کرمی در خصوص جشنواره ایران ساخت گفت: این جشنواره دی ماه سال جاری با شعار فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی در راستای حمایت از کالای ایرانی برگزار می‌شود.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: دومین دوره جشنواره ملی فرهنگی و هنری "ایران‌ساخت" در سال جاری که مصادف است با نامگذاری حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و با هدف جریان سازی و تولید محتوا در راستای فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان کالای ایرانی برگزار می‌شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، هدف اصلی این جشنواره را جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی و رسانه‌های مرتبط عنوان کرد و افزود: دومین جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت، حمایت از تولید ایرانی را دنبال می‌کند و بر همین اساس، «فناوری ایرانی کسب و کار ایرانی» شعار و راهبرد اصلی این جشنواره است.
کرمی به رویکرد گفتمان‌سازی این جشنواره برای کمک به فعالان عرصه اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: "ایران‌ساخت" ضمن کمک به سامان‌دهی واردات بی رویه از یک سو و ارج نهادن به تولیدات ایرانی باکیفیت از سوی دیگر، اصلاح فرهنگ نادرست در بی توجهی به تولیدات دانش‌بنیان ایرانی و حمایت از کالا‌های ساخت داخل را دنبال می‌کند.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به رسالت‌های اصلی معاونت مبنی بر حمایت از تحقیقات مرز دانش و تجاری‌سازی فناوری گفت: در کنار این دو مسئولیت مهم، فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان مسئولیت دیگری است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و به استناد نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد بالادستی به معاونت علمی محول شده است و بر همین اساس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری برای تحقق این مهم شکل گرفته و از طریق برنامه‌های فرهنگساز تلاش می‌کند که به تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور کمک کند.

تلاش در تثبیت حمایت از کالای ایرانی

دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران‌ساخت» به نقش این جشنواره در حمایت از تجاری‌سازی و بازارسازی و تحریک تقاضا برای ایده‌های نوآورانه اشاره کرد و گفت: دستاورد‌های بسیاری در عرصه فناوری و نوآوری حاصل می‌شود که عموماً مردم جامعه آشنایی چندانی با آن‌ها ندارند، بنابراین آشنایی جامعه با مفاهیم کلیدی و دستاورد‌های اقتصاد دانش‌بنیان به طوری‌که با مفاهیم این حوزه مأنوس شوند، از ضرورت‌هایی است که در اهداف جشنواره هست و "ایران‌ساخت" این اولویت‌ها را پیگیری می‌کند.

وی با بیان این‌که بسیاری از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه که امروز تجاری‌سازی شده اند و ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده‌اند، اما در سطح جامعه به‌درستی معرفی نشده‌اند، ادامه داد: دستاورد شرکتی که ارزش افزوده خود را از طریق نوآوری دانش و فناوری به دست آورده است از راه فرهنگسازی و ترویج و شناساندن زیست‌بوم کارآفرینی فناوری و ضرورت ایجاد آن به جامعه ممکن می‌شود.

کرمی نقش جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت را تولید محتوا در راستای جریان سازی و شکوفا کردن انگیزه‌های لازم برای فرهنگ‌سازی و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی و رسانه‌ها در اشکال مختلف عنوان کرد و گفت: از آن‌جایی‌که اقتصاد دانش‌بنیان برای همه‌گیر شدن نیازمند تولید محتوای فرهنگی و هنری است جشنواره ایران‌ساخت با به جریان‌انداختن جشنواره‌های گوناگون در دل خود، تلاش می‌کند ضمن معرفی کردن اقتصاد دانش‌بنیان، جامعه را نسبت به این موضع دغدغه‌مند و مطالبه‌گر کند که در تحقق این موضوع، هنرمندان عرصه‌های گوناگون فرهنگی و هنری، می‌تواند در تولید این محتوا و موفقیت جشنواره موثر باشن و از زبان موثر هنر در تثبیت این گفتمان بهره گیری شود .

حضور دستگاه‌های مختلف در شورای سیاستگذاری «ایران ساخت»

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، جایگاه همکاری و مشارکت نهاد‌های جریان‌ساز مانند خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌های عمومی در تحقق اهداف این جشنواره را یادآور شد و افزود: نهاد‌های مرتبط از جمله نمایندگان مطبوعات و خبرگزاری‌ها در شورای سیاست‌گذاری این جشنواره حضور دارند و دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها که می‌توانند در این حرکت ملی همراهی کنند به این جشنواره پیوستند.

برگزاری ایران‌ساخت با دو بخش جدید

وی با اشاره به برگزاری ایران‌ساخت در بخش‌های پنج‌گانه «ادبیات»، «هنر‌های تجسمی»، «رسانه‌های دیداری و شنیداری»، «رسانه‌های دیجیتال»، «ایده‌بازار» و امسال نیز با «بخش ویژه دانش آموزی» به ان اضافه میشود، افزود: بخش دیداری و شنیداری شامل فیلم مستند، فیلم کوتاه، برنامه تلویزیونی، کلیپ و تیزرو برنامه‌های رادیویی است که رسانه ملی در کنار نقش سیاستگذاری در داوری، نظارت و ارائه شاخص‌های این بخش حضوری کلیدی دارد.

دیبر کل جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت، با اشاره به بخش وب نگاشت‌ها و نرم افزا‌های تلفن همراه بازی‌های رایانه‌ای گفت: علی‌رغم این‌که شرکت‌کنندگان ایران‌ساخت در سطح حرفه‌ای به رقابت می‌پردازند، اما برای بهره‌مندی از خلاقیت‌های مردمی، جشنواره در دو بخش حرفه‌ای و مردمی برگزار می‌شود و آخرین بخش جشنواره یعنی ایده بازار به بهترین و نوآور ترین و موفق‌ترین روش‌های معرفی کالای ایرانی در بخش غیر حرفه‌ی و مردمی و پایان نامه‌های دانشگاهی مرتبط با این موضوع اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالا‌ها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالا‌های مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنر‌های تجسمی، رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه ۱۳۹۷ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار