مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا در توافق هسته‌ای ایران در اظهاراتی تاکید کرد خروج واشنگتن از برجام به کره شمالی این پیام را می‌فرستد که آمریکا قابل اعتماد نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «وندی شرمن» سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران، در مصاحبه‌ای با یاهونیوز گفت: «با فرض اینکه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شود سوالی که مطرح می‌شود این است که آمریکا پس از این اتفاق چه اقدامی انجام خواهد داد؟»

شرمن گفت: «اگر رئیس جمهور ترامپ تحریم‌های جدیدی را بر ایران اعمال کند و کشور‌های اروپایی نتوانند توافق را حفظ کنند، ایرانی‌ها ناظران بین المللی را از کشورشان بیرون و فرآیند نظارت بر توافق را رد می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود آمریکا و متحدانش از چگونگی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بی خبر بمانند».

او در ادامه گفت: «با اینکه ترامپ فکر می‌کند خروج از توافق هسته‌ای ایران به کره شمالی نشان می‌دهد او تا چه حد درباره توافق‌ها سختگیر است؛ برداشت کره شمالی از چنین اقدامی این است که آمریکا در مذاکرات قابل اعتماد نیست. به همین دلیل من نمی‌دانم آمریکا یک روز پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران چه کار خواهد کرد».

یاهونیوز نوشت: اگر کشور‌های اروپایی به همراه چین و روسیه برای حفظ این توافق تلاش کنند، آمریکا در خارج از حلقه آن‌ها تنها خواهد ماند.

یاهونیوز افزود: آمریکا پس از اینکه تحریم‌هایی را بر ایران اعمال کرد در دولت اوباما با شرکای ایرانی خود مذاکرات بسیار سختی داشت. در آن زمان بار‌ها گروه شرمن به این نقطه می‌رسید که مذاکرات ممکن است به آستانه فروپاشی برسند. اما در نهایت قرار بر این شد که ایران در ازای رفع تحریم هایش، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند و به ناظران آژانس انرژی اتمی اجازه دسترسی به تاسیسات هسته‌ای خود را بدهد.

انتهای پیام/

مصاحبه وندی شرمن با یاهونیوز درباره برجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار