رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس از اجرای تعزیه شهادت حضرت شاهچراغ (ع) در آستان این حضرت خبر داد.

اجرای تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در آستان مقدس احمدی و محمدیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالصمد فهندژ سعدی رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس گفت: به مناسبت شهادت حضرت شاهچراغ (ع) تعزیه ورود این حضرت به ایران و شهادت وی در روز پنج‌شنبه ساعت ۱۸ در صحن حضرت معصومه (س) آستان مقدس احمدی و محمدی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه نسخه مربوط به تعزیه این حضرت بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، افزود: نسخه موجود در شهر شیراز کامل‌ترین نسخه است.

فهندژ سعدی از حضور ۲۵ نفر در این تعزیه خبر داد و ادامه داد: اصلی‌ترین نقش‌های این تعزیه حضرت شاهچراغ (ع)، حضرت سیدمیر محمد، حضرت سیدعلاءالدین حسین، قتلغ خان حاکم فارس، وزیر قتلغ و غلام قتلغ که خبرچینی می‌کند هستند.

وی درباره تفاوت این تعزیه با تعزیه‌های ماه محرم بیان کرد: از نظر پوشش و موسیقی تفاوت چندانی ندارد چرا که فضای هر دو حماسی است، اما به لحاظ جزئیات صحنه و نماد‌ها تفاوت‌هایی دارد به طور مثال در تعزیه‌های محرم آب نماد و محور اصلی است، اما در اینجا برجی که حضرت شاهچراغ به آن تکیه زده و پس از آن به شهادت رسیده است.

رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس با بیان اینکه نسخه تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) تنها به سفر و شهادت حضرت می‌پردازد، تصریح کرد: این موضوع سبب شده که همین تعزیه در بزرگداشت حضرت نیز اجرا شود در صورتی که می‌توان به دیگر بخش‌های زندگی این امامزاده واجب التعظیم نیز پرداخت.
انتهای پیام/ر

اجرای تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز

برچسب ها: ائمه اطهار ، تعزیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار