نشست خبری روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه عصر امروز در آنکارا برگزار شد.

روحانی: نقشه جغرافیایی منطقه نباید تغییر کند/پوتین:وحدت، استقلال و خاک سوریه باید حفظ شودبه گزارش خبرنگار دولت  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه عصر امروز در آنکارا برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در این نشست خبری اظهار کرد: منطقه ما در سالهای اخیر مبتلا به معضل مهمی به نام تروریسم شد؛ ترویست‌هایی که از سوی برخی از کشورها تربیت شده و مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار گرفتند همان تروریست‌هایی که می‌توانستند نه تنها اشیای باستانی موزه‌های سوریه بلکه حتی نفت این کشور را استخراج و بفروشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی قدرتهای بزرگ جهانی از جمله آمریکا می‌خواستند برای سالهای طولانی از گروههای تروریستی همانند داعش و النصره برای پیشبرد اهدافشان در منطقه استفاده کنند،گفت: ملتهای بزرگی چون ملت سوریه و عراق  با کمک کشورهای دوست، توطئه بزرگ آنها را خنثی کردند و امروز دیگر قدرتی به نام داعش وجود ندارد،گرچه باقیمانده‌هایی از آن هنوز در گوشه و کنار وجود دارند.

وی با بیان اینکه از آثار مهم نشست سوچی، تشکیل کنفرانس ملی میان معارضین سوری و نمایندگان دولت سوریه بود، افزود: خوشحال‌کننده‌ترین لحظات امروز زمانی بود که سه کشور برای کمک رسانی بیشتر به مردم سوریه و نجات مجروحین توافق کردند.

روحانی تاکید کرد: از دید جمهوری اسلامی ایران، مشکل سوریه راه حل نظامی ندارد. بحران سوریه باید از طریق راه حل سیاسی حل و فصل شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه باید کمک کنیم که جنگ در سوریه تمام شود و مردم آواره به خانه‌های خود برگردند، اظهار کرد: تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و استقلال سوریه باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

روحانی گفت: هیچ کشوری حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد؛ آینده سوریه متعلق به مردم سوریه است.

وی اضافه کرد: روز جشن بزرگ برای منطقه روزی است که جنگ در سوریه پایان بیابد، تروریست ها از منطقه خارج شده باشند و دروازه های سوریه روی همه آوارگان باز شود و در یک انتخابات آزاد مردم سوریه بتوانند سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نقشه جغرافیایی منطقه نباید تغییر کند و مردم سوریه باید خودشان سرنوشت کشورشان را بسازند، تاکید کرد: امیدوارم با کمک کشورهای صلح دوست ایران ترکیه و روسیه شاهد برقراری صلح در سوریه باشیم.

روحانی درباره حضور آمریکا در منطقه و خروجش از سوریه یادآور شد: آمریکایی‌ها هر روز یک حرفی می‌زنند و آدم نمی‌تواند به حرف‌ها و قول‌های دولت فعلی آمریکا اعتماد کند، زیرا هر روز رنگ خاصی دارند و چهره خاصی نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ابتدا گفتند از سوریه خارج می‌شویم اما بعد معلوم شد هوس کردند پول بگیرند و به کشورهای عربی گفتند به ما پول بدهید در سوریه بمانیم این یعنی در سوریه می‌مانند و پول بیشتری را از جیب کشورهایی که می‌خواهند می‌گیرند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وضعیت انسانی در سوریه امروز بسیار اسفناک است و باید کمک کنیم که مردم احساس آرامشی در زندگی خود داشته باشند، گفت: مبارزه با تروریسم باید ادامه یابد و باقیمانده های تروریست ها از سوریه رانده شوند

روحانی متذکر شد: حمایت از آوارگان سوریه در وضعیت کنونی وظیفه مهم انسانی و برای مسلمانان وظیفه‌ای دینی است، بنابراین از همه کشورهایی که از آوارگان سوری حمایت کردند سپاسگزاری می‌کنیم.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: ما بهتر از دیگران احساس می‌کنیم این بار چقدر سنگین است زیرا بیش از 39 سال مهاجران افغان در ایران زندگی می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: دانش‌آموزان مهاجر افغان به طور رایگان در مدارس ایران تحصیل می‌کنند و حدود 20 هزار دانشجوی افغان هم در دانشگاه‌های ما به صورت رایگان. مشغول تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: در جنگ عراق علیه کویت ما پذیرای مهاجران عراقی و کویتی هم بودیم لذا می‌توان گفت موضوع آوارگان مقوله مهمی است و کشورهای اروپایی اگر وعده‌ای دادند باید به آن عمل کنند.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: اگر سوریه آرامش نگیرد ترکیه هم آرام نخواهد بود؛ امنیت ترکیه مساوی با امنیت سوریه است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: با دوستان ایرانی و روس به دنبال این هستیم که برای امنیت سوریه کار گروهی انجام دهیم چرا که تنها راه‌حل مشکل سوریه، راه‌حل دیپلماتیک و مذاکره است.

اردوغان تصریح کرد: تمام دنیا باید توجه کند که تحت هر شرایطی استقلال و خاک سوریه و مقابله با تروریست‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

پوتین نیز در ادامه گفت: مذاکرات سه جانبه‌ای که امروز در آنکارا برگزار شد، مفید بود و ما در این جلسه از ابعاد مختلف، موضوع سوریه را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه هدف ما ایجاد صلح و آرامش در سراسر سوریه است، افزود: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه مشتاق به مشارکت در تقویت حاکمیت سوریه هستند. وحدت، استقلال و خاک سوریه باید حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه گفتگوهای ملی سوریه باید اجرایی شود، ادامه داد: سوری ها باید خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.

پوتین با بیان اینکه ضرورت دارد طرفها به قطعنامه شورای امنیت درباره حل بحران انسانی در سوریه پایبند باشند، گفت: بعد از پایان بحران سوریه، کار بازسازی آغاز می‌شود و شرکتهای روسی در این امر مشارکت خواهند داشت.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد:گروههای تروریستی در تلاشند آشتی ملی را تخریب کنند در این راستا آنها عملیات تحریک آمیز انجام می‌دهند اما ما برنامه خود را گسترش می‌دهیم تا به صلح و امنیت در سوریه برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار