گفتگو‌های متناقض میان رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات این کشور پیرامون خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه ابهامات بسیاری را درباره این مسئله ایجاد کرده است.

آیا ترامپ سوریه را ترک می‌کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست پس از گفتگوهای متناقض میان رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات این کشور پیرامون خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه در گزارشی نوشت: پیغام‌های متفاوت دولت ترامپ در چند روز اخیر در مورد سوریه سردرگمی‌های زیادی ایجاد کرده است. طبق گزارش برخی از بازیکنان بیرونی جنگ در آنکارا، آمریکا در حال ساخت دو پایگاه نظامی جدید در شمال سوریه است و از حدود 2 هزار نیروی آمریکایی شامل نیروهای ک،رد و شبه نظامیان عرب که با واشنگتن متحد هستند، حمایت می‌کند.

اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آشکارا از اشتیاق خود برای بازگرداندن نیروی‌های آمریکایی از خاورمیانه سخن می‌گوید. او در سخنرانی پنجشنبه گذشته خود در اوهایو گفت: «ما به زودی از سوریه به خانه باز می‌گردیم» و سپس در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه کاخ سفید بابت 7 هزار میلیون دلاری که آمریکا به خاطر 17 سال جنگ در خاورمیانه صرف کرده و در قبال آن هیچ چیز به دست نیاورده است، اظهار تاسف کرد.

ترامپ در سخنرانی خود با اشاره به سوریه گفت: «من می‌خواهم بیرون بیایم. من می‌خواهم نیروهای خودمان را به خانه برگردانم.»

البته ترامپ عادت دارد نظر خود را تغییر دهد، یا از بیانیه‌های قبلی خود سرباز زند. برای مثال، اگرچه او از حضور بی‌ثمر آمریکا در افغانستان تاسف می‌خورد، سال گذشته نیروهای خود را در این منطقه افزایش داد. علاوه بر این، دیدگاه تجاری او نسبت به امور بر طرز تفکر او نیز تاثیر می‌گذارد. او این هفته عنوان کرد کشورهای عربی باید جای حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را پُر کنند.

بر طبق چنین سابقه خاکستری رنگی، ترامپ پس از بیانیه خود در کنفرانس خبری و دیدار با مقامات دولتش در روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای آمریکایی کمی بیشتر برای پاکسازی گروه کوچکی از داعش همچنان در سوریه باقی خواهد ماند.

اما به نظر می‌رسد این بار تغییر عقیده ترامپ پشت پرده برنامه ریزی شده‌ای داشته باشد.

تصمیم ترامپ مبنی بر باقی ماندن در سوریه پس از اظهارات چند مقام آمریکایی در این مورد اتخاذ شد.

«برت مک‌گورت»، نماینده ویژه دولت آمریکا در ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش گفت: «کار ما هنوز به پایان نرسیده است، ما هنوز باید بر روی مسائل بسیار دشواری کار کنیم.»

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود نوشت، به نظر می‌رسد مقصود او از این مسائل دشوار موضوعات پیچیده‌ای است که پیرامون پایان بخشیدن به جنگ مرزی در سوریه شکل گرفته است. روز چهارشنبه سران کشورهای ترکیه، روسیه و ایران برای آخرین دور مذاکرات خود در مورد آینده سوریه در آنکارا نشست برگزار کردند. ترکیه که زمانی از مخالفان «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه به حساب می‌آمد به دنبال پیدا کردن نقطه اشتراک، از متحدان این کشور است.

به دنبال این اتفاقات، تعداد زیادی از متحدان ترامپ، از روزنامه صبحگاهی «فکس اند فرندز» گرفته تا شاهزاده سعودی، از ترامپ درخواست کردند در مورد خروج از منطقه کمی صبور باشد و سیاست واشنگتن برای خروج از سوریه کمی پیش از موعد است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود ادعا کرد، عقب نشینی 2 هزار سرباز آمریکایی از سوریه به برخی کشورها این امکان را می‌دهد تا کنترل اکثر مناطق را به دست گرفته و به پا خیزند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ح
۰۱:۲۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۷
ننگ بر ترامپ
آخرین اخبار