محرری گفت:ساماندهی و زیباسازی محور بافت تاریخی و فرهنگی شهر قم یکی از اولویت‌های مهم شهر قم در سال 97 بوده که توسط سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر در حال اجرا بوده است.

ساماندهی و زیباسازی بافت تاریخی و فرهنگی شهرقم یکی ازاولویت های مهم است

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛محرری،رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر قم،موضوعات پیرامون معماری و شهرسازی ازجمله محورهای مهم و حساس شهری بوده که به‌صورت روزانه مورد مطالبه شهروندان است، تصمیم‌گیری در اجرای پروژه‌های جدی، اتمام و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ازجمله مسائلی بوده که مردم راه‌اندازی آن‌ها در زمان پیش‌بینی‌شده را از مجموعه مدیران شهری انتظار دارند.

به همین بهانه برای اطلاع دقیق‌تر از آخرین وضعیت پروژه‌های شهری با محمود محرری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

این کمیسیون از ابتدای آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم با حضور 7 نفر از اعضا تشکیل‌شده است، و تنها کمیسیونی که در شورای اسلامی شهر قم مرکب از 7 عضو بوده، کمسیون معماری و شهرسازی است و کمیسیون‌های دیگر حداکثر 5 نفر عضو دارند که به‌صورت مستمر هر هفته یک جلسه پیرامون موضوعات مرتبط برگزارشده است.

توافقنامه‌های تملیک و خرید املاک ازجمله مهم‌ترین اموری بوده که در این کمیسیون موردبررسی و نظارت قرار می‌گیرد، همچنین تعیین تکلیف فاز 5 عمار یاسر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت‌هایی بوده که به دلیل پیشرفت فیزیکی اندک در عملیات اجرایی آن مورد مطالبه و درخواست شهروندان بوده است.

توافقنامه‌ها و لوایحی وصولی از ناحیه شهرداری بخشی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های این کمیسیون بوده که پس از بررسی در کمیسیون معماری و شهرسازی برای تصویب نهایی در صحن علنی به رأی گذاشته می‌شود.

کوچک‌سازی بدنه فاز 5 عمار یاسر یکی از تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در این زمینه بوده تا ادامه عملیات عمرانی آن با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

به نظر می‌رسد بازنگری در محور این پروژه و کوچک‌سازی بدنه مهم‌ترین اموری بوده که می‌تواند سبب شود تا با بودجه مناسبی که شورای اسلامی شهر برای آن اختصاص داده شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری آن تا قبل از پایان سال 97 باشیم.

هسته مرکزی شهر قم ازجمله مهم‌ترین نقاط شهری بوده که نیاز به پارکینگ در آن احساس می‌شود که عمده اعتبارات آن از محل حذف پارکینگ پروانه‌های ساختمانی به‌صورت وجوه سپرده تأمین می‌شود، و شهرداری موظف بوده از وجوه حاصل از حذف پارکینگ، پارکینگ‌های عمومی احداث کند که تعدادی از این پارکینگ‌ها برای سال 97 نهایی شده است.

فاز 5 عمار یاسر از خیابان معلم آغاز و از جنب ساختمان ناشران تا میدان سپاه امتداد خواهد داشت، همچنین اصلاح و بازنگری در ساختمان شورای اسلامی شهر قم نیز صورت گرفته و امید می‌رود تا پایان سال 97 ساختمان شورای اسلامی شهر قم به محل جدید در جنب شهرداری قم منتقل شود.

اولویت‌بندی پارکینگ‌های عمومی برای سال 97 در دستور کار قرار گرفته که جمع‌بندی‌های نهایی آن در دستور کار قرار دارد و جانمایی‌های مختلف آن نیز موردبررسی قرارگرفته است.

پروژه‌هایی مانند سجادیه، ادامه شهید روحانی، خیابان دروازه ری، خیابان کارگر، فردوسی، ادامه بلوار جمهوری، شهید فهیمی و رینگ دوم جمکران ازجمله طرح‌های تملک نیمه‌تمام بوده که به‌صورت مستمر در کمیسیون موردبررسی قرار می‌گیرد تا تکلیف و وضعیت آن‌ها هرچه زودتر مشخص شود.

شفاف‌سازی ضوابط و تعرفه‌های شهرسازی و اطلاع‌رسانی مناسب به مردم یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مردمی از شورای شهر قم بوده است، چراکه عدم مشخص بودن و شفافیت این تعرفه‌ها شهروندان را در مراجعه به شهرداری با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، شهرداری باید بستری ایجاد کند تا شفاف‌سازی تعرفه‌ها و فرایندها به‌صورت پایگاه‌های الکترونیکی و به‌صورت غیرحضوری در اختیار مردم قرار گیرد.

ساماندهی و زیباسازی محور بافت تاریخی و فرهنگی شهر قم یکی از اولویت‌های مهم شهر قم در سال 97 بوده که توسط سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر در حال اجرا بوده که پیاده راه‌سازی، اجرای بدنه و کف سازی ازجمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

هدف‌گذاری شورای شهر قم در زمینهٔ بافت‌های فرسوده کاستن از حجم محدودیت‌ها و افزایش مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر است، بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده استان نیازمند تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف استانی بوده تا از مکانیزم‌های تشویقی در این زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های اصولی بهترین نوع استفاده صورت پذیرد، اما متأسفانه مشوق‌های در نظر گرفته‌شده در این زمینه نیز جذابیت‌های لازم را ندارد.

 برنامه‌هایی در شورای شهر قم صورت گرفته تا احداث ساختمان‌های جدید در شهر قم بر مبنای معماری ایرانی و اسلامی صورت گیرد که شهرداری قم نیز در این زمینه تصمیم‌گیری‌های مناسبی انجام داده است، کمیته‌ای در شهرداری قم تشکیل‌شده تا طرح‌های پیشنهادی در نمای منازل را بررسی کرده و ضرورت تغییرات احتمالی در نمای خانه‌ها را به شهروندان اطلاع دهد.

انتهای پیام/ ح

از اجرای فاز ۵ پروژه عمار یاسر در سال ۹۷ تا لزوم شفاف‌سازی ضوابط و تعرفه‌های شهرداری قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار