رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها گفت:اعتبارات لازم جهت انجام عملیات بارورسازی ابر‌ها در استان یزد تخصیص داده‌شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها مشکل کم‌آبی در کشور را بسیار جدی برشمرد وگفت: مسئولان  باید با اقداماتی مناسب، تخصصی و هماهنگ، رسالت اطلاع‌رسانی به مردم را انجام داده تا مردم نیز به وخامت اوضاع پی برده و خود را با برنامه‌ها و طرح‌های مسئولان در راستای مبارزه با کم‌آبی هماهنگ کنند.

گُلکار افزود:اعتبارات لازم جهت انجام عملیات بارورسازی ابر‌ها در استان یزد تخصیص داده‌شده است.

خشک‌سالی‌های اخیر در کشور را مناسب‌ترین راه برای سازگاری با شرایط جدید طبیعی دانست و گفت: این تغییرات مختص ایران نبوده و کشور‌های متعددی دچار تغییرات در طبیعت خود اعم از افزایش و کاهش باران شده‌اند.

وی افزود: مدیریت آب از یک‌سو نیازمند اتخاذ راهکار‌های صرفه‌جویی منابع آبی و از سوی دیگر نیازمند تأمین منابع آب از راه‌هایی همچون بارورسازی ابرها است و هیچ‌کدام به‌تنهایی موفق نخواهند بود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابر‌ها مشکل کم‌آبی در کشور را بسیار جدی برشمرد و گفت: فرآیند بارورسازی ابر‌ها نیازمند امکانات خاص خود است که اگر این ملزومات فراهم شود می‌تواند کمک بسیار شایانی در توانمندسازی منابع آبی باشد، البته کشور نیز در شرایطی نیست که بتوان این فرصت‌ها را نادیده گرفت و از بهره‌وری از آن‌ها غافل ماند.

گُلکار ادامه داد: اعتبارات لازم برای اجرای عملیات باروری از سوی نهاد‌های مربوطه تخصیص داده‌شده و می‌توان برنامه‌های لازم را سامان داد.

وی اهمیت کار تخصصی در این عرصه را بسیار برجسته دانست و بیان کرد: عملیات باروری ابر‌ها کاری تخصصی بوده و اقدامات نسنجیده می‌تواند تمام هزینه و زحمات را بر باد دهد، درگذشته بعضاً نظاره‌گر مداخله برخی افراد بدون تخصص در این عرصه بوده‌ایم که امیدواریم دوباره شاهد این نوع اقدامات نباشیم.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، اجرای عملیات باروری ابر‌ها را نیازمند شرایط جوی مناسب و خاص خود و به‌دور از طوفان و گردوغبار دانست و تصریح کرد: در سال جدید برنامه‌ای نداشته‌ایم اما اقدامات این مرکز بر اساس برنامه‌های کلی کشور پیش خواهد رفت.

گُلکار اذعان کرد: برنامه‌هایی نظیر راه‌اندازی و به‌روزرسانی رادار هواشناسی، آزمایش و عملیاتی سازی پهپاد و آماده‌سازی مقدمات اجرای عملیات بارورسازی ابر‌ها با تهیه مواد اولیه، در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به بهره بری بالغ‌بر ۶۰ کشور از این فناوری و حتی کشور‌های پرباران نظیر تایلند، این اقدام را بسیار مفید و مقرون‌به‌صرفه دانست و بیان کرد: باوجود نیازمندی به شرایط خاص اجرای این دست عملیات، این برنامه برای کشور ضروری بوده و باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را برد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابر‌ها افزود: میانگین باروری ابر‌ها در دنیا ۱۵ درصد است که خوشبختانه میزان بهره‌وری در کشور نیز به همین مقدار است.

این مسئول حمایت‌های معنوی در کنار حمایت‌های مالی را بسیار لازم دانست و گفت: متأسفانه حتی استان‌های پرباران امروز درخطر جدی کم‌آبی قرارگرفته‌اند و مسئولان به خوبی از این مسئله آگاهی دارند، ولی مردم هنوز به عمق فاجعه پی نبرده و این مشکل را آن‌طور که هست جدی نمی‌گیرند.

انتهای پیام/ی

اختصاص اعتبارات لازم برای اجرای عملیات بارورسازی ابرها در استان یزد

برچسب ها: بحران آب ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار