وزارت صحت عامه/ بهداشت افغانستان اعلام کرد که از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دالری که برای ارائه خدمات بهداشتی در افغانستان هزینه می‌شود، فقط ۵ درصد آن توسط حکومت افغانستان پرداخت می گردد.

مشارکت 5 درصدی دولت افغانستان در تامین هزینه درمان شهروندانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت صحت عامه/ بهداشت افغانستان اعلام کرد که از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دالری که برای ارائه خدمات بهداشتی در افغانستان هزینه می‌شود، فقط ۵ درصد آن توسط حکومت افغانستان پرداخت می گردد.

عبدالقدیر قدیر، رئیس عمومی برنامه ریزی وزارت صحت عامه/ بهداشت افغانستان که به مناسب گرامیداشت از روز جهانی بهداشت صحبت می‌کرد، گفت که ۷۲ درصد این پول توسط مردم و ۲۳ درصد نیز از کمک های جامعه جهانی تامین می‌شود.

وی هزینه خدمات بهداشتی برای شهروند افغانستان را در سال ۵ دالر اعلام کرد و گفت که این مقدار به شدت نسبت به کشورهای همسایه کم است.

از روز جهانی بهداشت امسال با شعار "سلامت برای همه؛ پوشش همگانی سلامت برای همه و در هر مکان" تجلیل می‌شود.

فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت صحت عامه/ افغانستان نیز در این برنامه گفت که بر اساس آخرین آمار میزان مرگ و میر مادران از هر صد هزار زایمان به ۶۰۰ نفر رسیده است.

وی گفت که مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نیز از هر هزار نفر به ۵۵ نفر کاهش یافته‌است.

به گفته وزارت بهداشت صحت عامه/ اگر اکنون ۶۰ درصد مردم افغانستان فقط یک ساعت با مراکز بهداشت فاصله دارند.

سازمان بهداشت جهانی نیز معتقد است که افغانستان از سال ۲۰۰۲ تاکنون دستاوردهای خوبی در زمینه بهداشت داشته ولی باید موثریت این خدمات افزایش یابد.

ریک پیپر کورن، رئیس در افغانستان گفت که افغانستان راه طولانی با شعار سلامت برای همه دارد.

وی گفت که این کشور نیاز دارد تا میزان مرگ و میر مادران را کاهش دهد، به تنظیم خانواده توجه نماید، به آسیب‌های روحی و روانی رسیدگی نماید و به درمان بیماریهای همانند سرطان و دیابت نیز توجه شود.

خدمات درمان در افغانستان رایگان است و دولت باید این خدمات را برای شهروندانش رایگان فراهم کند، در ماده پنجاه و دوم قانون اساسی افغانستان آمده که دولت وسایل وقایه و علاج امراض و تسهیلات صحی رایگان را برای همه اتباع مطابق به احکام قانون تأمین می‌نماید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.