازه دارها مناسب تر و ارزان تر است و مردم هم از قیمت ها راضی هستند.

یکی از کردستان آمده و یکی از دره شهر و دیگری از ایلام، گویا کسب درآمد در این بازار برایشان مقرون به صرفه است. حسن ربیعی یکی از فروشندگانی است که از همدان به آبدانان آمده تا در این بازار کسب درآمد کند. او می گوید: چون بازار فروش در اینجا خوب است من از همدان آمده ام تا در این بازار پارچه و پرده بفروشم و خرج خانواده خود را دربیاورم.

پنج شنبه بازاری که بهداشت در آن معنا ندارد

گذشته از نکات شاید مثبت این بازار،مشکلاتی نیز وجود دارد که نسبت به آن نمی توان بی توجه بود. رضایی یکی از رانندگان درون شهری است که می گوید: شغل ما مسافرکشی است و باید مسافران خود را تا درب ورودی امامزاده ببریم، با اینکه مسیر کوتاه است اما بدلیل کم عرض بودن جاده و بساط پهن شده دست فروشان و ترافیک، خدمات دهی به مسافران سخت است.

شهرداری عوارض می گیرد اما امکانات ارائه نمی دهد

نادی دیگر شهروند آبدانانی است که بساط دست فروشی در حاشیه این مسیر پهن کرده است. او با انتقاد از اینکه شهرداری از رانندگان دست فروش عوارض گرفته ولی خدمات دهی مناسبی انجام نمی هد، به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛گفت: هر فردی که بساط دست فروشی پهن کرده، هر هفته یکصد هزار ریال به شهرداری عوارض می دهد اما هیچ گونه امکاناتی اعم از سرویس بهداشتی و مکانی برای استراحت یا انبار دست فروشان از سوی شهرداری در اختیار فروشندگان قرار نمی گیرد.

پنج شنبه بازاری که بهداشت در آن معنا ندارد

خانم دیگری که 60 سال سن دارد و تنها راه معیشت خانواده خود را دست فروشی در این بازار می داند، گفت: مکان قبلی که در جنب مدرسه بود، از لحاظ نظم مناسب تر بود و مردم به سهولت به خرید خود می پرداختند اما الان این مکان بدون استفاده مانده است و ما مجبوریم بساط خود را در کنار جاده پهن کنیم.

وی افزود: حال که در کنار جاده بساط پهن کرده ایم مجبوریم عوارض شهرداری بپردازیم و در کنار جاده علاوه بر اینکه تردد مردم به سختی انجام می شود، مردم نمی توانند به راحتی خرید خود را انجام دهند.

هادیزاده شهردار آبدانان با اشاره به اینکه برای ساماندهی پنج شنبه بازار و نظم بخشیدن به این وضعیت جلسات متعددی با بخش خصوصی و حتی فروشندگان داشتیم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ گفت: در خصوص ساماندهی دست فروشان با بخش خصوصی رایزنی شده تا در آینده نزدیک مرکزی برای دست فروشان و پنج شنبه بازار در نقطه مناسب در مسیر امامزاده احداث شود تا هم بازار سامان بگیرد و هم خرید مردم به سهولت انجام شود.

علاوه بر عرضه البسه در این مکان، مواد خوراکی و سبزیجات نیز عرضه می شود که به اعتقاد مردم از لحاظ قیمت نیز به صرفه هستند اما از لحاظ بهداشتی نظارتی انجام نمی شود.

پنج شنبه بازاری که بهداشت در آن معنا ندارد

آبدانان، شهری بدون میدان تره بار

علی حسن نژاد یکی از شهروندان آبدانانی است که در این رابطه می گوید: بدلیل اینکه آبدانان فاقد میدان تره بار است، میوه فروشان مجبورند که میوه و سبزیجات خود را به بازار بیاورند و بفروشند که از لحاظ بهداشتی نامناسب است.. بعضی از مواد خوراکی که در این بازار عرضه می شود چون در معرض هوای آزاد هستند فسادپذیر هستند و هیچ ارگانی از نظر بهداشتی به این بازار رسیدگی نمی کند.

این شهروند می افزاید: عرضه مواد غذایی باید در مراکز بهداشتی انجام شود اما در این پنج شنبه بازار چون تردد خودرو وجود دارد و امکان آلودگی نیز دور از انتظار نیست، مواد غذایی عرضه شده از نظر بهداشتی قابل اعتماد نیست.

نصرت اله علیزاده رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان در این باره به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ گفت: عزم جدی داریم که از عرضه مواد غذایی در محل پنج شنبه بازار جلوگیری کنیم چون شرایط بهداشتی و تردد در آنجا،  مناسب نیست.  

پنج شنبه بازار آبدانان محلی مناسب برای عرضه مواد مورد نیاز خانوارهاست که شلوغی این بازار در روزهای پنج شنبه نیز بر این مهم تأکید دارد که مردم خریدهای خود را با قیمت مناسب از این بازار تهیه می کنند اما با ساماندهی و ایجاد مکان مناسب پنج شنبه بازار در مسیر امامزاده سید صلاح الدین محمد (ع) علاوه بر نظم و کاهش بار ترافیک خودروها در این مسیر، ضمن جلوگیری از عرضه مواد خوراکی غیر بهداشتی، شاهد رونق کسب و کار در این مکان نیز خواهیم بود.

گزارش از رقیه سیف الهی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.