نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت امروز برگزار می‌شودسخنگوی وزارت بهداشت گفت: تعطیلات طولانی مدت به سلامت مردم ایران ضربه وارد می‌کند، در تعطیلات میزان بروز و شیوع بیماری‌ها تغییر نمی‌کند و مثلا سرطان کم یا زیاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی٬ سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد، درباره معیار ارزیابی دسترسی به خدمات سلامت گفت: یکی از معیارهای مهم ارزیابی حوزه سلامت، دسترسی به خدمات است، یعنی اگر کسی به دلیل علائمی که دارد به مراکز بهداشتی و درمانی برای خدمات سرپایی اولیه یا ثانویه یا خدمات بستری مراجعه کند، معیاری به اسم دسترسی دارد که بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه این معیار را در سال ۹۳ و ۹۴ مرکز آمار ایران طی مطالعه‌ای اعلام کرده است، تصریح کرد: در ایران کسانی که نیاز به خدمات سرپایی دارند ۹۸.۳ درصد خدمات را دریافت می‌کنند و در مقایسه با کشورهای مشابه که این آمار ۸۰ و چند درصد است، بسیار اهمیت دارد.

حریرچی با اشاره به اینکه پنجک درآمدی تفاوت چندانی در دریافت خدمات ندارند و بین مرد و زن نیز ۰.۴ درصد اختلاف وجود دارد، گفت: تفاوت بین شهری و روستایی نیز حدود یک درصد است، این معیار در بخش بستری نیز دریافت خدمات ۹۵.۵ درصد است، بنا بر آمارها دسترسی به خدمات سلامت در کشور مناسب است.

هزینه فقرزا فرد را فقیر می‌کند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع مهم‌تر این است که درست است، در اصل دریافت خدمات بهداشتی و دریافتی عدالت وجود دارد، ولی این به معنی این نیست که در سایر موارد مشکلاتی وجود ندارد، مثلا مشکلاتی در نحوه دسترسی به خدمت ممکن است وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:  در حال حاضر یکی از مشکلات هزینه حمل و نقل برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی است،  مشکل دیگر ساعت ارائه خدمت است که اکثرا در ساعت‌های صبح انجام می‌شود و افراد در این ساعت‌ها سر کار هستند.

حریرچی با بیان اینکه مشکلات مربوط به هزینه خدمات و کیفیت نیز وجود دارد، گفت: هزینه‌های فقرزا در حوزه سلامت، هزینه‌هایی است که با انجام آن‌ها فرد به زیر خط فقر تعریف شده می‌رود، هزینه کمرشکن نیز به این معنی است که اگر کسی ۲۵ درصد کل هزینه‌هایش را به سلامت اختصاص دهد در آن سال دچار هزینه کمرشکن شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در نتیجه ثروت‌مندان می‌توانند مبتلا به هزینه‌های کمرشکن سلامت شوند، مطرح کرد: هزینه فقرزا فرد را فقیر می‌کند و هزینه کمرشکن سلامت، فرد را دچار مشکل می‌کند.

حریرچی با اشاره به اینکه ۹۱.۸ درصد افرادی که دچار هزینه‌های فقرزا می‌شوند جزو افراد با درآمد پایین جامعه هستند و ۶ درصد در ۲۰ درصد پایین‌تر از متوسط هستند، گفت: جمعا ۶۰ درصد بقیه افراد جامعه ۲.۲ درصد دچار هزینه‌های فقرزا می‌شوند؛ هزینه‌های فقرزا بیشتر وظیفه دولت و وزارت بهداشت و بیمه‌هاست، اما هزینه‌های کمرشکن در اقشار بالاتر از متوسط و متوسط نیاز به تغییر رفتار و نوع انتخاب دارد.

تراز مجموعه بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی مثبت است

وی در ادامه درباره عدم پرداخت یا تاخیر در پرداخت ارائه کنندگان خدمات سلامت گفت: به علت تاخیر در پرداختی که به گروه‌های مختلف داریم، به صورت رسمی عذرخواهی می‌کنم؛ واقعیت این است که تراز مجموعه بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی مثبت است، یعنی اگر ما همه مطالبات‌مان را بگیریم و همه بدهی‌ها را پرداخت کنیم، رقم اندکی باقی می‌ماند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مشکل اصلی در عدم پرداخت منابع، عدم وفاداری به عهد است، گفت: در سال ۹۶، بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان سند به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال کردیم و حدود سه هزار میلیارد پرداخت شده و بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان هنوز پرداخت نشده است.

حریرچی ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد نیز سند بین راهی وجود دارد و وزارت بهداشت فقط ۱۳ هزار میلیارد تومان از چهار سازمان بیمه‌گر اصلی یعنی بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح و بیمه کمیته امداد طلب دارد.

وی همچنین درباره تعطیلات طولانی مدت و تاثیر بر سلامت جامعه گفت: تعطیلات طولانی مدت به سلامت مردم ایران ضربه وارد می‌کند، در تعطیلات میزان بروز و شیوع بیماری‌ها تغییر نمی‌کند و مثلا سرطان کم یا زیاد نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در تعطیلات مصدومین ترافیکی و بیماری‌های قلبی و دیابتی بیشتر می‌شود، تصریح کرد: خدمات سرپایی بخش خصوصی در تعطیلات به مدت طولانی تقریبا تعطیل است و خدمات بستری غیر اورژانس بخش خصوصی نیز عمدتا به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

حریرچی تصریح کرد: در نتیجه در تعطیلات بخش دولتی باید اورژانس‌ها را فعال‌تر از بخش معمول نگه دارد، از طرفی نمی‌توان به پرسنل بهداشتی و درمانی گفت که همه کشور تعطیل است و شما فقط پنج  روز تعطیل هستید.

تاثیر قیمت دلار در افزایش قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی

حریرچی در خصوص قیمت گذاری تجهیزات پزشکی ادامه داد: قیمت گذاری تجهیزات پزشکی برای سال 93 نبوده و در مقاطع مختلف این مبلغ کاهش پیدا کرده است؛ قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی اهمیت زیادی نسبت به میزان ارزبری دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار در قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی موثر است، ادامه داد: منتظر هستیم تا بحران فعلی دلار رفع شود که البته وزارت بهداشت اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در ایام عید نوروز 2میلیون و 285 هزار و 616 مورد مراجعه به بیمارستان های سراسر کشور داشته ایم و 206 هزار و 929 مأموریت اورژانسی انجام شده که 103 هزار و 268 مصدوم و بیمار به بیمارستان ها و مراکز درمانی منتقل و از این تعداد 90 هزار و 219 مورد در بخش ها بستری و خدمات دریافت کرده اند.

حریرچی تاکید کرد: در تعطیلات نوروز، 35 هزار و 62 عمل اورژانسی، 21 هزار و 548  جراحی غیر اورژانسی در بخش های دولتی انجام شده است.

باید عمده خدمات مراكز درمانی مربوط به بیماران روان پزشكی باشد

حریرچی با اشاره به اینكه بیماران روان پزشكی باید دسترسی مناسبی به خدمات درمانی داشته باشند، گفت: باید عمده خدمات مراكز درمانی مربوط به بیماران روان پزشكی باشد و  تخت های بیمارستان های روان پزشكی را افزایش دهیم.

وی گفت: صنعت داروسازی ایران در زمینه عملیاتی دارای كارآمدی مطلوبی است كه این عملیات در دو دهه قبل كمتر از ٣ دهم درصد بوده است؛ واقعیت این است كه ما در صنعت داروسازی اقدامات بسیار مهمی انجام داده ایم كه این اقدامات هم در صنعت داخلی و هم در خارجی است، دارو در كشور ما به خوبی در حال توسعه است.

حریرچی گفت: از لحاظ مصرف دارو مشكلی نداریم و مشكل اصلی در ارز كشور است؛ امیدواریم در خصوص تعرفه های بیمه، تعرفه هایی به درستی تصویب شود كه مردم بتوانند خدمات بهتری را دریافت كنند.

سخنگوی وزیر بهداشت با اشاره به افزایش قیمت دارو در كشور، گفت: در برخی داروها به دلیل اینكه مواد اولیه دارو به صورت جهانی افزایش پیدا كرده است، قیمت دارو هم بیشتر می شود؛ در قیمت داروی ژنریك تفاوتی وجود ندارد و تفاوت اصلی در داروهای غیر ژنریک است.

وی با اشاره به اینكه بیمه ها طبق قانون فقط هزینه داروی ژنریک را حساب می كنند، عنوان كرد: همان دارویی كه در داخل كشور تولید می شود در مقابل داروی خارجی ما به تفاوت زیادی دارد؛ در شركت های بیمه و وزارت بهداشت تاكید شده است كه از داروهای ژنریک استفاده شود.

وی ادامه داد: در دیدار وزیر بهداشت با مراجع و علما و تاکید آیت الله مکارم شیرازی در اول درس خارج فقه و دیدار رئیس دانشگاه قم؛ مراجع حجت را تمام کردند؛ کسانی که ادعای غیر علمی و غیر شرعی می کنند و هرگونه جراحی را نفی و مصرف دارو را به دلیل اینکه از خاک تشکیل شده است را حرام می دانند، از طریق دادگاه های رسیدگی به جرائم پزشکی و دادگاه های ویژه روحانیت برخورد می کنیم.

حریرچی ادامه داد: طب سنتی پیشگیری کننده و بر مبنای تغییر سبک زندگی گسترش پیدا می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه نام‌گذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی این فرصت را برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد می کند، تا در این خصوص جهت تولید کالای داخی رشد بیشتری داشته باشند ،گفت: مجموعه عملکرد حوزه سلامت در گذشته به گونه ای بود که ما پزشک و پرستار را از کشورهای رده چندمی برای درمان بیمارانمان وارد می کردیم، به طوریکه پزشکان متخصص در برخی از مراکز استان ها از همین کشورها بوده اند.

30 درصد ملزومات مصرفی در حوزه سلامت را به وسیله شرکت های داخلی تولید می‌کنیم

حریرچی اضافه کرد: در دهه 60 برای انجام عمل باز قلب و باز شدن رگ ها، بیمار به کشورهای اروپایی اعزام می شد اما خوشبختانه امروزه نه تنها این کار انجام نمی شود بلکه در مراکز استان ها و حتی شهرهای دوم عمل قلب باز بدون هیچ مشکلی انجام می شود؛ امروزه کشورمان یکی از سردمداران توریسم درمانی بوده و بر اساس فرمایش رهبری این موضوع ارزبری و مفید است.

وی با اشاره به اینکه امروزه 30 درصد از ملزومات مصرفی را به وسیله شرکت های داخلی تولید و 70درصد بقیه را از کشورهای خارجی وارد می کنیم، افزود: امیدوارم تولیدات ملزومات مصرفی افزایش پیدا کند و به نظرم برای حمایت از کالای ایرانی باید صادرات را توسعه دهیم زیرا بازار داخلی اشباع شده و بازارهای خارجی برای تولیدکنندگان ما به صرفه تر است.

حریرچی با اشاره به اینکه بازار صادرات را از 24 میلیون دلار به 240 میلیون دلار رسانده تا حرکت جهشی که از سوی مقام معظم رهبری ذکر شده انجام شود، اظهار کرد: ما آزمایشگاه ها را از کشورهای غربی اروپایی گرفته و باید برای مدیریت آن از تجربه های کشورهای غربی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: وظیفه حاکمیت این است که در نقاط محروم سراسر کشور راه اندازی کنند و در این خصوص مطالعات زیادی انجام شده که با مدیریت صحیح این مراکز امروزه باید هر کدام از بیمارستان ها بیش از 200 تخت داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاسیس بیمارستان 20 یا 30 تخته مقرون به صرفه نیست، ادامه داد: بر اساس تجربه بین المللی ایجاد مگالب ها و آزمایشگاه های بزرگ موثر بوده که در این میان بخش خصوصی باید در قسمت آزمایشگاه تجمیع و فعالیت کند.

حریرچی با اشاره به اینکه در برخی بیمارستان ها آزمایشگاه نداشته و خدمات در جای دیگری ارائه می شود و من از بخش خصوصی تقاضای درخواست دارم که منابع را در این بخش متمرکز کنند، ادامه داد: فردی سخن از انحصاری بودن مگالب به میان نیاورده است و بر اساس بررسی های انجام شده خرید برخی کیت ها بعضی از آزمایشگاه ها از نظر قیمت و هزینه مقرون به صرفه نیست و نمونه ها به آزمایشگاه های دیگر فرستاده می شود.

وی گفت: خوشبختانه بخش خصوصی تجربه خوبی در اروپا و آمریکا داشته و با قیمت پایین تر فروش بیشتری را ارائه کرده است.

بیشتر داروهای بیماران خاص وارداتی و وابستگی زیادی به ارز دارند

حریرچی با اشاره به خدمات روان پزشکی ادامه داد: اکثر خدمات روان پزشکی تحت پوشش بیمه بوده که وزارت بهداشت هم در این زمینه پیشنهاداتی داده است و امیدوارم که بیمه ها خدمات روان شناسی و روان پزشکی را به طور کامل تحت پوشش بیمه قرار بدهند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما وظیفه حکومتی و ملی داریم که اگر کسی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی یا سلامت قرار گرفته، خدمات بهداشتی درمانی را دریافت کند، گفت: ما مشکلمان با سازمان های بیمه گر این است که منابع را تأمین نمی کنند.

حریرچی ادامه داد: سال گذشته  حدود پنج هزار میلیارد تومان اوراق برای بیمه تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده که قسمتی از آن انجام و قسمت دیگر در حال انجام است و قرار است، قسمت عمده این پول در حوزه سلامت هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون، سازمان های بیمه گر 2 تا سه ماه بعد از ارائه اسناد خدمات باید بدهی خود را بپردازند، افزود: به بیماران خاص و صعب الاعلاج خدمات خوبی ارائه می شود و وظیفه ما این است برای افرادی که جزو بیماران خاص محسوب می شوند خدمات را در راستای کاهش هزینه بیماران توسعه دهیم و وزارت بهداشت سطح کیفی خدمات را حفظ و به دیگر خدمات ضربه ای وارد نشود.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: بیشتر داروهای بیماران خاص وارداتی و وابستگی زیادی به ارز دارند، لذا باید دقت کرد تا منابع جدیدتری در اختیار ما قرار بگیرد.

وی گفت: در سال 91 دلار به سه هزار تومان رسید که مجلس وقت در آن زمان اقدام هوشمندانه ای انجام داده و در یک ردیف مستقل و اعتباری جدید به میزان 1920 میلیارد تومان بابت ما به التفاوت ارز مالیاتی در اختیار ما قرار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار