کارشناس سیاست خارجی گفت: اتفاقاتی که در سوریه پیش آمد حاصل عمل کشورهای غربی و عربی منطقه است.

عباسعلی منصوری آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره بحران سوریه اظهار داشت: اتفاقاتی که در سوریه پیش آمد حاصل عمل کشورهای غربی و عربی منطقه است. 

وی ادامه داد: شرایط فعلی سوریه در مقایسه با 5 سال گذشته متفاوت شده اگر چه تنش‌هایی وجود دارد اما بسیاری از مسائل حل شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر اکثر موضوعات سوریه با حضور کشورهای ایران، روسیه و ترکیه قابل حل است چرا که با توجه به اولویت کشور ما در رابطه با رفع تنش در سوریه، عملکرد روسیه در مبارزه با تروریسم و هم مرز بودن ترکیه با سوریه، نشست سه کشور برای حل بحران دمشق می‌تواند کمک‌های زیادی به رفع تنش‌ها کند.

نماینده سابق مردم اصفهان، کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به همسایگی کشور ترکیه با سوریه ما باید سعی داشته باشیم که ترکیه را متقاعد کنیم تا یک همسویی با کشورمان و روسیه داشته باشد بر همین اساس احتیاج است مذکراتی در سطح بالا با ترکیه انجام شود علاوه بر این با توجه به ضربه‌های جبران ناپذیر آمریکا به ترکیه این نشست‌ها می تواند موثر باشد.

منصوری آرانی گفت: باید از این نشست‌ها در جهت رفع تنش‌های سوریه استفاده کامل شود اگرچه مواضع ایران و ترکیه در چند سال گذشته متفاوت بوده و فاصله بسیاری با یکدیگر داشته است اما به دلیل اینکه راه حل بحران سوریه مذاکرات سیاسی است، باید مواضع تهران و آنکارا به یکدیگر نزدیک‌تر باشد.

وی درباره درخواست فرانسه برای حضور در مذاکرات حل بحران سوریه بیان کرد: قبل از اینکه کشورهای غربی مثل فرانسه بخواهند وارد این مذاکرات شوند لازم است به این نقطه برسیم که آیا آنها قصد کمک مجدد به تروریست‌ها را ندارند؟ چرا که مواضع فرانسوی‌ها برای ما شفاف نیست و حضور آنها در مذکرات چیزی جز آسیب برای این نشست‌ها ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم در پایان خاطرنشان کرد: احتیاج است قبل از حضور فرانسوی‌ها در جمع سران، مواضع آنها در رده‌های پایین‌تر مشخص شود تا ما به این نقطه برسیم که حضور فرانسوی‌ها در این نشست‌ها تاثیری مثبت برای حل بحران سوریه خواهد داشت چراکه هر حضوری نمی‌تواند برای جو مذکرات مثبت باشد چون اگر رویکرد سازنده از طرف کشورهای غربی اتخاذ نشود در روند مذاکرات اختلال ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: سوریه ، ترکیه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار