نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی اردیبهشت امسال در همدان برگزار می شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ؛ همدان در سال های اخیر میزبانی جشنواره های ملی و بین المللی متعددی از جمله جشنواره فیلم کودک و نوجوان و جشنواره تئاتر و... بوده، این بار قرار است میزبانی نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی کشور را عهده دار شود.
نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران 18 تا 21 اردیبهشت سال 97 به میزبانی استانداری استان همدان برگزار خواهد شد.
میزبانی همدان در نخستین جشنواره ملی پویانمایی موجب شد تا با آقای مهدی شاد مسئول واحد پویانمایی صدا و سیمای استان گفتگو داشته باشم.


همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

خودتون رو معرفی کنید :

مهدی شاد هستم، کارشناس رشته نقاشی، 16 سال سابقه فعالیت در زمینه تولید انیمیشن حرفه ای دارم. کارگردانی و تهیه کنندگی ۷۰ انیمیشن کوتاه یک دقیقه با موضوعات متفاوت، چند مجموعه انیمیشن 13 ، 26 قسمتی و طراحی کانسپت فضا، شخصیت و استوری برد از دیگر فعالیت های من بوده است.
هم اکنون 6 سال است که مسئولیت واحد پویانمایی مرکز همدان رو برعهده دارم.

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

انیمیشن در همدان از چه زمانی آغاز شد؟

واحد پویانمایی مرکز همدان در سال ۱۳۶۷ با ورود فارغ التحصیلان رشته کارگردانی انیمیشن به صورت جدی آغاز به کار کرد، میتوان از جناب آقای محمد مهدی خداکرمی به عنوان آغازگر این امر مهم یاد کرد.«جوجه‌ها» جزء نخستین آثاری بود که در این واحد به شیوه کلاسیک« زیر دوربین stop motion» به همت جناب آقای محمد مهدی خداکرمی تولید شد. انیمیشن جوجه ها در جشنواره زیباکنار آن سال به عنوان اثر برتر شناخته شد و سازمان صدا و سیما این اثر را بعنوان اثر برگزیده به بخش کودک و نوجوان جشنواره رادیو و تلویزیون اتحادیه آسیا اقیانوسیه (ABU) ارسال کرد.
در آن سالها واحد پویانمایی همدان با بهره‌گیری از فناوری جدید( رایانه و نرم افزارهای مرتبط با تولید انیمیشن) و استعدادهای جوان، به پیشرفتهای بیشتری در زمینه تولید دست یافت و توانست در سطح وسیع از فناوری روز در تولید انیمیشن با تکنیک های متنوعی چون انیمیشن سه بعدی، تک فریم یا Stop motion، دو بعدی و کات اوت «Cut out» استفاده نماید این مهم باعث شد تا در جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان ، رشد ، فیلم کوتاه و دوسالانه پویانمایی تهران بدرخشد.
درواقع انیمیشن همدان مدیون کسانی مثل آقای خداکرمی است چرا که برخلاف بقیه ایشان پس از اتمام تحصیلات آکادمیک زادگاه خود را برای ادامه کار انتخاب نمود و این امر موجبات رشد و شکوفایی انیمیشن در استان همدان را فراهم ساخت.

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

چرا همدان به عنوان میزبان جشنواره انتخاب شد؟

پیشینه و افتخارات واحد پویانمایی همدان، توانمندی، فعالیت پیوسته استعدادهای جوان و تولیدات فاخر و از همه مهمتر حمایت بی دریغ استاندار محترم استان همدان جناب آقای مهندس نیکبخت که از ابتدا همیشه به این موضوع نگاهی ویژه داشته و دارند از دلایل مهم انتخاب استان همدان به عنوان میزبان جشنواره است. شخصا از تلاش جناب آقای مهندس نیکبخت و مدیر کل محترم صدا و سیمای مرکز همدان جناب آقای دکتر دهقان نیری سپاسگزارم چرا که حمایت و پیگیری این عزیزان این اتفاق مهم را امکان پذیر نمود.

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

جشنواره چه اهدافی رو دنبال میکند؟

این جشنواره با هدف رقابت سالم بین هنرمندان و معرفی آثار فاخر در سطح ملی برگزار میشود.
تلاش جشنواره حمایت از استعداد‌های نو و معرفی آنها در سطح ملی است تا رشد و بالندگی این هنر صنعت تولید را در کشور عزیزمان فراهم سازد، تلاش سیاست گذاران جشنواره، ایجاد رونق در تولید و اشتغال در عرصه پویانمایی است.

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

جشنواره ملی پویانمایی در چند بخش برگزار میشود؟

نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران در قسمت مسابقه شامل سه بخش اصلی، فرعی و ویژه برگزار می شود؛ بخش اصلی شامل سریال و مجموعه های تلویزیونی، فیلم کوتاه و نیمه بلند، فیلم بلند، موشن گرافیک و جلوه های بصری در آثار مستند ، نمایشی و فیلم های تبلیغاتی، آموزشی، عنوان بندی (در همه ساختارهای برنامه سازی)، آثار دانشجویی، آثار دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آثار فرهنگی، مقابله با موضوع آسیب های اجتماعی و آثاری با موضوع شعار سال هم در بخش فرعی مورد بررسی قرار می گیرند همچنین طرح ها و فیلمنامه ها اعم از مجموعه های تلویزیونی و سریال نیز مختص بخش ویژه جشنواره هستند.

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

برای برگزاری موفق این جشنواره چه کارهایی انجام شده؟

دبیر خانه جشنواره در تهران و ستاد اجرایی جشنواره در همدان با برنامه ریزی دقیق قصد دارند تا این جشنواره هر چه با شکوه تر برگزار شود خوشبختانه در این راستا تمامی ارگانهای و موسسات دولتی و خصوصی استان آمادگی خود را برای همکاری در برگزاری هر چه بهتر این جشنواره اعلام نمودند.

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران


تا کنون هزار و 11 اثر در بخش ‌های مختلف به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی پویانمایی ارسال شده و 250 اثر به بخش مسابقه راه یافته اند.
معاونت امور استان‌ها با 247عنوان و مرکز پویانمایی صبا با 236 عنوان بیشترین تعداد آثار را در این دوره از جشنواره به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بخش اصلی سریال و مجموعه 280 اثر، ‌ فیلم کوتاه و نیمه بلند 194 اثر، 15 فیلم بلند، 287 عنوان موشن گرافیک و 11 مورد جلوه‌های بصری در آثار مستند و نمایشی در جشنواره حضور خواهند داشت. 65 فیلم تبلیغاتی، ‌39 عنوان‌بندی (در همه ساختارهای برنامه‌سازی)، 68 اثر هویت بصری، 113 اثر دانشجویی، 111 اثر در حوزه دینی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،‌ 155 اثر فرهنگی، ‌28 اثر در حوزه آسیب‌های اجتماعی شامل (بیکاری، اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی)، و 114 طرح و فیلمنامه (فیلم و سریال) در بخش ویژه این جشنواره حضور دارند.

همدان میزبان نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران

گفتنی است در بخش اصلی جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران به بهترین های سریال، مجموعه، کارگردانی، فیلمنامه، انیمیت، فضاسازی، طراحی شخصیت، طنز، موسیقی، صداگذاری، دوبله، فیلم های کوتاه و نیمه بلند، فیلم اول، فیلم دوم، فیلم سوم، فیلم بند، بهترین فیلم، کارگردانی موشن گرافیک، پژوهش و نگارش، جلوه های بصیری و آثار اول و دوم تندیس جشنواره و جایزه نقدی اهدا می شود.
بهترین فیلم های تبلیغاتی، بهترین اثر، فیلم های آموزشی، عنوان بندی، آثار دانشجویی، آثاری با موضوع شعار سال، آثار دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آثار فرهنگی و آثاری با موضوع آسیب های اجتماعی در چهار قسمت بیکاری، اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی هم در بخش فرعی دیپلم افتخار و جایزه نقدی دریافت می کنند.
نخستین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی ایران 18 تا 21 اردیبهشت سال 97 به میزبانی همدان برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/ص.ف

برگزاری جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی در همدان

برچسب ها: هنرمندان ، انیمیشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۸:۲۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
خیلی هم عالی .همدان توانایی خیلی بالایی داره