الشرق الاوسط در گزارشی به موضوع خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و اینکه آیا این امر محقق خواهد شد یا خیر، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه سعودی الشرق الاوسط ضمن ابراز نگرانی از احتمال خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی از سوریه نوشت: خروج نیروهای آمریکا از سوریه مفید نیست. اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به یک توفان شباهت دارد. نکته غافلگیرکننده این است که این اعلام به شیوه ای مغایر با خطوط عریض و طویل راهبرد آمریکا است که مردان شورای امنیت ملی آمریکا درباره سوریه ترسیم کردند.

شاید پرسشی که به ذهن بسیاری خطور کرده این باشد که: آیا ممکن است این اظهارات بطور اتفاقی از زبان دونالد ترامپ جاری شده باشد؟

آیا موضوع خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به طور اتفاقی از زبان ترامپ جاری شد؟

تحلیل این موضوع ما را به چند سناریو رهنمون می سازد. از جمله اینکه این اظهارات بطور خودجوش از زبان ترامپ جاری شد گرچه این غیرعملی است به ویژه اینکه ترامپ خودش راهبرد خاص سوریه را امضاء کرد. این راهبرد حاصل تلاش‌های فکری و اطلاعاتی طولانی است به این معنی که نمی توان به همین آسانی درباره آن حرف زد. احتمال دیگر این است که این اظهارات به نوعی بدیهه گویی و بدون اندیشیدن مطرح شده است. ترامپ به نوشتن مطالب سیاسی نسنجیده در «توئیتر» معروف است.

نظر دیگری هم وجود دارد که در برخی رسانه های آمریکا مطرح شد رویکرد دولت ترامپ برای وارد کردن ضربه نظامی قوی به ایران است که قابل مقابله و پاسخ نباشد.

آخرین نظر شاید از اسرار بزرگ دولت آمریکا باشد و از آنجا که ترامپ از خارج از نهاد سیاسی و اطلاعاتی به قدرت رسیده است شاید در حفظ اسرار امنیت ملی ضعیف باشد. وی نزدیک بود در اوهایو موضوعی مهمتر را فاش کند که هنوز اتفاق نیفتاده است. به هر حال خروج آمریکا از سوریه سودی برای آمریکا ندارد.

آیا موضوع خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به طور اتفاقی از زبان ترامپ جاری شد؟

ترامپ به توصیه های هنری کسینجر روباه معاصر سیاست آمریکا به باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور توجه نکرد زمانی که به وی هشدار داد در هر نقطه ای از زمین وقتی که آمریکا قدرتش را از دست می دهد، روسیه با هدایت ولادیمیر پوتین با گامهایی مطمئن آن را پر خواهد کرد. گام‌هایی که با نفوذ آمریکا و اعتماد متحدانش به آن دشمنی می ورزد. امری که خسارات نامحدودی برای حال و آینده خواهد داشت.

الشرق الاوسط در پایان نوشت: شاید فاجعه بدتری به سبب خروج آمریکا از سوریه به بار آید این است که بار دیگر درها برای بازگشت (گروه وهابی صهیونیستی) داعش و گروه‌های فراتر از داعش که آمیزه ای از ایدئولوژی «القاعده» و وحشیگری داعشی‌هاست، باز شود یعنی سوریه قربانی می شود و بار دیگر به سکویی برای گروههای تروریستی فرامرزی تبدیل می گردد که در عمل تهدید مستقیمی برای امنیت اتباع آمریکایی در داخل آمریکا یا خارج از آن به شمار می رود. بارها ترامپ از اوباما و رویکردهای خصمانه اش در سیاست خارجی انتقاد کرد و کار به جایی رسید که اوباما و هیلاری کلینتون را متهم کرد که سبب شکل گیری و تقویت داعش شدند به این دلیل که تصمیمشان برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 تصمیم بی باکانه ای بوده است. آیا ممکن است رئیس جمهور کنونی آمریکا این اشتباه کشنده را تکرار کند؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار